Annons

Objektiv för bröllopsfilmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Tänkte höra om lite åsikter angående att filma ett bröllop med en 7d. Jag har två 7d-kamerahus och tillgång till en Swedish Chameleon-rigg med follow focus och undrar vilka objektiv ni hade använt? Man vill ju försöka undvika för många objektivbyten, samt sätta "rätt" objektiv på riggen eftersom det är lite bökigare att byta pga follow focusen. Dessutom kan man väl inte zooma när man ställt in follow focusen?

De objektiv som finns är:
10-20mm 4-5.6 Sigma
15-85mm 3.5-5.6 Canon
16-35mm 2.8 Canon
50mm 1.8 Canon
90mm 2.8 macro Tamron
120-400mm 4-5.6 Sigma

Det går även att hyra in något annat om det skulle vara absolut bäst.

Vilka hade DU valt på rigg respektive lösa kameran?
 
Tänkte höra om lite åsikter angående att filma ett bröllop med en 7d. Jag har två 7d-kamerahus och tillgång till en Swedish Chameleon-rigg med follow focus och undrar vilka objektiv ni hade använt? Man vill ju försöka undvika för många objektivbyten, samt sätta "rätt" objektiv på riggen eftersom det är lite bökigare att byta pga follow focusen. Dessutom kan man väl inte zooma när man ställt in follow focusen?

De objektiv som finns är:
10-20mm 4-5.6 Sigma
15-85mm 3.5-5.6 Canon
16-35mm 2.8 Canon
50mm 1.8 Canon
90mm 2.8 macro Tamron
120-400mm 4-5.6 Sigma

Det går även att hyra in något annat om det skulle vara absolut bäst.

Vilka hade DU valt på rigg respektive lösa kameran?

Jag hade valt min kamera en LX7 med Digital-King 0,7 vidvinkel.

Men av dina olika objektiv, så tror jag på 16-35mm 2.8 Canon

Kanske någon form av bildstabilisering kunde vara bra, typ ett axelstativ, som jag har, eller om du bemästrar en riktigt Steadicam, av någon sort.

Jag tror man har mest nytta av vidvinkel på bröllop.
Sedan så hade jag tagit med mig min HX9V som har 24-384, då är man garderad

Men nu är det ju bra kompaktkameror jag syftar på, som ger minst så bra bild som en stor kamera
LX7 har 1,4 i bländare, det kan vara bra att ha när det mörknar på kvällen.

Hade en DSLR kamera hemma, men den var så otymplig och trist, så jag ångrade köpet
 
Vet inte om det är inhyrd filmare, men hade det inte sett lustigt ut att dyka upp med en 2-3000 kompaktkamera och filma ett bröllop. Ger kanske inget bra intryck...

Även om jag vet att dessa små lirar riktigt bra och även om någon bröllopsfotograf fått för sig fotografera med en Sony RX1 som jag vet leverar kanonbra bilder så vet jag inte riktigt ifall jag hade gillat att min bröllopsfotograf/filmare som jag betalat en nätt summa springer omkring med minikameror.

Är det en gäst är det väl ok och visst vet jag att minikamerorna kan leverera minst lika bra som vissa systemkameror om inte bättre. Men viss image får man kanske hålla upp.

/stefan
 
Håller med föregående talare :)

Så frågan kvarstår, vilka objektiv skulle NI använda av de alternativ jag gav?
 
16-35 är klart mest dynamisk för rigg-arbete. Den hade jag kört. Den kan du zooma med och ställa follow focus. Inga utskjutande delar.

Sen hade jag haft några andra lite mer tele på den andra med stativ.
 
Låter vettigt.
Min tanke var att sätta en kamera på stativ under själva vigseln, för att få en snygg överblick. I så fall vill man ju ha en ganska vid glugg på den, men vad sätter man i så fall på riggen? Det är en liten kyrka, så man kan ha lite begränsad rörlighet.
Några tankar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.