Annons

Objektiv för hund, jakt, fiske och natur

Produkter
(logga in för att koppla)

almenson

Medlem
Ja det var ju en hel del det skulle klara av och det är också därför jag har problem. Har idag två kitobjektiv till min nikon d7100. Dessa är ett 18-105 samt ett 55-300. Båda nikon och dx.
Och visst, dom funkar men jag behöver växa lite som fotograf nu. Jag fotar jakt, hundar och fiske. Bilderna publiceras ibland på nätet och förhoppningsvis snart även på papper. Jag fotar även natur och då framförallt djur. Oftast är det fåglar, gärna i situationer där dom flyger. Oftast är det dagtid eller tidiga mornar men ibland blir man ute när ljusförhållanden inte är de bästa.
Så vad är det då jag behöver? Fullformat är givet så jag är förberedd inför nästa kameraköp. Det står mellan tamrons nya 70-200 2.8 usd och nikons egen 70-200 f4. Det lutar väl åt tamron pga bländaren men med tanke på motiven så kanske jag ska fundera på nikon och dess något snabbare af? Hjälp nu en glad amatör.
 
Svårt

Hoppas att du är medveten om att du behöver längre än 200 mm om du ska kunna fota de där vilda djuren och flygande fåglarna. Speciellt om du sedan ska kunna göra det med en fullformatare. När det gäller Tamron (och Sigma) så är det som du säger att Nikonobjektivet förmodligen har rappare AF. Det kan vara skillnaden mellan en skarp bild och ingen bild alls. Tror nog att f/4 räcker mer än väl för utomhusfotograferande även tidiga morgnar.
 
Tack för svaret. Jodå jag är medveten om det men i nuläget så blir det ju motsvarande 300mm pga mitt format. Sedan får jag nog ändå överväga en telekonverter.
Jag har läst mycket bra om nikons f4a och det kan nog vara skönt med ett smidigare objektiv också eftersom det oftast är på fri hand som gäller. Fasen vad svårt...
 
Bara inte

Jodå, bara du inte är en av dem som tror att ett fx-objektiv på 200 mm förstorar mer än ett dx-objektiv på 200 mm på dx-hus. Det blir ju samma som om du ställt din 70-300 på 200 mm. Vill bara nämna det eftersom jag sett flera här på forumet som fått för sig att det skulle vara skillnad i det avseendet på olika objektiv.
 
Ja det var ju en hel del det skulle klara av och det är också därför jag har problem. Har idag två kitobjektiv till min nikon d7100. Dessa är ett 18-105 samt ett 55-300. Båda nikon och dx.
Och visst, dom funkar men jag behöver växa lite som fotograf nu. Jag fotar jakt, hundar och fiske. Bilderna publiceras ibland på nätet och förhoppningsvis snart även på papper. Jag fotar även natur och då framförallt djur. Oftast är det fåglar, gärna i situationer där dom flyger. Oftast är det dagtid eller tidiga mornar men ibland blir man ute när ljusförhållanden inte är de bästa.
Så vad är det då jag behöver? Fullformat är givet så jag är förberedd inför nästa kameraköp. Det står mellan tamrons nya 70-200 2.8 usd och nikons egen 70-200 f4. Det lutar väl åt tamron pga bländaren men med tanke på motiven så kanske jag ska fundera på nikon och dess något snabbare af? Hjälp nu en glad amatör.


70-200 f2.8 är tungt och stort men är inte det ett problem för dig skulle jag lätt välja ett sådant objektiv. Skitkul att fota med och kan användas till så mycket! Men som sagt om det blir liggande hemma pga storlek/vikt så gör det ju ingen nytta


Nu rekommenderar man ju lätt det man har själv, men du har inte funderat på ett beg Nikon 70-200 Vr1?
 
... ett 18-105 samt ett 55-300. Båda nikon och dx.
Och visst, dom funkar men jag behöver växa lite som fotograf nu.
Vad är det med dina nuvarande objektiv som gör att du inte kan "växa som fotograf"?

Visst, nya prylar kan göra att man känner sig inspirerad och tycker det är roligt att plåta, men är det något i ditt 18-105 och 55-300 som begränsar dig?
 
Tack för svaret. Jodå jag är medveten om det men i nuläget så blir det ju motsvarande 300mm pga mitt format. Sedan får jag nog ändå överväga en telekonverter.
Jag har läst mycket bra om nikons f4a och det kan nog vara skönt med ett smidigare objektiv också eftersom det oftast är på fri hand som gäller. Fasen vad svårt...

Hoppas inte för mycket på telekonvertrar när du byter till fullformat, de förstorar alla fel hos ditt motiv och fungerar bäst med ljustarka riktigt bra objektiv som t.ex Nikons 300/2.8. Men även 300 kan vara i lite kortaste laget även för DX, vill du ha något smidigt, titta på nikons nya 80-400. Se upp med den gamla versionen som har för långsam autofokus för ditt tänkta bruk. Vill du ha något riktigt lättburet och snabbt kanske någon Nikon 1 v1/v2/ v3 med riktig sökare och deras nya 70-300 för 1 serien. Bildkvaliteten med de här små kamerorna är förvånasvärt bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.