Annons

Objektiv för trång studiomiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinyrubber

Aktiv medlem
Hej =)

Delger mig med lite detaljer innan så ni har lite att gå på.
Kommentarer angående kompetens eller andra påhopp undanbedes.
Att jag frågar er är redan beviset på att ni vet mer än mig.
Så klara enkla svar på vad ni föreslår mottages tacksamt.

Mitt största intresse är att fota fetish, då oftast uteslutande skor eller glanspolerat gummi med skarpa kontraster.

Hitills har jag enbart fotat kitpluggen 17-55 som följde med min canon 400D.
Dock så har oskärpan och den inkonsekventa ljusmotagligheten börjat störa mig extremt mycket. Samma objekt på fast plats och kameran på fast plats ger helt olika ljusvärlden om jag tar tex 4 bilder.
vissa blir överexp och andra under exp. Fast jag inte flyttat kameran eller modellen. Jag är verkligen inte nöjd med skärpan objektivet ger
eller ljuskänsligheten. Trots 3 lampor - (egenbygda softboxar på 200watt bygglampor vardera) så måste jag ibland välja så lång slutar tid så jag får rörelse oskärpa. Störande som f..n
Jobbar alltid med frihandsfotning
Detjag nu vill ha hjälp med är val av nytt objektiv för denna typ av
studiomiljö.

Jag brukar oftast bara ha 2-4meter som mest att röra mig från modellen.
Det jag söker är ett ljusstarkt objektiv med extremt bra skärpa.
Skall jag satsa på Fast brännvidd isåfall vilket eller eller ett Tele , tex 28-70

Vad föreslår ni andra profotografer som arbetar i studioljus (2-3st)

(påtala inte andras val nu utan skriv vad ni själva föreslår)

mvh michael som är evigt tacksam för bra svar.
 
Senast ändrad:
Hej
1. Låt inte kameran mäta ljuset, kör manuellt. Riktar du bara kameran en aning annorlunda mäts det ju olika.

Ljus avtar med kvadraten på avständet, dvs står ljuset nära får en flytt på 1dm stärre genomslag än om det står nån meter bort o du flyttar lika mycket.

2. Du skriver 3 x 200 w, det är lite om du har softat det.
Så du har säkert hög ISO, högisobilder uppelvs ofta oskarpare än lågiso då tiden ofta också är lång som du skriver.

3. Rätt färgbalans är viktig, prova ett gråkort att kalibrera mot.

4. Köper du tex ett 50mm 1.4 så med detta lilla ljuset får du ju köra på 1.4 och får väldigt kort skärpedjup ju för att få acceptabelt ISO.

Så du har taskiga grundförutsättningar enligt mig.

Jag kör själv med blixtar och då med betydligt högre ljuseffekt, försöker få bländare 8 på ISO 100 i grundljuset.
Då får jag ju bra skärpedjup.


Så min enkla slutsats är att bara byta glugg känns inte som en lösning.
Kunskap om skärpedjup, ljusets egenskaper coh ljusmätningens ve o fasa kontra manuellt kan vara steg 1.

Roine
 
Hej, jag tycker också att du ska fixa ett par blixtar istället för lamporna.
Kör manuell exponering på kameran och ställ blixtarna manuellt. Lås vitbalansen. Då ska alla bilderna bli lika. Du behöver inte heller tänka på rörelseoskärpa eftersom blixtarna fryser bilden åt dig.
Beroende av din budget så finns det olika blixtar i olika prisklasser och kvalitet.

Ditt 17-55 nerbländat på bl 8 är skarpt nog. Skulle vara kul om du visade någon bild.

/KN
 
Jag skulle tro att du måste ner på under 30mm för att få helkropp på så kort avstånd. Sen kan jag faktiskt rekomendera blixtar. Jag skulle tro att du får bättre resultat per krona om du köper blixtar än om du köper en ny glugg. Med blixtar behöver du inte ha ljustarkaste gluggen eftersom du ändå bländar ner till 8. Sen beror det ju lite på vad du har för budget.
 
Tack för svaren.
Det var dock detta jag inte ville ha till svar. Vad jag har för lampor och skaffa blixtar. Har tagit kanonbilder med ljusen jag har så problemet ligger inte där.
Det jag önskade var svar angående objektiv. Vänligen håll det till det.
=)
 
Det är lite som att försöka slå i en spik med en apelsin.
Eller som att köpa ny bil när tanken är tom.

/KN
 
har kollat bilderna.
Du behöver mer ljus för att slippa använda så korta tider som 1/20 sec på frihand.
Lösningen: Höj ISO, använd ditt objektivs största bländare(2.8), använd stativ, fler bygglampor eller lös allt med blixtar.

/KN
 
17-55 ?? eller 18-55??

Alltså.. har jag missat något.. 17-55 "kit objektiv"..??
Är det EF-S 17-55 f/2.8 IS? Då är det väl bland de bättre objektiv som Canon har i sortimentet?

Eller menas 18-55 kit-objektivet??

Det är också helt OK i skärpa på bl 8 medan kanske färger o kontrast kan vara bättre.

Men; ett begagnat 24-70 f/2.8 är väl "inte fel". Kan fås för ca 8000.-
 
mitt fel. såklart var det 18-55 =)

det verkar dock omöjligt att få ett svar på det jag faktiskt frågar.
Förutsättningarna kommer inte ändras och därav så frågar jag Er som vet mer.

vad för OBJEKTIV rekomenderar ni utifrån förutsättningarna som finns..
Hur svårt ska det vara ?
 
17-55 f/2.8 IS !!
Det är bland de bästa objektiven som Canon gär. Enda "felet" är att det är "EF-S", dvs enbart passar till 20/30/40/50D kamerorna. Alltså ej till 5D eller 1D serien.


Vill man vara framtidsäker(?) och ha objektiv som passar på 5D o 1D kameror; 24-70 f/2.8 är väldigt bra (men tungt)


24-105 f/4 IS är också ett bra objektiv. Ger också mer "all round" då det är lite mer tele

Annars är min facvorit 85mm 1.8 men den är för lång tele för små lokaler

Finns också några f/2.8 "pirater" som jag har dålig koll på. Sigma har någon 18-55 2.8 zoom som brukar få bra kritik. tror också Tamron har motsvarande
 
Eftersom du skriver att du behöver något bättre än canon 17-55 vilket är ett objektiv för runt 9000 med hög ljusstyrka och stabilisator så blir svaren där efter...
Till frågan. Om du klarar med 28-75 och har begränsad budget så finns ett bra Tamron för lite över 3000 kr med ljusstyrka 2.8
Canon 50/1.8 är ruskigt billigt, typ 1000 spänn. Ljusstarkt.
Sigma har ett bra 30/1.4 som fått bra betyg.

Men du kommer inte från grundproblemet att du har för lite ljus. Helst ska du använda bl 8, oavsett objektiv för att få max skärpa (väldigt generaliserat, ja vet).

/KN
 
Anledningen till att du inte får en rekomedation är ju för att du frågar om vilken sportbil du ska ut och köra i skogen med. Alla här försöker ju bara rekomendera dig det som enligt din beskrivning av vad du fotar som skulle ge bäst bilkvalitet per krona.

Du kommer kunna köpa den bästa gluggen som finns men du kommer fortfarande inte ifrån de faktum att du antingen måste köra på full/stor öppning (kort skärpedjup och sämre optisk prestanda) eller lång slutartid (oskärpa). Jag skulle alla gånger välja blixtar före ett bättre objektiv. Jag började själv med bygglampor och skillnaden till blixtar går inte att beskriva. Det du måste tänka på är att 300Ws på en blixt inte är samma sak som 300W på en lampa utan det är många gånger mer ljus. Det du också kommer märka med blixtar är mängden ljusomformare som finns och hur väldigt mycket dessa gör för bilderna.



mitt fel. såklart var det 18-55 =)

det verkar dock omöjligt att få ett svar på det jag faktiskt frågar.
vad för OBJEKTIV rekomenderar ni.
Hur svårt ska det vara ?
 
Men du kommer inte från grundproblemet att du har för lite ljus. Helst ska du använda bl 8, oavsett objektiv för att få max skärpa (väldigt generaliserat, ja vet).

/KN

Håller med till 100%.. verkar vara ljuset som är problemet! Ett 18-55 på bl 8 ger bra bilder och troligen bättre skärpa än alla dem vi tipsat om på bl 2.8...
 
..... Jag började själv med bygglampor och skillnaden till blixtar går inte att beskriva. Det du måste tänka på är att 300Ws på en blixt inte är samma sak som 300W på en lampa utan det är många gånger mer ljus. Det du också kommer märka med blixtar är mängden ljusomformare som finns och hur väldigt mycket dessa gör för bilderna.

... och att du slipper få modellen att "smälta" pga värmen från lamporna och ingen risk för att det tar eld.. Bygglampor är jättebra.. ....för att lysa upp byggarbetsplatser.

I en studio är de inte bra. För lite ljus och alldeles för varmt
 
mm sorry för mixuppet. det ja ghade var såklart 18-55/3.5-5.6pluggen som följde med.
Den man använder sig att torka rumpan med.
Ser nu att det var som gjort att skapa lite frågetecken.

Dock mycket bra svar på slutet =)

Anledningen till att jag inte orkar tjaffsade om lamporna är att jag VET det som sagt ang dem.
jag ville ha svar på objektiv.. inget annat.
ibland tycker jag dessa forum inte kan hålla sig till det som frågas.
 
Senast ändrad:
Den typen av svar du vill ha är den typen som man får av försäljare i en oseriös elektronikhandel. De svaren du fått här är bara för att dina bilder ska bli så bra som möjligt utan att du behöver kasta bort pengar på saker du inte behöver. Inget annat.
Den stora hemligheten i allt fotografi handlar om att bemästra ljuset.
I studiomiljö finns alla möjligheter ätt få det rätt från början.
Men det du efterlyser är något som fixar "felen" det på slutet. Lite som att försöka krydda rutten mat så den går att äta igen.
Det alla försöker förklara för dig är att ljussättningen är din svagaste länk.

/KN
 
jo men det vet jag. Har jobbat som ljussättare på svt.
Det jag var intresserad av,var just vilka objektiv som var lämpliga till en undermålig ljusmängd.
Inte bli uppläxad av ljuset. och det det nämnde jag i första inlägget.
Att det ska vara så svårt att bara hålla sig till det man verkligen frågar.
(även om tanken är god. vilket jag är medveten om)
 
Canon 24-70/2.8

Hej
Canons 24-70/2.8 är skarp o snabb, en klar favorit, även utanför studion. Har ett Tamron 28-70/2.8 också, inte lika snabbt o gediget.
Har inte testat att gämföra dessa skärpemässigt på bländare 2.8 i studioljus.
Mvh Patrik
 
Men då tycker jag du ska köpa bland det bästa som finns!
Canon 17-55/2,8 IS för ca 10.000:- (Har själv ett)
Bättre får du knappast!
Faktum kvarstå, att det finns risk att du ändå inte blir nöjd, med de förhållande du har!!

Ett budget alternativ är ett gammalt 20-35 2,8L som jag själv också varit nöjd med. (Ligger dock på hyllan sen jag skaffa 17-55an!)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar