Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för bilfotografering som ger mkt skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

erickekholm

Ny medlem
Hej!

Vi har en Canon EOS 350D, stativ och den vanliga 18-55 optiken..

Då jag är intresserad av att fotografera bilar, mestadels stillastående sådana i fina miljöer, antar jag att det är med omfång 20-100 någonstans där jag behöver, zoom-mässigt har 18-55 objektivet räckt bra. men inte bildkvalitets-mässigt..

jag vill också att det ska gå att få mycket skärpedjup på bil-bilderna, som jag tycker är effektfullt. Jag tar också ofta bilder nattetid med lång slutartid, så man kanske bör titta efter ett objektiv med 2.8 i bländare, eller minst 4.

Hoppas någon vill hjälpa en rookie i djungeln!

Mvh
Erick

Bländare 2.8 ger korta skärpedjup och är nog inget man använder vid nattfotografering, så till långa slutartider och långt skärpedjup behöver du nog inte ett så ljusstarkt objektiv.

erickekholm skrev:
Hej!

Vi har en Canon EOS 350D, stativ och den vanliga 18-55 optiken..

Då jag är intresserad av att fotografera bilar, mestadels stillastående sådana i fina miljöer, antar jag att det är med omfång 20-100 någonstans där jag behöver, zoom-mässigt har 18-55 objektivet räckt bra. men inte bildkvalitets-mässigt..

jag vill också att det ska gå att få mycket skärpedjup på bil-bilderna, som jag tycker är effektfullt. Jag tar också ofta bilder nattetid med lång slutartid, så man kanske bör titta efter ett objektiv med 2.8 i bländare, eller minst 4.

Hoppas någon vill hjälpa en rookie i djungeln!

Mvh
Erick

Ett stort skärpedjup innebär att bilden blir skarp över hela djupet. Ett litet skärpedjup innebär att du lättare får suddig bakgrund. Om du har längre tele på objektivet så blir också bakgrunden suddigare. Kombinationen lång tele och stor bländare, exempelvis 2,8 ger väldigt suddig bakgrund. Du har ingen nytta av en stor bländare när du tar med lång slutartid. På engelska heter optik med stor bländare, snabb lins, vilket är lite mer rätt. De är helt enkelt snabbare för att de tar in mer ljus.

Vilket (zoom)omfång du behöver när du fotar bilarna måste du känna efter själv. Jag gillar själv att fota bilar och använder då ofta mitt 70-200 och går en bit ifrån. Då kan jag välja om jag vill isolera bilen från bakgrunden beroende på miljön etc.

Lycka till
MVH
Marcus

Tack för era svar! Har fått lite klarhet i vad som ger vad nu!

Har fått tag på ett ef 70-200 4-5.6 nu som jag ska öva med lite :)

Mvh
Erick

ANNONS