Men snälla vän, det är fortfarande så att Pentax aldrig har garanterat att ljusmätningen fungerar korrekt när man använder bländarringen. Denna garanti finns inte i handboken till *ist DS och den finns inte heller i handboken till K10D, så därför är det väl självklart att de kunde ta den gamla skrivelsen eftersom den inte lovar mer än K10D gör. Det som står i K10Ds handbok gäller ju, den fungerar på det sätt som beskrivs. Men, det finns inget som säger att ljusmätningen fungerar korrekt. Jag har lärt mig en sak av handböcker, och det är att man ej ska automatiskt ska anta sådant som inte uttryckligen står. Det som ej står, det finns inte. Jag läser alltså handböcker ordagrant och lägger inte in några undertexter eller bredare betydelser än de ord som faktiskt står där. Det är inte världens bästa handbok och den beskriver saker och ting tunt och ytligt, det är tyvärr det handböcker gör. Det gäller alla märken och produkter som jag har kommit i kontakt med i mitt liv. Sedan må det vara kameror, videoapparater, CD spelare eller bruksanvisningen till min diskmaskin. De är usla hela bunten...
Nej förresten, det finns grader i helvetet också. Ska vi snacka handböcker, då ska vi snacka handboken till den VDO stero som sitter originalmonterad i min Renault! Den har flera funktioner som inte ens förklaras i handboken, inte nämns med ett ord. Och den handboken är skriven av Volvo, alltså i Sverige av svenskar. Det är den sämsta handbok som jag någonsin har läst och jag har varit tvungen att fråga på Renaultforumet om hur man sjutton ställer in saker på stereon för det står inte i handboken...
I jämförelse med den handboken så är handboken till K10D fantastisk!
Hälsar
R