Annons

Objektiv för gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Hej!

Jag blev lite biten av gatufoto, att ta bilder på folk och händelser, och jag tänkte lägga ut mina funderingar här.
Jag fetstilar det viktigaste, de andra går att hoppa över ;)

Det jag kräver av utrustningen när man tar gatubilder är att man kan få så pass korta slutartider att man frysa rörelserna, och det skulle kräva ganska stora bländaröppningar. Mitt 16-45/4,0 verkar inte alltid riktigt räcka till när det blir sämre än optimala förhållanden.

Ska man ha ett ljusstarkt objektiv ligger väl 50/1,4 bra till. Men är autofokusen snabb nog på 50/1,4:an? Den känns tillräcklig på 16-45:an.

Är autofokusen generellt väldigt långsam på makroobjektiv? Jag har fått den uppfattningen, och det utesluter väl att man kan använda ett makroobjektiv för gatufoto.

Några andra uppfattningar om brännvidder och kommmande objektiv, till exempel?

Min utrustning jag har just nu är en Pentax K10D med 16-45/4,0 och en 50/2,0 med manuell fokus, och jag har en Samsung 50-200/4,0-5,6 på ingående, när den nu kommer.

/John
 
Visst kommer det något fast 35 mm-objektiv till hösten, eller yrar jag nu?

Varför tycker du att runt 30 mm är lämpligt?
 
Tyvärr har jag knappt sysslat med gatufoto men några råd kanske jag kan ge.
DA21/3,2 har en klassisk brännvidd för gatu., men det varierar ju med fotografen.
FA50/1,4 eller FA35/2 är bra om det är skumt.
Det bästa är att vara klar med inställningarna innan man plåtar så det bara är att sikta och trycka av, från höften om det är bråttom.
Exponeringen kan du ställa i förväg i manuellt läge och justera då och då(eller köra på auto).
Använd hyperfokalinställning - ex. DA21 på bländare 5,6 (då kanske du har tillräcklig slutartid) och justerar fokus till ett skärpedjup från under 2,5 till 7 meter( bl.8 = 2 till över 7meter).

Om du har hyper.. och exponeringen ställd samt ser till att inte kameran stänger av sig, då "skjuter" du snabbast, ögonblicken försvinner ofta snabbt.

50mm innebär att du plåtar på avstånd och om du använder bl 1,4 eller 2 i svagt ljus har du kort skärpedjup som kräver fokusering manuellt eller i auto, vilket tar tid. På bl. 8 har du ca 6m-10:s skärpedjup, vilket kan funka.

Makroobjektiv har "lång" fokusering och tar därför tid att vrida fram till fokus om du använder autofokus, men med hyperfokal går det bra.

DA16-45 har nog ett bra zoomområde, men zoomar saknar skärpedjupsskala.

Det finns småprogam för skärpsdjup tex DOF Master, den har en vridbar skiva i programmet som det går att skriva ut... dofmaster.com
Det finns även en kalkylator nånstans på Fotosidan.
 
Det går nog att gatufota med i princip vad som helst, men de flesta föredrar från moderata vidvinklar upp till normal vilket innebär 28mm till 50mm för småbild. Fotandet blir lite oika om man kör med vidvinkel jämfört med normal iom att man på vidvinklar ofta har avståndet förinställt och använder skärpedjupet. Min 28 tex vid f5,6 inställd på 5 meter tecknar skarpt från 2,5 meter till oändligt, om jag då ställer den på 5 meter behöver jag bara sikta och trycka av. 50:an däremot har ett så kort skärpedjup att den som regel måste fokuseras. Därför använder man de olika objektiven till olika typer av fotande. Så mitt tips är att du först kollar vilken typ av gatufoto du tycker är roligast och därefter bestämmer dig för objektiv.
 
Här ställer jag in f/ så att jag slipper tänka å mycket på tekniken.. den skall glömmas från den direkta medvetenheten.

35mm på fullformat är genialiskt (tycker jag),, samma optik på en 1,6cropp ger också en fint användbar optik !!

Här handlar det att situationsintegrera sig och itne stå å kika på/i displayen....! :)

MVH Niclas,
 
J.Paul skrev:
Hej!

Jag blev lite biten av gatufoto, att ta bilder på folk och händelser, och jag tänkte lägga ut mina funderingar här.
Jag fetstilar det viktigaste, de andra går att hoppa över ;)

Det jag kräver av utrustningen när man tar gatubilder är att man kan få så pass korta slutartider att man frysa rörelserna, och det skulle kräva ganska stora bländaröppningar. Mitt 16-45/4,0 verkar inte alltid riktigt räcka till när det blir sämre än optimala förhållanden.

Ska man ha ett ljusstarkt objektiv ligger väl 50/1,4 bra till. Men är autofokusen snabb nog på 50/1,4:an? Den känns tillräcklig på 16-45:an.

Är autofokusen generellt väldigt långsam på makroobjektiv? Jag har fått den uppfattningen, och det utesluter väl att man kan använda ett makroobjektiv för gatufoto.

Några andra uppfattningar om brännvidder och kommmande objektiv, till exempel?

Min utrustning jag har just nu är en Pentax K10D med 16-45/4,0 och en 50/2,0 med manuell fokus, och jag har en Samsung 50-200/4,0-5,6 på ingående, när den nu kommer.

/John


Gatufoto för mig betyder att ha en liten lättburen utrustning med fast vidvinklig optik, för att kunna använda hyperfokal.

Vid gatufoto tar man bilder både via höftskott eller där man tar upp kameran till ögat.
Så där faller AF ofta bort.

Så ännu har jag inte hittat något bättre än en M Leica för just min typ av gatufoto! ;)
Den är så kompakt att jag alltid,
jag menar då alltid,
kan ha M Leican med! :)

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=60740
 
Mitt favoritobjektiv vid gatufoto är ett Sigma 28/2.8 med manuell fokus. Med skärpedjupsskalan och t ex bländare 8 inställt är det bara att plåta på. Hyperfokal alltså. :)
http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html

Jag använder också kitobjektivet ibland (18-55mm) för att få tidsautomatik.
 
Tack för alla svar, det lärde mig en hel del!
Anledningen till att man har kort brännvidd är alltså att få ett större skärpeplan? Hyperfokalfokusering verkar vara det som gäller.
Enligt Pentax roadmap ska de komma med ett 35 mm-objektiv med SDM någon gång. Men jag får testa mig fram med min 16-45:a så länge och se hur det går med den.
 
J.Paul skrev:
Tack för alla svar, det lärde mig en hel del!
Anledningen till att man har kort brännvidd är alltså att få ett större skärpeplan? Hyperfokalfokusering verkar vara det som gäller.
Enligt Pentax roadmap ska de komma med ett 35 mm-objektiv med SDM någon gång. Men jag får testa mig fram med min 16-45:a så länge och se hur det går med den.
Med kort brännvidd har du ju större chans att träffa när du skjuter från höften dessutom. Det skulle säkrt gå med ett långt tele, och generera justa bilder, men att lyckas träffa någons ansikte från höften är nog svårt utan stor övning.
 
Här finns mer info om hyperfokalavstånd. Kolla tabellerna längre ner på sidan så ser man hur brännvidd och bländare påverkar.
 
Hmm, ja. Jag räknade med den här: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Och kom fram till att om jag kör med 20 mm (motsv. 35) på f/4,0 och siktar på något tre meter bort får jag totalt ett 5,55 meters skärpeplan. Måste ju funka bra, det :)
Då ligger 20% framför och 80% bakom.
 
Vitsen med hyperfokal är man får skärpa från ett nära avstånd till oändligheten.

"The concept of hyperfocal distance is easy to understand: focus a lens at the hyperfocal distance and everything in the photograph from some near distance to infinity will be sharp."

Om jag har fattat rätt så ska man inte bry sig om den sk "crop factor" som dslr ger på objektiven. Det är ju bara bildvinkeln som blir mindre. Brännvidden ändras inte.
 
Det finns en skala för skärpedjupet på objektiv med fasta brännvidder. Du ställer helt enkelt in fokus och sedan hittar den markering på skärpedjupsskalan som motsvarar vald bländare, sedan flyttar du fram objektivets fokuspunkt till det värde som skärpedjupsskalan markerade för vald bländare. Då får du maximalt skärpedjup.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Det finns en skala för skärpedjupet på objektiv med fasta brännvidder. Du ställer helt enkelt in fokus och sedan hittar den markering på skärpedjupsskalan som motsvarar vald bländare, sedan flyttar du fram objektivets fokuspunkt till det värde som skärpedjupsskalan markerade för vald bländare. Då får du maximalt skärpedjup.

Hälsar
R

Här är min 28/2.8 inställd för bländare 8.
 

Bilagor

  • skärpedjupsskala.jpg
    skärpedjupsskala.jpg
    79.2 KB · Visningar: 1,110
Det här var ju ett roligt experiment :)

Ställer jag in mitt 16-45 på 20 mm och bländaren på 8, blir det enligt DOF-kalkylatorn skärpa mellan 2,6 meter och oändligheten. Ställer man istället bländaren på 5,6 hamnar skärpan mellan 3,6 meter och oändligheten.

Synd att jag har så taskigt ögonmått bara ;)
 
Yashica

Köp en Yashica Electro 35 - GTN eller CC - perfekt i storlek för gatufoto (men inte digital förstås....)

:)

Jon
 
Eller en mätsökare, här en Canonet QL17 GIII. Svart såklart. :)
 

Bilagor

  • qlg3jpg.jpg
    qlg3jpg.jpg
    48.9 KB · Visningar: 352
Jag har faktiskt en Pentax MG, den är liten och trevlig och funkar nog bra för gatufoto även om den inte är en mätsökarkamera. Men jag vill faktiskt fota digitalt :p
 
Jag använder min Ricoh GRD för gatufoto, mer lämplig kamera för ändamålet får man leta efter, den har till och med en snapshot inställning (låst fokus på 2.5meter) och ett fast 28mm objektiv med ljustyrka f2.4.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.