Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv - D40

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej.
Jag har en nikon d40 med 18/55 kitobjektivet, är på gång att köpa ett nytt objektiv. Var från början "säker" på att välja 18/200, tamron eller sigma. Har läst flera inlägg här på forumet och har blivit osäker om det är ett "bra" val?? Fotar både utomhus och inne, har förstått att 18/200 inte är särskillt ljusstarkt men tror mig kunna stå ut med den saken. Hur är bildkvaliteten jämfört med mitt billiga 18/55?
Kan ett 18/250 vara bättre eller är det sämre än 18/200?
Vill helst slippa ha med mig 2 olika objektiv annars hade jag troligen köpt nikons 55/200 vr.
Är ju inte någon superfotograf och har bara mitt 18/55 att jämföra med så jag är väldigt osäker på vad jag ska köpa.
Hoppas på lite hjälp!
mvh jens

Varken sigmat eller tamron:et har fokusmotor i objektivet, så då får duingen autofokus med D40. Vill du ha ett sigmaobjektiv som funkar, måste det vara ett som har HSM-motor i objektivet. Tamron har inget objektiv med intern fokusmotor till Nikon, om jag fattat det rätt. Vill du ha autofokus med Nikon-objektiv måste du ha ett med beteckningen AF-S.

Aahh va tusan nu då, i butiken så visade försäljarn både sigma och tamron 18/200 som skulle passa d40 som saknar fokusmotor. Nu blir man ju fundersam på vad dom sysslar med i butiken...

jeens skrev:
Aahh va tusan nu då, i butiken så visade försäljarn både sigma och tamron 18/200 som skulle passa d40 som saknar fokusmotor. Nu blir man ju fundersam på vad dom sysslar med i butiken...

Du får väl ta med dig kameran så får den där försäljaren visa hur det passar då... :) annars har ju Nikon en egen AF-S 18-200, med VR dessutom. Lite dyr kanske, men ett alternativ.

Jag hade kameran med mig, köpte väskan till d40 där och passade på att fråga om vad han hade att erbjuda till d40. Han visade mig nikons 18/200, kostar ju betydligt mer än kameran så det går nog tyvärr bort, sen visade han sigma 18/200, tamron 18/200, 18/250 samt nikon 55/200 vr. Han påstod att alla dessa skulle passa med autofocus och hela köret. Verkar ju lite skumt tycker jag nu...

Håller med. Men försäljare brukar ha lite dålig koll ibland... :) Annars är nikons 55-200 Vr ett bra köp. Har ett själv, och är nöjd med det.

Ja det ser ju ut som killer inte var riktigt vaken.
Kanske får sätta pengarna på ett 55/200vr iallafall då. Hade ju varit tokskönt att ha bara ett objektiv att bära runt på, därför blev jag sugen på 18/200. Kanske går att hitta ett beg nånstans...

Har nu suttit och letat och läst halva dan på jobbet, börjar lite fundera på att strunta i "superzoom" och istället köpa en bättre "normalzoom" istället. Läste på cyberphoto att Sigma ska släppa ett 17-70/2,8-4,5 DC HSM. Jag gissar att hsm betyder focusmotor??? Isåfall bör det ju passa min d40. Kan det vara nåt att vänta på??

tror nog ett 10-24 blir alldeles för lite zoom, jag var från början ute efter 18-200 men struntar nog i det pga priset. kan dock tänka mig tex 17-70 om det är nåt att satsa på istället för mitt 18-55...

Det intressanta är inte zoomomfånget i ett objektiv utan dina optikers sammanlagda zoomomfång. Du har redan 18-55, köp ngt som du inte har.

Desto större zoomomfång i ett objektiv desto större optiska problem.

Erik Schalin skrev:
Satsa på ett vidvinkel i stället.
typ 10/12 till 20/24

Det tror jag du får roligare med
Det var ett konstigt råd. Vidvinkel är ju motsatsen mot tele. Och vad DU tycker är roligt behöver ju inte alla andra gilla.

Jag skulle ha behållit 18-55 som matchar kameran rätt bra, och köpt till ett 55-200 VR, om det nu är mer tele som önskas. Detta förutsatt att trådskaparen tycker att 18-55 duger inom dess omfång.

Erik Schalin skrev:
Det intressanta är inte zoomomfånget i ett objektiv utan dina optikers sammanlagda zoomomfång. Du har redan 18-55, köp ngt som du inte har.

Desto större zoomomfång i ett objektiv desto större optiska problem.

Javisst är det så, jag skulle vilja ha ett typ 18-200 för att slippa bära med mig både mitt 18-55 samt tex 55-200. Mitt 18-55 är ju riktigt billigt så min tanke var att tex sigma 17-70 kanske även ger bättre bildkvalitet så kan jag göra mig av med 18-55:an.
Är det en tokig tanke, ger sigmas 17-70 bättre bilder eller bör jag lägga pengarna på nåt annat??

Makten skrev:
Det var ett konstigt råd. Vidvinkel är ju motsatsen mot tele. Och vad DU tycker är roligt behöver ju inte alla andra gilla.

Jag skulle ha behållit 18-55 som matchar kameran rätt bra, och köpt till ett 55-200 VR, om det nu är mer tele som önskas. Detta förutsatt att trådskaparen tycker att 18-55 duger inom dess omfång.

Det är lite min undran; ger tex sigmas kommande 17-70 bättre bilder än mitt uberbilliga 18-55 eller kommer jag inte kunna se nån märkbar skillnad??

jeens skrev:
Javisst är det så, jag skulle vilja ha ett typ 18-200 för att slippa bära med mig både mitt 18-55 samt tex 55-200. Mitt 18-55 är ju riktigt billigt så min tanke var att tex sigma 17-70 kanske även ger bättre bildkvalitet så kan jag göra mig av med 18-55:an.
Är det en tokig tanke, ger sigmas 17-70 bättre bilder eller bör jag lägga pengarna på nåt annat??
Det är nog bättre att satsa på nikons 18-70 istället för sigmat eftersom det har AF-S och sigmat verkar sakna USM. Det kostar lika mycket och kommer ge bättre bilder än 18-55.

Zotamedu skrev:
Det är nog bättre att satsa på nikons 18-70 istället för sigmat eftersom det har AF-S och sigmat verkar sakna USM. Det kostar lika mycket och kommer ge bättre bilder än 18-55.

Sigmas kommande 17-70 heter nåt med HSM, har inte det nåt med focusmotor att göra??

ANNONS