ANNONS
Annons

Objektiv för landskapsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag har provat att ta några landskapsbilder och resultatet är oftast mediokert. Dom där vyerna som var så storslagna i verkligheten faller platt på mina bilder. Ofta med utbränd himmel osv. Har tagit en del med polfilter och fått lite blåare himmel och lite bättre resultat. Nästa försök får bli med avtonat gråfilter för att se om jag får himmel och jord i balans på det sättet.
Jag har nu tre objektiv och undrar vad jag ska satsa på att köpa filter till för landskapsfoto, det är följande...

Sigma 18-125 3,5-5,6, mitt enklaste objektiv men det kanske duger lika bra för landskapsbilder där det är kraftigt nerbländat. Fördelen är att filterdiametern är måttlig.
Sigma 24-70 2,8, Mycket skarpt och bra men har en filterdiameter på 82 mm som ställer till det.
Sigma 70-200 2,8, det har jag inte köpt med landskapsbilder i åtanke i första hand, filter 77 mm

Jag är inte så seriös med landskapsbilder att jag vill investera i en ny glugg för den sakens skull, inte nu i alla fall.
Vilket av dom jag har lämpar sig bäst för landskapsbilder?

Tack,
Björn

Hej Björn,

Utbränd himmel kan visst avhjälpas med ett gråfilter, men eftersom du kör digitalt skulle jag rekommendera att köra i RAW-format istället. Där kan du "framkalla" två olika exponerade bilder, en där himlen är rätt exponerad och en där landskapet är rätt. Sen får man sammanfoga dom två i ett redigeringsprogram.

Ett ännu bättre resultat får man i nya Photoshop CS2. Då får man ta fler exponeringar, som man sen kan importera i Photoshop och få extremt bra dynamik, för att tex kunna mörka en för ljus himmel.

Det andra du efterfrågar är att bilderna blir för platta. Oftast beror det på att man saknar något i förgrunden. Tex ett träd, buske eller liknande som ligger nära i bilden gör att man får mer djup.
Hörde tom för många år sedan om en landskapsfotograf som alltid hade med sig en gren ut när han fotade. Stativ och självutlösare samtidigt som han själv höll grenen i vänstra hörnet av bilden. Allt för att få mer djup.

Tack,
Jo, jag har micklat med att lägga ihop bilder i PS, samma bild i 2 olika raw konverteringar har skapat balans i något fall. Har just laddat ner provversionen (30 dagars) av CS2 så jag får titta på funktionen där. Jag vill ändå prova avtonat gråfilter för att se vad det kan göra.
Åter till min fråga, vilken av mina gluggar ska jag satsa på?

Det klassiska är vidvinkel vid landskapsfoto. Personligen tycker jag just landskapsfoto gör sig bäst när man gör ordentliga förstoringar, och då är en skarp glugg ett måste. Skulle nog satsa på 24-70:an just därför, även om man bara får motsvarande 38mm i 24x36 formatet.

Finns det inte fyrkantiga filter med filterhållare? Då kan du köpa filterhållare till alla tre objektiv, och använda samma filter till alla tre.

Tror dom har Cokin på Photax (www.photax.se) med filterhållare.

Finns också dom extrema som kör storformat för att kunna tilta optiken och därigenom få extremt skärpedjup.

Jag skulle råda dej att ta någon av de sistnämda. Oftast kan just skärpan vara mycket avgörande på landskapsfoton.

En variant, som ger stora filer med extrem upplösning, är att ta många bilder med tele som sedan monteras med autostich eller dyligt. Ett stativ med gradering för panoreringsvinkel underlättar.

För egen del är det oftast 15-30 som sitter på vid landskapsfoton men även 35-70 och 80-200 ibland. Alldeles beroende på vad jag vill fota.

/AnWi

Jo, jag skulle helst vilja använda mitt 24-70 som jag har ett gott förhållande till. Dock är problemet filterstorleken och jag har inte lyckats bli klok på om Cokin filter systemet är lämpligt för 82 mm eller inte, verkar vara gränsfall.

Tonade gråfilter är inte något jag gillar. Det fungerar nog bäst handhållet, med kameran på stativ, så du kan lägga gränsen precis där du vill ha den. Dessutom fungerar det bara på raka horisontlinjer. Annars får man mörka trädtoppar (eller vad man nu har) alternativt en himmel som är ljus i underkant.

Vid analog fotografering behövs de men vid digitalfoto är det bättre med stativ och dubbla exponeringar. Då kan horisonten se ut hur som helst. Efter en stund med PS ser bilden ut som du vill ha den.

/AnWi

OK, då får det bli bracketing och PS på försök innan jag köper filter jag kanske inte behöver.
Om någon annan undrar så fick jag svar om Cokins filtersystem, det ska fungera för 82 mm filtergänga utan problem enligt Scandinavian Photo.

Ursäkta om jag snor tråden, men hur kan man ammanfoga två bilder i PS som StaffanW nämner?
Jag har provat och inte riktigt fått det att fungera. Hade upskattat lite själv!

Ursäkta för trådstölden! ;)

Tack för länken, måste testas.
Tog pengarna jag skulle ha till filtret och köpte mer minne till datorn i stället.

Nu har jag testat, det funkar inte för mig i alla fall. Efter att den tuggat på bildversionerna en lång stund får jag upp någon preview bild som kan gammakorrigeras. När den sedan ska skicka vidare till CS2 får jag ett felmeddelande om att ett kommando saknas och sedan är det slut på det roliga. Preview bilden ser ut som hej kom och hjälp mig desutom så om slutresultatet hade blivit så så var det inte mycket bevänt med det.

Svensk windows och engelsk photoshop? Det finns en tråd om detdär, jag kommer inte ihåg om de kom fram till en lösning dock..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar