Annons

Objektiv för Hasselblad 500 CM "låsta samman" för apertur och slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

CygnusX-12

Medlem
Jag har tänkt att införskaffa en Hasselblad 500 CM men fick nyligen höra att objektiven som passar är "låsta samman" för apertur och slutartid? D.v.s. att man inte kan ställa in apertur oavhängigt av slutartid och vice versa. Är detta sant?

Om det är sant, finns det ändå de objektiv (80mm är det jag ska ha) som passar till som inte är sammanlåsta?
Och hur fungerar det med sammanlåsningen om slutartiden är inställd på bulb, vad blir aperturen då?

Tack!

Dumheter. Naturligtvis kan du ställa vilken bländare och slutartid du vill på Hasselblads objektiv.

Det finns det ett lås på de gamla C- och CT-objektiven som gör att bländaren öppnas om man kortar slutartiden och tvärtom. Det räcker dock med att man trycker ner låsknappen så kan man ställa in den kombination man önskar, det är alltså inget permanent lås.

Jag hittar tyvärr ingen bra bild på ett objektiv och låsknappen just nu men den sitter på vänstersidan och är lite ribbad. Vill du slippa oroa dig för detta skall du försöka få tag på ett nyare objektiv ur CF-, CFE- eller CFI-serierna. De gamla objektiven funkar alldeles utmärkt men de nyare har bla bättre antireflexbehandling.

Jag vet inte vart du har fått det från, men det stämmer givetvis inte!

Däremot så hänger bländarringen ihop med slutartidsringen på gamla objkektiv om man inte håller in en liten knapp som låser upp deras inbördes förhållande. Detta är väldigt smidigt, då det snabbt låter dig ändra skärpedjup utan att påverka exponeringen!

Edit: hoppsan vad jag var långsam :)

Samma konstruktion har jag på min Zeiss Contaflex III från slutet av femtiotalet. Den har både sina för och nackdelar. Det blir snart en vanesak om det känns märkligt nu, Hasselblad är likafullt ingen snapshotkamera.

Urban, jag förstår inte riktigt. Så du menar att du har ett "sammanlåst" objektiv? Eller finns det en knapp på som gör det sammanlåst så man kan stänga av sammanlåsningen och ställa in allt individuellt?

Tack!

Det funkar precis som på bladaren, man löser låsningen genom rätt handgrepp på en liten räfflad metallbit som reglerar bländaren, min Zeiss Contina funkar på ungefär samma sätt, så det jag menade var att det här inte var unikt för Hasselblad.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto