Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv inför resa: HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

arpoe

Medlem
Hej!

Jo, det är så att jag ska ut på en långresa i 6 månader. Jag kommer under tiden att fota väldigt mycket. Har ett Nikon D90-hus och letar efter optik som är skarp.

Har just nu ett Nikon DXNikkor AF-S 35mm 1:1.8 G och ett Sigma DG 100-300mm 1:4-5.6 Macro. Är egentligen nöjd med omfånget på de båda. 35:an för att den känns all-round och inte lika "snäv" som 50mm.

Men så undrar jag ... Jag är nämligen ny på Nikon och hade tidigare ett Sigma 50mm/2.8 1:1 Macro som hade fantastisk skärpa, dock hade jag då Canon och sålde det objektivet när jag bytte till Nikon. Som sagt är 50mm lite för snävt. Om jag vill ha den här skärpan och inte vill betala för mycket, men samtidigt vill ha runt 35mm omfång - vad rekommenderar ni?

Vad det gäller teleobjektivet undrar jag egentligen om det finns något objektiv, inte speciellt dyrt, som kan vara bra på den afrikanska savannen. Jag kommer att spendera en månad ute i bushen och vill inte komma därifrån med bilder som de jag får med Sigman jag har nu. Några tips?

Tack på förhand!

Menar du att du vill ha ett macro på under 50 mm? Nikon har ett 40/2,8 macro som kanske kan vara intressant! Eller varför funkar inte ditt 35/1,8 om du tycker att 50 mm är för snävt?

Vad gäller telezoom finns AF-S 70-300 VR som är riktigt prisvärd. Vilken budget har du här?

Problemet med 35:an är att det inte är skarpt. Har tittat på ett Sigma 30mm nu som jag tror liknar mitt gamla fasta 50mm från Sigma.

Prisklassen för telen är egentligen ett tak på 2000 kronor begagnat. Undrar bara om ni har några tips på telen som är bättre än det jag har, men som inte är allt för dyrt.

Problemet med 35:an är att det inte är skarpt.
Då är det nog något fel på antingen objektivet eller din kamera, troligen autofokusen. 35:an bör vara tokskarp om den används på ett vettigt sätt.

Gör ett kontrollerat fokustest mot ett mål där du lätt kan avgöra om fokus hamnar hitom eller bortom det du siktar på, samt använd en tillräckligt kort slutartid för bra skärpa om du inte har stativ (typ 1/100 sekund om du inte är stadig på handen). Bländare f/4 borde ge tillräckligt kort skärpedjup på kort håll för att se om skärpan ligger rätt, samtidigt som det torde ge bästa skärpa.

Håller med att kolla upp ditt 35/1.8, har ett själv till min D90 och det är riktigt bra.

Du får svårt att hitta ett bättre tele än det du har för 2000:-, i all fall på längre brännvidder. Funderade på Sigma 50-150/2.8 kanske kan man få ett sådant?? eller Nikkor 180/2.8???? längre än så och bättre blir nog svårt att få.

Nikkor 18-105 är inte att förakta och den + ditt 35/1.8 skulle funka.

Beror på vart resan går, men i storstäder så tycker jag man vill ha ett vidvinkel så något som kommer ner runt 18mm tycker jag du behöver ha. Finns ju också de äldre Tamron/Sigma 17-50/2.8 utan stab som man kanske kan få runt 2000:-.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar