Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för norrsken på APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Hej!

Jag försöker hitta ett passande objektiv för att fota norrsken men jag vet inte om jag ska i första hand gå efter brännvidden eller bländaren när jag väljer.
Jag har en Canon 70D så det är ju en crop-kamera och just nu ett objektiv på 24-105mm f/4.

Jag provade att fota norrsken igår och vet att 24mm är på tok för långt nu, bländare 4 funkade inte bra (speciellt inte när det blåste igår) för då blev slutartiden så lång (ca 20 sek) att stjärnorna mest blev kortare streck och jag vill helst inte höja ISO till mer än ca 800.

Nu tittar jag på följande objektiv:

Irix 15/2,4 (verkar jättebra, jag tror jag gillar att den har fokuslås och klick vid oändlighet men räcker 2,4?)

Samyang 16/2,0 (väldigt billig, bättre ljusstyrka än Irix men inget fokuslås eller nåt annat)

Sigma 20/1,4 (lite lång brännvid? men jättebra ljusstyrka och saknar Irix funktioner återigen)

Sigma 18-35/1,8 (lite mer vidvinkel än andra Sigman och ganska bra ljusstyrka men jag behöver inte zoom och återigen Irix...)

Stirrar jag mig blind på Irix häftiga funktioner?
Det är ju skönt att slippa ställa in fokus varenda gång man råkar nudda ringen...

Det gör mig ingenting att dom flesta objektiven bara har manuell fokus (jag har använt en Samyang förut så jag vet hur det funkar) och jag ska bara använda objektivet till norrskensfotografering och objektiven måste finnas ute på marknaden nu.

Har själv fått tips på Tokina 11-16/2,8 II (även deras 11-20) för nattliga sessioner, kan vara värt att titta på.
Förhållandevis låga distortioner, CA, astigmatism mm, och helt ok ljusstyrka.

Sigma 18-35 ska också vara väldigt bra optik för stjärnor enligt vad jag läst, och framför allt löjligt skarpt redan på full bländare, det låter ju väldigt lovande. En bastant pjäs dock.

För egen del lutar jag åt Tokinan, mest för att jag "behöver" ett vidvinkelobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar