Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

brosun

Medlem
Jag har bestämt mig för att köpa en Canon 400D med
Lens kit 18-55 mm, det låter som det är en hyfsad start på min foto karriär! men eftersom jag vill ta foton på lite längre avstånd t.e.x konserter så vill jag ha ett objektiv som klarar det(zoom)ska jag köpa ett objektiv som kombinerar start objektivet och zoomen, om det finns alltså, eller ska jag ha start kitet + ett zoom.

På konserter gäller det nog att ha en ljusstark glugg som tex Sigma 70-200 2.8 Den har 2.8 över hela zoomen.

Ett objektiv som är svårt att stå emot är Canons 50 mm 1.8 för en tusing. Jätteskarp, och duktigt ljuskänslig. Fantastisk för bl a porträtt.

Ljusstarka zoomar är i regel rätt dyra.

Med risk för att jag grusar dina förhoppningar så måste jag tyvärr meddela dig om att bra saker kostar pengar. Oftast mycket pengar. Tyvärr krävs ofta "bra saker" om man ska fotografera annat än på dagen.

Först och främst. En Canon EOS 400D är säkerligen en ypperlig start, inga problem där.

EF 18-55 f3.5-5,6 alias kitobjektivet är en bra start, dock är det bland det enkalste och billgiaste objektivet canon kan uppbringa, men starta där du så märker du sedan vad du vill ha.

För att fotografera saker på stora avstånd så behövs ett teleobjektiv om du vill att sakerna ska se ut att vara närmare.

Om du nu vill ha ett teleobjektiv i mörka förhållanden så krävs nästan ett objektiv med ett stort ljusintag eftersom det är så mörkt. runt 2.8 är att rekomendera. Ud kan nog kanske klara dig på kanske bländare 4 om du skruvar upp ISO duktigt.

Problemet är att gluggar med stort ljusintag kostar i regel ganska duktigt med pengar...

Canons 70-200 2.8L kostar över 10 000:-
Nu såg jag i en annan tråd att man rekomenderade ett Sigma objektiv för runt 7000:- Du får kolla runt lite. men ju mörkare det är desto dyrare brukar det bli, så kan man kanske kortfatta det hela :)

Jag skulle kika på nya Sigma 50-150/2,8. Det verkar väldigt trevligt, och inte så fasligt dyrt som ett 70-200/2,8. Dessutom är det MYCKET mindre och lättare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar