Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för motorsport

Produkter
(logga in för att koppla)

Shink

Medlem
Hej

Har nu planer på att inskaffa mig ett nytt objektiv för motorsportfotograffering, mest motocross. Tänkte höra med er om ni har några tips om rimliga objektiv. Med tanke på min budget så vill jag ha ganska billigt och bra nybörjar objektiv.Har fotat motocross förut men har insett att man måste vara så nära med 18-50mm objektivet. Så har väl tanken på 70-200?

Är inte allt för kunnig men tips och länkar vore jätte bra MVH Linus

Använder mig av Nikon D3000

Hej

Har nu planer på att inskaffa mig ett nytt objektiv för motorsportfotograffering, mest motocross. Tänkte höra med er om ni har några tips om rimliga objektiv. Med tanke på min budget så vill jag ha ganska billigt och bra nybörjar objektiv.Har fotat motocross förut men har insett att man måste vara så nära med 18-50mm objektivet. Så har väl tanken på 70-200?

Är inte allt för kunnig men tips och länkar vore jätte bra MVH Linus

Använder mig av Nikon D3000

Hej ! 70-200 mm blir dyrt med tanke på ljusstyrkan ligger på 2,8.Tamron och Sigma ligger på runt 8000kr och Nikons på strax över 20.000kr.Annars får du kolla något äldre begagnat.Bra objektiv är aldrig billigt,men det borde även funka med lägre ljusstyrka tex 55-200VR eller 70-300WR till motorcross.Du får gärna uppge din budget,blir lättare för andra mer kunniga att hjälpa dig då ! MVH.

Ett 70-200 passar bra. Motocross går fort så snabb autofokusering är kritiskt.

Med tanke på du har en D3000 och vill ha något billigt, tycker jag du skal titta efter en Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED.

Mycket Objektiv for max 6000 nytt och stort plus er att den har VR.

Och Motor cross er jo ofta Utomhus så du klara av dig uten en F2.8.

Om autofokuseringen gör det inga om du har 70-200 eller 70-300, det er din kamera som bestämmer hastigheten och D3000 klara inte av den hastighet 70-200 kan levera.

I dit fall er det nästan bara bortkasted penge om inte du så klart planera och byta upp din D3000 engång.

Sigma 100-300/4 EX HSM

Kika gärna på Sigma 100-300/4 EX HSM. Kanonglugg. Bra omfång och snabb och skarp optik. Bländare 4 räcker bra vid utomhussport.

(Man kan hitta dem för hyffsat bra pris på begagnatmarknaden, ca 6000-7000kr)

Senast ändrad:
Satt och kolla lite på begagnade grejjer. Titta runt och hitta detta: Nikkor 18-135 mm f/3.5-5.6. Är det något att ha för en nybörjare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar