Annons

Objektiv för festival

Produkter
(logga in för att koppla)

Canon_34

Ny medlem
Hej!

Jag har beslutsångest och kan inte bestämma mig...jag velar fram och tillbaka mellan olika objektiv.
Jag ska fota på en festival (rixfm) och jag vet inte exakt vilken plats jag kommer ha i förhållande till scenen, men antagligen ganska nära.

Just nu har jag ett kitobjektivet 18-55 och ett Canon macro 100mm IS. Med det sistnämnda kommer jag för nära artisten jag ska fota, men samtidigt tycker jag inte 18-55 ger den bildkvalite jag vill ha...därför vill jag köpa ett till objektiv och har velat mellan några st.

Det jag vill få med är, inte så mycket av resten på scenen, men ändå få med lite av det, men jag vill mest ha artisten som sjunger ifokus.
Vad skulle ni ge för råd? Tacksam för snabba svar!

Tamron 28-75 2,8
Canon 40mm 2,8
Canon 28mm 1,8
Något annat?

Vill helst inte gå över 5000kr
 
Om du kan så testa med din zoom och se vad som passar bäst, den tänker ju alla intervaller förutom 55-70. Tänker du fast kan du även titta på sigmas 30 mm som nog också borde kunna leverera.

Dock får jag väl personligen säga att en zoom nog är att föredra. Tveksamt att du kan röra dig + att artisten rör sig. Med en zoom har du lättare att styra kompositionen, med ett fast objektiv måste du antingen nöja dig eller vänta in "rätt" ögonblick. Alt. beskära i efterhand.
 
Tack för svar!

Okej, ja jag testar nog med mitt kitobjektiv på den här festivalen så kan jag ju köpa ett senare när jag vet lite mer om vad jag behöver, mer exakt.

Ja och det är ju det som du säger, att med zoom så kan man ju lättare få till kompositionen..det är som sagt svårt att veta.
Jag vill ju att bilderna ska bli så bra i skärpa och färger etc som jag är van att få med mitt 100mm och om jag istället tar mitt kitobjektiv (som är användbart eftersom den har zoomen) så är jag rädd att bilderna inte blir så bra som jag vill...
 
Jag menade mer att du tar ditt kitobjektiv och hittar en scen, lastkaj eller vad som matchar bäst. Sätter den på de olika brännvidderna, 24, 30, 50 och vad mer du funderade på och ser hur bilderna blir.

Känns 24 klockrent, köp det objektivet då. Känner du att fast krånglar, köp 24-70 :) Alla objektiven du har med är inte alls tokiga och kommer säkert leverera bra bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.