Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för landskapsfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

jesper.b

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag skall köpa en nikon d5200 och undrar vad för objektiv jag skall köpa till för att ta landskapsfotografier. Kom gärna med olika förslag i olika prisklasser.

Mvh Jesper Bergström
 
Det är mycket viktigare med ett bra stativ.
Objektiv kan man blända ner till 11-16 o sen är det bara o vänta tills exponeringen är klar
 
En väldigt ospecifik fråga. Landskap kan fotas med nästan vilket objektiv som helst. Börja med att prova dig fram med det objektiv som följer med kameran. Om du märker att det inte räcker till på något vis så kan du komplettera eller byta upp dig till ett objektiv som är bättre på just det som kitt-objektivet inte klarade.
 
Om vi menar landskapsbilder som översiktsbilder, dvs vidvinkel som man normalt gör så fungerar det med objektiv såsom 16-85, 18-105, 18-55 som är kitobjektiv. Vill man köpa något annat så finns sigma 10-20, 17-70, tokina 12-24, sigma och tamron 17-50/2,8. Nikon 12-24 eller 10-24.

Sedan så kan det ju vara bra med ett makro eller för intim landskapsfoto, tex nikon 40/2,8 ska inte förringas, det är i skärpa likvärdigt med 105/2,8 som jag också har men till bråkdelen av kostnaden.

Ett 35/1,8 eller 50/1,8 kan också utgöra bra val om man ser till intim landskapsfoto
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.