Annons

Objektiv för porträtt och macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en 400D med tillhörande 18-55 och tycker det har varit okey men nu vill jag gå vidare. Jag söker ett skarpt objektiv för macro- och porträttfotografering med hyfsat zoom-omfång till rimligt pris (mellan 2 och 4000).

Om någon har bra tips på objektiv med dessa egenskaper så skulle det vara intressant att höra.

//Daniel

Oj vilka snabba svar, tack så mycket. Jag kikade runt lite och undrar vad ni tycker om tamrons (macro) och sigmas (APO) 70-300? Är det bara skräp? Tänkte det vore fint med extra tele men det påverkar säkert skärpan.

Ett 70-200 F/4 skulle jag nog valt kanske ngt över budgeten med en kenko mellanringssats som för övrigt ger en 68 mm mellanring o ger en förstoring på 1,5:1 istället för 1:1. Som porträtt glugg passar den bra gällande brännvidd men kanske aningen långt skärpedjup dock tycker jag de är en smaksak men klart lite negativt. Men som sagt tycker jag att de är de självklara objetivet efter vidvinkel/normalzoomen.

Tilläggas skall dock att autofokusen blir omöjlig med mellanringar eftersom de blir så mörkt i huset.

Daniel Holmdahl skrev:
Oj vilka snabba svar, tack så mycket. Jag kikade runt lite och undrar vad ni tycker om tamrons (macro) och sigmas (APO) 70-300? Är det bara skräp? Tänkte det vore fint med extra tele men det påverkar säkert skärpan.

De är inget för porträtt

Allemyr skrev:
Ett 70-200 F/4 skulle jag nog valt kanske ngt över budgeten med en kenko mellanringssats som för övrigt ger en 68 mm mellanring o ger en förstoring på 1,5:1 istället för 1:1. Som porträtt glugg passar den bra gällande brännvidd men kanske aningen långt skärpedjup dock tycker jag de är en smaksak men klart lite negativt. Men som sagt tycker jag att de är de självklara objetivet efter vidvinkel/normalzoomen.

Tilläggas skall dock att autofokusen blir omöjlig med mellanringar eftersom de blir så mörkt i huset.

Läste du ens vad han skrev?

Jo visst läste jag vad han skrev. Men vill bara visa vad de finns för andra närliggande alternativ.

Tycker dock att de är en bra början om man vill ha en bra porträtt glugg senare är ju en 50 1.4 perfekt för det.

Daniel Holmdahl skrev:

Jag skulle inte valt något som är ljussvagare än 2.8 för porträtt. Kan vara bra att kunna isolera bakgrunden med oskärpa, helst snygg sådan.

Ne nu är du ute å cyklar. Den största bländaren för objetivet skall alltså inte vara mindre än 2.8.

Nej det har du helt rätt i, känner att tamrons 28-75 verkar mest trolig men jag är osäker på hur bra macro man får, någon som har bild att visa?

Är Tokina 100/f2,8 bra för porträttfotografering? Någon med erfarenhet av det?

Alla korta teleobjektiv från 85mm till 135mm är bra till porträttbilder. Viktigast är kanske en stor bländare för att få en bakgrund med jämn och vacker bokeh. Ibland vill man kanske ha en tydlig bakgrund, då funkar nästan alla objektiv.

Brännvidden är mest avgörande för utrymmet man har till förfogande. I studio har man kanske bara 7-8meter, medans ute har man hur långt som helst att fota från.

Har man riktigt trångt om plats så är ett 50mm/1,8 det bästa man kan få för lite pengar.

Man kan använda ett 50mm/1,8 som makroobjektiv om man vänder det bak&fram med en kopplingsring från http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Scrolla längst ner och läs mer om makro och kopplingsringar/omvändningsringar. Kul med enkla medel!!!

Undrar lite varför ingen valt att nämna Canons EF-S 60mm/2.8 USM som är grymt, både som macro och som porträttglugg!!

Hojta till om du vill se ett par exempelbilder på porträtt som jag tagit med den gluggen.

Ja, jag skulle gärna vilja se några exempel Ulrica.

Jag undrar också vad som är bäst: canon 50mm 1,8 med mellanringar eller 60mm 2,8 utan mellanringar. Ljuset blir väl ungefär detsamma?

ANNONS