Annons

Objektiv frågor till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

lengmo

Aktiv medlem
Jag har fått möjlighet att köpa 2st objektiv av en bekant och vet inte riktigt vad det kan vara värda har inte hittat några annonser eller liknande på dessa objektiv.

Vad kan dom tänkas va värda, är det något att ha och passar dom på Pentax K10D?

Objektiven är:
Pentax SMC-M 50mm f/1.7
Vivitar 400mm 5.6

Använda dem kan du, men det finns en risk att de kommer att exponera fel. Dessutom kanske du tycker att det är lite osmidigt attt behöva köra i manuellt läge.

Köpte precis ett SMC Pentax 50mm 1.7 på tradera för 325 riksdaler. Det är nog ett ganska normalt pris.

Ska bli intressant att se om man jag kan ha någon
nyttja av det i ridhuset, när jag plåtar dottern när hon rider.. (nära håll då...)

Mvh,
Daniel

Vivitar 5,6/400 en pärla

Jag har tillgång till en Vivitar 5,6/400 och det är ett mycket skarpt objektiv. Långt bättre än Tokinas motsvarande som jag också provat.
I och för sig har jag bara använt den till analog pentaxkamera men då visar den gluggen mycket hög klass. Går i valet och kvalet att investera i en digital slr-Pentax. Men då det visat sig att äldre manuella linser ger felexponering vid nedbländning med K10:an tvekar jag. Kameran verkar kaonofin, men kan jag inte använda de gamla gluggarna utan exponeringsfel är det ju ingen större idé. ist-serien och K100 ska visst vara säkrare men känner mej inte helt övertygad om det heller.

Mvh
Yve

Det beror på vad du menar med "gamla gluggar". Objektiv från 1982 (då A-serien lanserades) och framåt fungerar fin-fint. Så det är inte sant att "gamla gluggar" ger exponeringsfel, om man tolkar det som *alla* "gamla gluggar" eller "gamla gluggar" rent generellt. Det beror på vad man ligger in i ordet "gammalt". Objektiv från 1982 är 25 år gamla, så det tycker jag är "gamla gluggar". Objektiv som är av de äldre M och K serierna kan uppvisa exponeringsfel på K10D när annan bländare än den största används.

I korthet...
Pentax A, F, FA, FA J, D FA och DA objektiv fungerar fin-fint. Tredjepartsobjektiv och tillbehör som är kompatibla med Pentax KA, KA2 (hitills endast använd i MZ-M kameran), KAF, KAF2 fattning fungerar också fin-fint.

M och K serien kan ha problem med ljusmätning vid annan bländare än den största. Samma gäller objektiv kompatibla med Pentax K fattning/universell K fattning (alltså den utan elektriska kontakter).

Hälsar
R

Vid kortare slutartider och i bra ljus, så verkar felet vara mindre än vid långa slutartider. Det verkar som om den centrumvägda mätningen ej är tillförlitlig vid långa slutartider med dessa typer av objektiv - vi talar om ljusvärden i nivå på EV 0 - 1 vid ISO 100.

Skillnaden mellan objektiv med elektriska kontakter och de utan, är att de elektriska kontakterna ger information till kamerans ljusmätningssystem om objektivets bländaromfång, och de tillåter även styrning av bländaren från kameran, vilket gör att alla exponeringsfunktioner fungerar som de är tänkta. När de elektriska kontakterna saknas, eller är urkopplade (vilket händer när du ställer ett objektiv från 'A' till ett bländarvärde) så får inte kameran den information som kameran behöver för att rätt kompensera ljusmätningen för vald bländare.

Pentax systemkameror är i huvudsak designade för att ställa bländaren från kamerahuset och då med objektiv som har dessa elektriska kontakter. (därför är användandet av bländarringen spärrad i nya kameror från fabrik, en spärr som går enkelt att lossa manuellt, men det visar ju att bländarringen är inget Pentax rekommenderar att man använder). När objektivet står på 'A' så används de elektriska kontakterna, och då fungerar det fin-fint.

Visst kan man tycka detta är tråkigt, men det finns iaf en ljusmätning och det är mer än vad man kan säga om konkurrenterna när de används med 30 år gammal optik...

Hälsar
R

Låter i alla fall som att det är 2st rätt bra objektiv framförallt 50mm.
Men vad kan ett Vivitar 5,6/400 vara värt tro?

Jag har förstått att man måste köra manuellt å oftast på största bländaren. Men är det att slänga pengarna i sjön å köpa dessa objektiv? Det verkar ju vara en del som använder så pass gamla objektiv.

Felet är tvärt om, ju mer ljus desto större fel. I dåligt ljus är felet nästan acceptabelt.

Jag kan inte hitta någon skillnad i beskrivningen avseende förmågan till ljusmätningen mellan ist Ds och K10D. Om Pentax har prutat på tidigare funktionalitet (ist Ds) avseende äldre optik så har de glömt att tala om detta. Ingenstans anges det ju att ljusmätningsförmågan är sämre på K10D än tidigare modeller.

/Mats

lunma skrev:
Felet är tvärt om, ju mer ljus desto större fel. I dåligt ljus är felet nästan acceptabelt.

Ja, du kan ju försöka övertyga min kamera om att det är så... men den har uppenbarligen inte förstått det för den gör tvärtom vad du beskriver. Eftersom du har rätt och min kamera fel så litar jag givetvis på dig och själv ser jag i syne.

Pentax har aldrig garanterat full funktionalitet avseende ljusmätningen när man använder bländarringen, inte på någon digital systemkamera, men eftersom du uppenbarligen tolkar deras skrivelse så så föreslår jag att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden med ditt ärende, eftersom du är så säker på din tolkning är jag övertygad om att du kommer att vinna i domstol. Lycka till! och håll oss underrättade om utgången med ditt mål Mats Lundgren vs Pentax Sverige.

Kom bara ihåg att det är du som har bevisbördan för att det är din tolkning av handbokens text som är den rätta.

Jag har läst igenom flera gånger och jag hittar fortfarande inget som säger att ljusmätningen fungerar korrekt när man använder bländarringen, jag hittar bara att ljusmätningen aktiveras men att något aktiveras är inte automatiskt samma sak som att den fungerar korrekt och är 100% pålitlig.

Hälsar
R

Men varför är det då exakt samma skrivning av funktionaliteten i bägge manualerna när man har ändrat funktionen enligt dig. Eftersom det fungerar i den ena så borde det ju fungera i den andra när det är samma beskrivning av funktionen.

/Mats

Men snälla vän, det är fortfarande så att Pentax aldrig har garanterat att ljusmätningen fungerar korrekt när man använder bländarringen. Denna garanti finns inte i handboken till *ist DS och den finns inte heller i handboken till K10D, så därför är det väl självklart att de kunde ta den gamla skrivelsen eftersom den inte lovar mer än K10D gör. Det som står i K10Ds handbok gäller ju, den fungerar på det sätt som beskrivs. Men, det finns inget som säger att ljusmätningen fungerar korrekt. Jag har lärt mig en sak av handböcker, och det är att man ej ska automatiskt ska anta sådant som inte uttryckligen står. Det som ej står, det finns inte. Jag läser alltså handböcker ordagrant och lägger inte in några undertexter eller bredare betydelser än de ord som faktiskt står där. Det är inte världens bästa handbok och den beskriver saker och ting tunt och ytligt, det är tyvärr det handböcker gör. Det gäller alla märken och produkter som jag har kommit i kontakt med i mitt liv. Sedan må det vara kameror, videoapparater, CD spelare eller bruksanvisningen till min diskmaskin. De är usla hela bunten...
Nej förresten, det finns grader i helvetet också. Ska vi snacka handböcker, då ska vi snacka handboken till den VDO stero som sitter originalmonterad i min Renault! Den har flera funktioner som inte ens förklaras i handboken, inte nämns med ett ord. Och den handboken är skriven av Volvo, alltså i Sverige av svenskar. Det är den sämsta handbok som jag någonsin har läst och jag har varit tvungen att fråga på Renaultforumet om hur man sjutton ställer in saker på stereon för det står inte i handboken...

I jämförelse med den handboken så är handboken till K10D fantastisk!

Hälsar
R

Senast ändrad:
Men skillnaden är att ljusmätningen fungerar ju i Ds. Var det bara en lyckträff att den fungerar eller? Rimligen har man förändrat något för att få en annan funktionalitet borde man då inte förändra beskrivningen av funktionen?

/Mats

lunma skrev:

Det här tror jag har att göra med den centrumvägda ljusmätningen. När ljuset sjunker så sjunker också skillnaden mellan ljust och mörker i bilden, bilden blir mer jämndunkel och då är det lättare för den centrumvägda mätningen att hitta ett värde än när bilden är ljus och består av både ljusa och svarta partier. Ju jämnare ljusmässigt en bild är, desto lättare för den centrumvägda ljusmätningen.

Bara en teori...

Med en jämnt belyst yta, typ ett gråkort, så får jag bättre exponeringar i bra ljus än i dåligt ljus, när bländarringen används.

Med ojämnt belyst motiv tror jag ojämnheten maskerar skillnaden mellan bra ljus och dåligt ljus.

Det är min teori.

Hälsar
R

Vad som är rimligt eller inte är bara spekulation och fritt personligt tyckande. Du lägger in en tolkning i handboken som ej uttryckligen står där och sedan funderar du över rimligheter och gör nya tolkningar. Jag läser bara det som står - det står ej uttryckligen att ljusmätningen fungerar korrekt och bra när bländarringen används. Ok, då funderar jag ej mer över det.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Vad som är rimligt eller inte är bara spekulation och fritt personligt tyckande. Du lägger in en tolkning i handboken som ej uttryckligen står där och sedan funderar du över rimligheter och gör nya tolkningar. Jag läser bara det som står - det står ej uttryckligen att ljusmätningen fungerar korrekt och bra när bländarringen används. Ok, då funderar jag ej mer över det.

Hälsar
R

Då är det enda sättet att få ett kamerahus i K10D segmentet som mäter rätt med orginal SMC Pentax K och M optiker (och samtliga Pentax M42) att köpa en Canon.

// Matte

Eftersom den funktionen är den absolut viktigast för dig, mer än någonting annat, så tycker jag verkligen att du ska byta till Canon.

Själv valde jag K10D därför att den i funktionalitet överträffar Canon - jag får större, tydligare och bättre sökare, mer flexibelt autofocussystem, jag får ett vädertätat hus, jag får en ergonomi och möjlighet till att ställa om kameror enligt sätt att fungera på (Canon har inte alls samma möjlighet till "customisation" av rattarnas funktioner i de olika exponeringslägena) och massa andra saker. Plus att bilderna blir - i mitt tycke - mer naturliga. Det var viktigt för mig, men så har jag bara två M objektiv... 135 f/3.5 och 28 f/2.8, som jag ej använder eftersom jag har autofokus FA 135 f/2.8 och FA 28 f/2.8 också. Och de fungerar helt perfekt.

Hälsar
R

Du Roland.

Tala inte om för mig vad jag ska köpa eller inte. Eller om jag inte ska behålla min kamera...

Trådstartaren undrar vilka optiker som han kan och/eller inte kan använda på K10D

// Matte

Du Mats,

nu är det ju faktiskt så att trådstartaren undrade över vilka objektiv som kan/och eller inte kan användas med K10D. Då ska ju inte du börja prata om vilka objektiv som fungerar med Canon, för det var ju faktiskt inte det trådstartaren undrade över! Eller menar du att K10D är en Canon?

Var har jag skrivit att du inte ska behålla din kamera eller att du ska behålla din kamera?

Hälsar
R

Senast ändrad:
Den största frågan va om dessa objektiv är så pass bra att dom e värda att köpa fast att dom inte är digitala eller har A på bländarringen. Eller om det va onödigt/krångligt.

En följdfråga på Pentaxobjektiv.

Hur stor är fördelen med orginal FA/DA-objektiv mot 3:e parts?

Man lär kunna fokusera med kameran och därefter justera direkt manuellt. Hur pass stor fördel är detta för Pentax och när används det (telefoto, macro)?
Hur jobbigt är det om objektivet inte stöder det och man måste trycka på kameran för att ändra läge (enligt disclaimer hos sigma)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar