Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv - D40

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hejigen.
Det börjar bli dax för ett nytt objektiv till min D40 MEN vet inte riktigt vad jag ska lägga sedlarna på??
Vill ha mesta möjliga bildkvalitet på "normal" brännvid, fast lr med zoom gör mig det samma, är ute bara efter bildkvalitet. Har idag nikon 55-200vr samt sigma 18-50 2,8 men vill nu ha nåt trevligt istället för att byta kamerahus....

mvh jens m

AF-S 35/1.8 känns väl som ett ganska givet val. Liten, smidig, normal på DX som inte kostar skjortan och levererar riktigt bra. Nu är ju Sigman du har riktigt bra och skarp så något steg upp i bildkvalité tror jag inte du får...däremot ett vettigare och ljusstarkare allround-alternativ för diskretare fotografering.

Tack för era svar!
35-1,8 verkar ge mycket för liten peng men frågan är ju om jag vinner nåt mot mitt sigma? Lite mer ljusstyrka förståss men jag har aldrig hittills känt mig begränsad med sigma´n.....
Jag var först lite inne på att ev köpa mig ett nytt hus, tittade på D3000 men det verkar enligt ganska många vara på gränsen till nerbyte från D40, jag har inget behov av fler finesser men gärna högre bildkvalitet och i det fallet verkar inte D3000 ha så mycket att tillföra. Behövs kanske betydligt dyrare kamera för att det ska vara värt att byta lr är jag helt vissen i skallen om jag resonerar så???

mvh jens

Ja, lite vissen är du nog allt. ;-)

Du kommer inte att få så himla mycket bättre bildkvalitet med en 35/1.8 jämfört med din sigma.
Du kommer att få i stort sett samma bildkvalitet med en D3000 som med din D40. (Däremot har D3000 bättre AF om man tex fotar saker som rör sig.)
Du skulle kunna kliva upp ett steg till D5000. Då skulle du få lite bättre bildkvalitet, men inte så mycket på låga ISO-tal som på höga.
Så... Visst du kan uppgradera och få lite bättre bildkvalitet, men frågan är om det är värt pengarna. Om du fotar mycket på höga ISO-tal, så kanske det kan vara värt att lägga pengar på en D5000 eller D90, men annars skulle jag nog sparat pengarna, eller köpt något annat för dem istället. :)

Om du känner att ditt kamerahus inte räcker för dina behov så ska du absolt byta, det är ju upp till dig men oftast så är det bättre att köpa en bättre glugg än ett nyss hus, det blir inte sån värst skillnad att byta upp dig, du betalar ju dessutom mycket för finesser du kanske inte har nytta av som vädertätad hus, ganska värdelöst om inte lensen är det osv..

Om du känner att ditt kamerahus inte räcker för dina behov så ska du absolt byta, det är ju upp till dig men oftast så är det bättre att köpa en bättre glugg än ett nyss hus, det blir inte sån värst skillnad att byta upp dig, du betalar ju dessutom mycket för finesser du kanske inte har nytta av som vädertätad hus, ganska värdelöst om inte lensen är det osv..

Precis så känner jag angående kamerabyte, därför skulle det va intressant med nytt objektiv istället....

Vad finns ytterligare utom nikon 35-1,8 dådå??

mvh jens

d5000 ger större flexibilitet bl. a. pga bättre iso egenskaper, men klarar du dig utan detta är det givetvis bättre att satsa på ny opik eftersom detta står sig bättre (nya kamerahus kommer och går...). En begagnad Nikon 70-200/2.8 vr kanske, nu när det är så många som byter upp sig till den nya modellen...

Nikkor 10,5 Fisheye

Efter Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G så är det Nikon Nikkor AF-S DX 10,5/2,8 G ED Fisheye som gäller! Eller åtminstone är det vad jag skulle köpa :)

Är det verkligen bildkvalitet som är ditt problem, då? En D40 med paketglugg och bländare 8 är rätt nära vad som går att få. Upplösningen kan givetvis bli litet bättre, men det är inte ett stort problem, och inget man löser med ett nytt objektiv.

Det finns förstås objektiv som är bättre än 18-55, men ska du märka någon skillnad måste du gräva djupt i plånboken, frånsett 35/1.8, som redan nämnts.

Ge oss exempel vad du finner inte räcker, kan vi kanske leda dig.

Per.

PS. Ibland önskar jag att någon duktig yrkesfotograf lånade en instegkamera (Nikon D3000 med 18-55, eller liknande) och tog bilder en dag, så alla ser vad som går att åstadkomma. Jag tror många skulle bli förvånade. DS.

hej Per. tack för ditt svar, det ligger nog en del sanning i att jag vill ha högre upplösning i mina bilder. gissar att mitt sigma på en d3000 skulle ge "bättre" bilder i mina ögon än vad min d40 ger. måste försöka låna ett d3000 hus så jag får lite bilder att jämföra...
mvh Jens

Precis så känner jag angående kamerabyte, därför skulle det va intressant med nytt objektiv istället....

Vad finns ytterligare utom nikon 35-1,8 dådå??

mvh jens

AF-S 50/1.4 kan ju vara något att fundera på, men sedan är det väl slut på billiga alternativ till en D40. I alla fall med fungerande AF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar