Annons

Objektiv för gatufotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayk

Aktiv medlem
Är i behov av vägledning när det gäller objektikköp!

Söker efter ett "närmaste komplement" till mitt 17-35 2,8.

Användningsområde: Allmän gatufotografering + miljöbilder, samt om möjligt även lämpligt för porträtt. Miljöbilder nattetid är mycket eftertraktat.

Står i kö på ett Nikon AF-S 70-300/4-5,6 G ED VR, men känner allt mer att jag nog kommer att ha mer glädje av ljusstyrka än tele. Är heller inte helt övertygad om att VR kommer att kunna kompensera ljusstyrka - misstänker att jag kommer vara beronde av att köra utan AF med detta objektiv kvällstid, om det ens är möjligt att använda då.

Vilken (vilka) brännvidd(er) lämpar sig bäst och vilka krav skall jag ställa på ljusstyrka - 1,8 eller tom. 1,4? Har läst rekommendationer rörande båda Nikons 85mm-objektiv (f1,8 resp. 1,4). Bär dessa bäst potential, eller bör man sikta på antingen Nikons 100 f2 eller 135 f2?

Nikon AF 50 1,4 D lockar med både prios och ljusstyrka, men det ger just ingen distans till objektet vid gatufoto, samtidigt som det inte blir något riktigt komplement ifråga om brännvid till 17-35:an.

Slutligen (i brist på bättre kunnande) - är Nikons nya macroobjektiv ett tänkbart alternativ (Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor). Har ingen som helst erfarenhet från macrofoto (vilket iofs. vore coolt om man kunde täcka in)!

Meget tacksam för alla era tankar!

/ Jayk
 
Har du kikat på Nikon 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED?

Borde komplettera din 17-35 2,8.rätt bra.

Skall vara ljusstarkt, skarpt och med VR.
Kostar en skön slant, dock.
 
Hej Peter och tack för ditt svar!

Jo, Nikons 70-200 2,8 VR fyller nog alla mina behov (utom de ekonomiska). :) Fast jag finner det på tok för tungt - både att hantera och släpa på!

Funderar på om lösningen ligger i att köpa två gluggar; ett riktigt ljusstarkt objektiv för porträtt och miljöbilder kvällstid (typ. ett 50mm f 1.4 från Nikon eller Zeiss), samt ett mera allmänt 70-300 4,5-5,6 VR för all övrig fotografering dagtid.

Totalt = Samma pris som endera av Nikons 105 eller 135 f.2,0:eek:r, något lättare kombo att bära och vesäntligt mer hanterbart monterat på kameran.

Då saknas endast ett macroobjektiv, vilket dock har lägst prioritet för tillfället!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.