Annons

objektiv "F--":ar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Fick precis hem ett begagnat Tokina AF 400mm AT-X f5,6 SD. Objektivet ser ut att vara i kanonskick utvändigt och invändigt (vad jag ser).

Problemet kommer när jag sätter det på min D90. När jag har bländarringen på f32 och klickar på det så fungerar det utmärkt... Tills det att kameran går ned i "viloläge", när jag väcker kameran genom att trycka lätt på avtryckarn så får jag felmeddelandet "F--". Drar jag sedan av och på objektivet igen så funkar det återigen (varje gång).

mina andra objektiv fungerar fint med kameran.

tack på förhand!
 
Det kan vara kompatibilitetsproblem, vilket man kan råka ut för med gamla tredjepartsobjektiv. Även med hyfsat nya också för den delen, men då brukar man kunna skicka dem till importören och få dem åtgärdade. Jag vet inte om det är så med just ditt objektiv, men jag känner igen felbeskrivningen.
 
Det kan vara kompatibilitetsproblem, vilket man kan råka ut för med gamla tredjepartsobjektiv. Även med hyfsat nya också för den delen, men då brukar man kunna skicka dem till importören och få dem åtgärdade. Jag vet inte om det är så med just ditt objektiv, men jag känner igen felbeskrivningen.

Efter att ha googlat runt lite själv så verkar det du säger stämma bra. Jag måste alltså skicka in och få objektivet omprogramerat/omchippat eller leva med att får "ladda om" inför varje bild...

ELLER ställa in ljusmätningstimern på 30min.. så går den aldrig ned i "viloläge" men å andra sidan tappar jag batteri.

Vet någon om man kan omprogramera/ omchippa själv?

tack på förhand
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.