Annons

Objektiv fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

dentasinned

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa ett standard objektiv, o min fråga är vad den största skillnaden på ett"Nikon Objektiv Af-S Dx 18-70/3,5-4,5G IF ED" eller "AF 18-55/3,5-5,6DX ED G AF-S" mer än priset som skiljer en tusenlapp? Det kan väll inte bara vara det att det ena är 18-70 och det anndra 18-55?
Vilket skulle ni rekomendera?.....och vilket är nästa steg om man skulle vilja ha med VR?

tacksam för svar!!!
 
18-70:n är bättre optiskt. Den är skarpare och är skarp redan på vidöppenbländare, till skillnad från 18-55:an. Den har även mindre kromatisk abberation.
18-70:n har åxå bättre byggkvalitet och den har "äkta" ringformad AF-S, till skillnad från 18-55:an som har en billigare fokusmotor, som är långsammare och som inte går att justera manuellt utan att först slå över till manuell fokus.
Frontlinsen på 18-70:n roterar inte heller, vilket underlättar användande av polfilter och innebär att man kan ha ett tulpanformat motljusskydd, vilket är effektivare än ett vanligt runt.
18-70:n har enormt mycket bättre bokeh.
Finns pengarna skulle jag utan tvekan valt 18-70:n.

Vill man ha ett objektiv med VR som går så långt ner som 18mm är man nog piskad till ett AF-S 18-200/3.5-5.6, som inte är så särskilt lätt att få tag på. Det är inte lika bra som 18-70:n, men bättre än 18-55:an i deras genensamma områden. Skärpan avtar en del på de längre brännvidderna.
Klarar man sig med 24mm som vidast så finns ju även AF-S 24-120/3.5-5.6. Inte heller detta är lika bra som 18-70:n, men helt okej.
Annars är det fattigt med objektiv med VR i det omfånget. Det är ju inte heller lika "nödvändigt" på de kortare brännvidderna, även om det, såklart, gör nytta där åxå.

Utan VR så kan Tamron 17-50/2.8 vara ett bra alternativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.