Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv från 70-talet till D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Hej alla fotografer.

Efter att under alla år sedan 60-talet fotat med analoga systemkameror (började med en Minolta SR-7, tror jag det var), sista 25 åren med Nikon F Photomic och Nikon F2, kan det vara dags att bli lite modern.

Nu kom en en kamera från Nikon som verkar vara helt rätt, D300. Men frågan till er är:

Kan jag använda mina gamla Nikonobjektiv 35/2, 50/1,4 och 105/2,5. Objektiven är helt manuella, men går dom att använda alls?

Vilka erfarenheter finns?

Vidar

johan.morck skrev:
Precis som med D200 kommer det nog att gå utmärkt, tom att få ljusmätning.

Lite läsning om gamla objektiv och nya hus. VI kan anta att D300 följer samma D200: http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

Hej

Ditt svar gladde mig, men när jag läste länken så står det NO! under samtliga "PRE-AI" vilket ju är de objektivtyper jag har. Betyder det att dom då inte kan användas? Eller feltolkar jag tabellen?Jag hoppas på ytterligare respons.

Vidar

Det går att modifiera icke-AI-objektiv till AI-objektiv. Nikon gör det inte längre, men det finns fristående verkstäder som gör det.

Man kanske kan göra det själv om man är händig och har rätt verktyg.

Makten skrev:
Tillägg: Vad gör Ai-grunkan? Jag har provat ett 50/2 som ska vara av samma "sort" som de äldsta 35/2, och det funkade utmärkt med D200. Det hade alltså inte beteckningen Ai.
AI-grunkan flyttar medbringaren runt bajonetten tillsammans med bländarringen. Utan den tror kameran att objektivet är vidöppet hela tiden, vilket ger dig korrekta exponeringar om du verkligen har vidöppet, men fel om du inte har det.

jimh skrev:
AI-grunkan flyttar medbringaren runt bajonetten tillsammans med bländarringen. Utan den tror kameran att objektivet är vidöppet hela tiden, vilket ger dig korrekta exponeringar om du verkligen har vidöppet, men fel om du inte har det.
Hmm, det skulle ju kunna vara så att jag faktiskt bara testade det nämnda objektivet vid just full öppning. Visserligen skulle man ju utan några jätteproblem kunna plåta ändå. Bländar man ner ett steg så får man samtidigt exponeringskompensera ett steg, vilket ju går kvickt:) Åtminstone på de objektiv som har klick på bländarringen för varje helt steg, vilket jag antar att alla dessa äldre varianter har.

Makten skrev:
skulle man ju utan några jätteproblem kunna plåta ändå. Bländar man ner ett steg så får man samtidigt exponeringskompensera ett steg, vilket ju går kvickt:) Åtminstone på de objektiv som har klick på bländarringen för varje helt steg, vilket jag antar att alla dessa äldre varianter har.

Hur tänker du nu? Om objektivet alltid är på full bländaröppning kan du ju inte kompensera det rätt. Du kan justera slutartiden så att du får rätt exponering, men det är ju inte riktigt samma sak ...

AFE skrev:
Hur tänker du nu? Om objektivet alltid är på full bländaröppning kan du ju inte kompensera det rätt. Du kan justera slutartiden så att du får rätt exponering, men det är ju inte riktigt samma sak ...
Om bländarringen går att vrida så måste väl bländaren följa med så länge inget i kameran "håller emot"? Och nog finns det väl en bländarpinne som kameran "släpper" när man trycker av? Hur skulle det annars funka? Då måste ju objektivet blända ner när man tar en bild. Om det inte fanns en bländarpinne så skulle objektivet istället blända ner så fort man vred på bländarringen.
Jag kan vara ute och cykla, men jag förstår inte hur det annars skulle funka. Vad jag menar är alltså att kameran tror att objektivets största bländaröppning är inställd, men att det i själva verket kommer att blända ner när man tar en bild. I så fall borde det gå att korrigera mätningen genom att exponeringskompensera uppåt lika mycket som man bländar ner objektivet.

Tack för allas engagemang. Det är tröstande att jag tydligen inte är ensam i min förvirring.

Om vi håller oss till 35/2 som exempel, så skrivs det en del om AI pinne. Jag har tolkat det som att:
Nikon F och F2 har ju ett ljusmätarhus ovanpå sökaren. Kopplingen till ljusmätaren sker med en gaffelkoppling som är monterad på objektivet. Den gaffeln låser mot en pinne som sitter i ljusmätarhuset. Ingen koppling - ingen ljusmätning. Däremot går ju objektivet att blända ner utan koppling, men ljusmätningen blir ju då felaktig.
Är det AI-pinnen?

Enda lösningen tycks vara att ta med sig ett objektiv och söka upp en ägare till en Nikon digitalkamera och prova. Så finns det nån i Norrköpingstrakten är han eller hon mer än välkommen att kontakta mig för testkörning av gamla objektiv. Kanske finns det ett allmänt intresse om ett sådants prov utfall.

Vidar

vifra skrev:
Kopplingen till ljusmätaren sker med en gaffelkoppling som är monterad på objektivet. Den gaffeln låser mot en pinne som sitter i ljusmätarhuset. Ingen koppling - ingen ljusmätning. Däremot går ju objektivet att blända ner utan koppling, men ljusmätningen blir ju då felaktig.
Är det AI-pinnen?
Nej, det är den gamla sortens mätarkoppling. (Kallas ibland för "kaninöron").

AI står för Automatic Indexing, syftande på att med AI-objektiv behöver man inte indexera mätaren (genom att vrida bländarringen fram och tillbaka) när man har monterat objektivet. Kameran känner istället av största bländare automatiskt. AI-klacken (snarare än pinnen) sitter under, lite till höger, på de senare sökarhusen (DP-11 och DP-12).

Det finns en liten bild på AI-klacken på en Photomic DP-12 här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F2 (nästan halvvägs ner på sidan).
Större bild här: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:F2AScloseup.jpg

Jag lokaliserade just Ai-mojängen på min egen kamera, och det måste vara en baggis att modifiera ett icke Ai-objektiv så att det funkar. Det är ju bara en liten klack ytterst på bländarringen precis där "gaffeln" sitter. En liten plåtbit som limmas eller skruvas fast, så är det klart:) Bara man sätter den på rätt ställe.

PMD skrev:
Kameran känner istället av största bländare automatiskt.
Du menar väl snarare vald bländaröppning i förhållande till objektivets största möjliga? Lite förvirrande uttryckt annars, för kameran behöver ju inte veta största bländarvärde för att kunna mäta rätt.

Makten skrev:
Jag lokaliserade just Ai-mojängen på min egen kamera, och det måste vara en baggis att modifiera ett icke Ai-objektiv så att det funkar. Det är ju bara en liten klack ytterst på bländarringen precis där "gaffeln" sitter. En liten plåtbit som limmas eller skruvas fast, så är det klart:) Bara man sätter den på rätt ställe.
Ja, det är inte så svårt. Men nej, det går inte att sätta dit en extra plåtbit. Det man måste göra är att fila ur en öppning i objektivringen (annars tar bländarringen i ai-medbringaren, det är därför det är farligt att montera icke ai-objektiv på ai-kameror).

Det gäller bara att placera öppningen på rätt ställe så är man i hamn. Var rätt ställe är beror på objektivets maxbländare.

jimh skrev:
Ja, det är inte så svårt. Men nej, det går inte att sätta dit en extra plåtbit. Det man måste göra är att fila ur en öppning i objektivringen. Det gäller bara att placera öppningen på rätt ställe så är man i hamn. Var rätt ställe är beror på objektivets maxbländare.
Eh? Då pajjar alltså kamerans Ai-pinne om man monterar ett icke Ai-objektiv? Eller är pinnen flexibel inåt? *springer och kollar*

Tillägg: Nej, den är ju helt styv. Om bländarringens fläns är lika bred som Ai-klacken hela vägen runtom så kommer man sabba kameran:-S

Makten skrev:
Eh? Då pajjar alltså kamerans Ai-pinne om man monterar ett icke Ai-objektiv?
Ja. Ibland flexar den lite, men risken finns att du böjer till mekaniken. Det står i alla Nikons manualer (utom för yrkeskameror med bortvikbar flärp) sen typ 1977 att man inte får montera icke-ai.

jimh skrev:
Ja. Ibland flexar den lite, men risken finns att du böjer till mekaniken. Det står i alla Nikons manualer sen typ 1977 att man inte får montera icke-ai.
Då kan det inte ha varit ett icke Ai-objektiv som jag testade (50/2). Ändå står det att det är det om man kollar upp modellen. Hade jag ren tur, och det var modifierat? Jösses.

Tillägg: I så fall är tidigare information i den här tråden direkt vilseledande eftersom det står att det "funkar" att göra som jag föreslog. Om man vill pajja kameran.

PMD skrev:
Det går att modifiera icke-AI-objektiv till AI-objektiv. Nikon gör det inte längre, men det finns fristående verkstäder som gör det.

Man kanske kan göra det själv om man är händig och har rätt verktyg.

Å det går bra att fila!! :)
Men,
man måste ha litet koll!!

/B

Makten skrev:
Du menar väl snarare vald bländaröppning i förhållande till objektivets största möjliga? Lite förvirrande uttryckt annars, för kameran behöver ju inte veta största bländarvärde för att kunna mäta rätt.
Ja, för vanlig (centrumvägd mätning).

Jag tror att AI-kopplingen dessutom förmedlar information om största bländaröppning så att matrismätningen får reda på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar