....... Vad har ni för synpunkter på tex ett fast objektiv 55 med 1.2?
Är det bättre kvalitet på linsen då och ger skarpare bilder rent generellt. Eller handlar det om annat?
Förslag på ett par fasta objektiv med bra skärpa mottages också gärna.
.....
Hmm antar att du menar L-objektivet 50 mm f/1.2
Det är som alla fasta L-objektiv 35 1.4, 50 1.2, 85 1.2 coh 135 2.0 och så teleobjektiven 200 2.0 och uppåt.. mycket bra objektiv. De kostar därefter. Men jag tycker fortfarande att du "snöar in dig" på ljusstyrkan. Inget av dessa objektiv är "superskarpt" på full öppning.
Alla objektiv - tom de dyraste L-objektiven - är en aning mjuka (oskarpa) på full öppning.
... ja ja 200 2.0 och 300 2.8, 400 2.8 (men då har vi lämnat både budget och studion.. ) undantagna...
Jag använder fasta L-objektiv 24 1.4, 35 1.4 och 135 2.0 samt 300 2.8 på full öppning på konserter och i kyrkor där jag inte kan styra ljuset. Då är ofta full öppning att föredra för att få tillräckligt kort slutartid för att undvika rörelseoskärpa. Men jag försöker blända ner i alla fall ett steg på dessa. det ger bättre skärpa.
Även "icke L" 85mm f/1.8 är mkt bra liksom dess "kusin" 100mm f/2.0.
Annars kör jag gärna 70-200 IS (f/4 eller f/2.8). Alla dessa L-objektiv har utmärkt färg och kontrast.
Du kan läsa om Canon objektiv på dessa sidor:
fasta:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Lens-Reviews.aspx
zoom:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Zoom-Lens-Reviews.aspx
Klicka upp objektiven och jämför sedan skärpan på olika bländare.
Här kan du t ex se 50mm 1.2 på full öppning jmfrt med 18-55 på full öppning. Inte så stor skillnad i skärpa och faktiskt "skitzoomen" är lite skarpare och bättre CA.
http://www.the-digital-picture.com/...p=410&CameraComp=396&SampleComp=0&FLI=0&API=0
Gissa nu vad jag tänker skriva... ??
Istället för "L" objektiv för 10000+ kronor; köp ett par studioblixtar!
och ett 85mm 1.8...
Då har du en "set up" som tål att ta "busskurbilder" med.
/tibor