Annons

Objektiv eller komposition för att fixa små ögon?

Produkter
(logga in för att koppla)

AplAy

Aktiv medlem
Tjena! Jag har en BMPCC med 25/0,95 objektiv (motsvarar ~75mm i FF pga. särskilda sensorn i denna och inte som vanlig m43-sensor).

Jag har tänkt att skapa & sälja webbkurser och då hade jag tänkt å filma med denna utrustning men något jag stör mig på är att jag har relativt små ögon. Varje gång jag tittar mig i mina speglar så ser dem mycket större ut (troligen förstoringseffekt i speglarna).

Här är en testvideo (där jag upptäckte i efterhand att soffan blev i fokus och inte jag och/eller hundarna):

https://www.youtube.com/watch?v=MFFU7FixA-Q

Det jag vill ska kunna vara med är att jag står framför en greenscreen & så vill jag kunna få med mitt ansikte, överkropp så jag kan vifta med armarna och händerna.

Frågan är då: för att få större ögon så måste man ju gå närmare med kameran, men då tappar man också i kompositionen, dvs., ej får med kanske överkroppen? Äré smartast då att införskaffa en riktig m43-kamera som ger 50mm i motsvarande FF?

Som sagt var så vet jag inte vad som är vanligt objektiv när man vill kunna se både överkropp och huvud i en komposition. 75mm ger en mer finare look i ansiktet men problemet är att jag inte får med överkroppen då vilket behövs för att kunna förstärka budskapet.

50mm kanske däremot gör så att överkroppen kan vara med? Men hur kmr detta då påverka mina ögons storlek? (Och är min oro över mina ögons storlek bifogad ens?)

Tack för svar på förhand! / AplAy.
 
Det lättaste sättet är nog att byta bort soffan. En barstol ger större ögon, färre dubbelhakor och mindre mage (och händer och knän) eftersom du då omöjligen kan luta dig bakåt så mycket.

Att ögonen ser större ut i speglar är nog för att allt annat (utom näsan) är längre bort i det perspektivet.

Prova annars filma dig själv ståendes med kameran ungefär i ögonhöjd. Vill du se ut som i spegeln ska du ha sådan brännvidd att du får bra utsnitt när kameran är dubbelt så långt bort som du normalt står nära en spegel. Fast så nära vill nog inte dina tittare att du filmar.
 
Stå eller sitt på en hög stol. Flytta upp kameran 5cm och vinkla ner den motsvarande.

Du kan inte ha mer tele och större avstånd? Hur mycket kropp du får med hänger ju på avståndet.
 
Jag tycker inte att storleken på dina ögon är något som problem eller något man ens tänker på när man ser din video. Sen kan man kanske ändå fundera över hur du sitter och vad det ger för budskap; bakåtlutad/framåtlutad, högre etc.
 
Tycker inte man störs av små ögon i videon. Vet inte vad du hade för ljus. Jag tog själv mina körkortsbilder och det var otroligt svårt att få till ögonen, kisade på de flesta kort. Jag tog bilderna ute utan blixt men det var nog ändå starkt ljus som gjorde att ögonen minskade
 
Ingen annan än du själv kommer att ägna en tanke åt storleken på dina ögon, men med detta sagt så har du redan fått bra tips för poser och kameraposition. Utöver det kan man väl säga att om du är närsynt, dvs att dina glasögon korrigerar synen på långt håll så förminskar de, vilket gör att ögonen ser mindre ut, dessutom får du problemet med reflektioner. Använder du linser, eller ibland är utan glasögon så är det lätt att prova om du upplever att ögonen ser större ut utan glasögon. Rent optiskt gör de de, men inramningseffekten som glasögon ger kan accentuera på ett sätt som överväger den rent optiska effekten.
 
Vifta inte med armarna

Om du har ett budskap framför du det med rösten. Viftar du med armarna eller något föremål så tittar folk bara på det och hör inte vad du säger.
 
Om du har ett budskap framför du det med rösten. Viftar du med armarna eller något föremål så tittar folk bara på det och hör inte vad du säger.

Det är ju off-topic, men det skulle jag säga är en ovanligt rigid inställning till talekonst. I själva verket är kroppsspråk och gester en del av kommunikationen och hellre än att försöka undvika det så bör man fundera över dess roll och hur man kan använda det för att förstärka sitt budskap.
 
Jag reagerade inte det minsta på dina ögons storlek (eller avsaknad av det>). Du har fått många bra tips tidigare, och tänk på att du inte ser likadan ut från kameran som i spegeln - det är bara du som ser dig själv som spegelbild, och då ser du helt annorlunda ut än rättvänd (jag har hakat upp mig på det ibland).
 
Jag brukar alltid säga åt min fru att luta huvudet lite framåt när jag ska fotografera henne. Dels öppnas ögonlocken mer när man tittar lite uppåt, dels kommer ögonen närmare kameran än hakan och ser därför större ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.