Annons

Objektiv hinner inte med blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

_stuntman_

Medlem
Hej!

Köpte ett beganat objektiv och problemet är när jag kör med autofokus så blir bilderna mörka trots att blixten är på, men stänger jag av autofokus så blir bilderna bra med blixt. Någon som har en aning vad som är fel? Är bara så med detta objektiv.

Kamera: Sony A-330
Objektiv: Sigma Zoom Aspherical UC 24-70mm

Det förekommer kompatibilitetsproblem med en hel del Sigma-objektiv, inte bara på objektiv med Sonyfattning utan även till alla de andra märkena. Sigma betalr ingen licens till originaltillverkarna, utan använder sig av "reverse engineering" för att försöka komma underfund med hur objektiv-kamerhus-protokollet ser ut. De är sämst på detta. Tamron har aldrig några problem, och Tokina klarar sig bra för det mesta.

För nyare objektiv brukar Sigma dock uppgradera dessa gratis, men de kanske inte gör detta för ditt äldre objektiv.

OM det nu skulle vara detta som är problemet.
.

Ditt problem verkar ganska underligt. Det finns bara en enda sak objektivet ska "hinna med" när man använder blixt, och det är att blända ner till rätt bländare innan slutaren löser ut. AF har inget med det att göra. Om objektivet inte skulle hinna blända ner kan bilderna inte bli mörka, utan de skulle bli ljusare, och det är där diskrepansen ligger. Det måste helt enkelt vara något annat fel.

Om det alls har med AF att göra är omöjligt att sia om, men prova att ställa in manuellt med full blixtstyrka om det är den inbyggda blixten du använder. Problemet kan vara att ditt objektiv inte rapporterar korrekta värden till kameran om du använder automatik, exempelvis TTL. Eftersom TTL egentligen inte erbjuder någon fördel kan det vara smidigare att helt enkelt uppskatta vilken bländare som bör ställas in och ställa helt manuellt.

Okej.
För hur jag än ställer in så blir bilderna mörka med blixt om AF är påslagen (AF på kameran, objektivet har inget AF) direkt jag slår av AF så blir bilderna kanon..

EDIT: Tog nu kort mot en spegel och då syns blixten i spegeln, fast med AF blir bilden mörk och utan blir den bra. (Samma bildinställningar på kameran)

Om objektivet saknar AF är det väl alldeles självklart att du inte ska ha kameran ställd på AF? Det du ser på blixtbilderna kanske inte alls är något fel. Om kameran vid direkt blixt INTE använder TTL, utan portionerar ut ljus efter uppmätt avstånd, så kommer den med ett objektiv som inte rapporterar avstånd att portionera ut minsta möjliga mängd ljus.

Om blixtautomatiken alltså är styrd av avståndet, och inte TTL, så går det inte att få automatik med ett objektiv som inte rapporterar avstånd till kameran. Det är inget fel, utan det är bara som det är gjort. Jag har inte manualen till din kamera, men den kanske har någon annan inställning för blixten som gör det möjligt att ta med automatik?

Nu är inte heller TTL någon särskilt säker metod, så det bästa är faktiskt att vid direkt blixt ställa bländaren efter avståndet eller portionera ut ljus efter inställd bländare och avstånd. Om TTL saknas får du helt enkelt ställa in alltihop manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar