ANNONS
Annons

Objektiv för stadsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihop!

Jag har en canon 7D med ett Tamron 17-50/2.8 som jag inte riktigt känner mig nöjd med. Jag fotar mest stadsbilder och landskap, vilket objektiv hade kunnat passa mig?

Hej, utan att veta kan jag tänka mig att du känner dig begränsad av 17 mm vidvinkel. För just stads- och landskapsfoto gillar jag Canons EF-S 10-22, men det finns även mer prisvärda (?) tredjepartsalternativ, exempelvis Sigma 10-20 f/4-5,6 brukar vara populärt. Om det är mer vidvinkel du vill åt så kan något av dessa alternativ vara rätt för dig.

Jag skulle skaffat tokinas 11-16 om jag hade canon( den finns tyvärr inte till pentax).
den har fått grymt bra betyg och välbyggd som få och skärpan har varit väldigt bra det lilla jag har testat den. Eller om du vill ha lite vidare finn sigmas 8-16 som också ska ge väldigt bra bilder.

För tillfället har jag sigmas 10-20 f4-5.6 utan hsm och är väldigt nöjd med den, skärpan är godkänd dock lite spännande distortion

Kollade på lite recensioner på båda objektiven nu, och läser att man inte kan ha filter på sigman. Kan det stämma?

Men man kan ha filter på Tokinan? är lite smått besatt av filter så det är ett måste för mig!

Jag har kvar mitt filter som jag haee till Sigman. Så har jag inte drabbast av demenslight eller hallucinerar kan man använda filter således..;-).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar