Annons

Objektiv köp pentax/tamron/sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Jag håller på med att bygga upp en objektiv arsenal som ska passa mina fotografiska behov för stunden. Jag har nu spanat in 2st gluggar som jag till 95% är säker på är rätt för mig, jag har försökt hitta dem begagnat till vettiga priser utan att lyckas och har nu börjat leta utanför Sveriges gränser.

Jag ska ha mig ett vettigt macro objektiv och ett vettigt telezoom, kommer fotas en del sport och ibland i dunkla miljöer så ljusstyrka är av högprioritet.

Objektven jag har valt emellan.

Macro
Tamron 90 2.8
Sigma 105 2.8

Här lutar det åt tamron då det tydligen skall vara förberett för fullformat och att det tydligen skall vara ett mycket bra porträtt objektiv.

Telezoom
Tamron 70-200 2.8
Sigma 70-200 2.8
Pentax 50-135 2.8

Här har jag hört mycket bra om skärpan på sigmat men det är dyrt 10-11k
Pentax har WR som är mycket tacksamt men tycker 9-10k är ganska dyrt trotts allt.
Även här kommer tamron in med ett objektiv som skall ha väldigt bra skärpa men lite segare och bökigare focus motor, en annan fördel (tror jag) är att tamrons objektiv är förberett/anpassat för full format och ett vettigt pris 6800kr i Sverige (4800 i tex Tyskland).

Jag är nybörjare på att köpa objektiv och undrar vad jag missar i allt detta, ebay visar mest butiker i US och då tillkommer massa andra avgifter som neutraliserar ekonomiska fördelar. Via prisjakt hittar jag butiker i Tyskland med vettiga priser men är det något jag förlorar vid eventuellt köp från Tyskland? Service möjligheterna blir väl sämre men det är väl ändå samma garantier?

Det här med att objektiv är anpassade till fullformat inbillar jag mig kommer vara av stor glädje när pentax släpper sin fullformatare till mycket vittigt pris inom kort :).

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
 
De pentaxobjektiv jag köpt i europa har skickats med europa- eller världsgaranti. Skulle det vara något med gluggen är det bara att skicka till kameraservice i sedvanlig ordning. Skillnaden är att du får 1 års garanti istället för 2.

USA / övriga världen skulle jag inte handla ifrån p.g.a. de avgifter som tillkommer = samma pris som hemma i princip.
 
tack Pierre, då känns det tryggt med köp inom EU. Det känns som att det viktiga är att kunna rätta till köpet/objektivet om man märker att man fått ett måndags exemplar och då är 1år tillräckligt med tid. Du sitter inte inne med några bra ebaysäljare eller butiker inom EU som du vill dela med dig av?
 
Stod i samma kval som dig gällande telezoom. Tittade mycket på Tamrons nya 70-200/2,8:a...killarna på Cyberphoto har ju bara gott att säga om den...liten brasklapp för att autofokusen som drivs med skruv från huset på Pentaxvarianten. Dock upplever jag att Pentax skruvdrift är ganska snabb...åtminstone med K5:an och Tamrons 17-50/2,8:a...så tror inte detta är ett problem. Kanske värre med inbyggda fokusmotorn i Canon och Nikonvarianterna!?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200P

För egen del slutade det dock med att jag köpte Pentax DA* 60-250/4...en superglugg...men dock bra mycket dyrare än Tamronet (och inte heller f/2,8).

Jag har köpt flera gluggar från www.cameranu.nl, alltid fungerat smidigt med leverans.

mvh / Matti
 
Objektven jag har valt emellan.

Macro
Tamron 90 2.8
Sigma 105 2.8

Här lutar det åt tamron då det tydligen skall vara förberett för fullformat och att det tydligen skall vara ett mycket bra porträtt objektiv.
Även Sigmaobjektivet klarar småbildsformatet. Alla eller i varje fall nästan alla makroobjektiv från tredjepartstillverkare klarar småbildsformatet. Dessutom tillverkar väl Pentax inga hus för småbildsformatet. Ett annat alternativ i samma brännviddsområde och prisklass är Tokina 100/2,8. Det var det enda av ovanstående objektiv som fick betyget Toppklass i tidningen Fotos test för några år sen. Men även de andra lär vara bra och alla tre går bra att använda för porträtt. Lite väl lång brännvidd för porträtt med det s k "APS-C-formatet" i mitt tycke, så om jag hade valt ett för just porträtt så hade jag kanske valt Tamron som har den kortaste brännvidden. Men det där en fråga om tycke och smak.

Olle
 
Tackar så mycket för alla svar!

jag har redan ett 50mm 1.4 som jag använder för porträtt men jag tror att jag kommer uppskatta 90mm brännvidd mycket då det ger lite mer avstånd till modellen.. jag tror att mitt fasta 50 + 90 kommer vara vad jag behöver inom porträtt foto.

Jag har en tamron 17-50 2.8 och jag tycker att det fungerar väldigt bra med min k-5 så om det är samma focus teknik i tamrons 70-200 känns det tryggt.

Ang anpassat till fullformat så är det sant att pentax inte har något hus att erbjuda där idagsläget, men tänk om det ändrar sig snart! <3

Tack för tipset matti, skulle jag handla från cameranu.nl skulle jag få ge ca 7657 + frakt vilket innebär ca 3000 billigare än att handla i Sverige (räknat på tamrons 90 + 70-200).
 
Har också bara positivt att säga om cameranu.nl. Även srsmicrosystems är riktigt bra på Pentax. Vilken av dessa jag handlar av beror på den då rådande kursen på EUR / GBP. ;)
 
Jag har ett Sigma 70-200 2.8 HSM II och om man bortser från att just mitt ex har drabbats av ett mystiskt AF-problem (Tura säger troligtvis skräp i motorn) så är jag mycket nöjd. Fotar en hel del sport med det och om det vore vädertätat och jag fixade autofokusen skulle jag ge det toppbetyg för pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.