Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv D40 porträtt+häst på långt håll

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenkis

Aktiv medlem
Har en Nikon D40 med medföljande kitobjektiv 18-55 mm. Är nöjd med kvaliteten på mina bilder, men skulle vilja komma närmare saker och ting. Saknar det verkligen då jag t.ex. skall fota hästsport (dressyr eller hoppning). Jag önskar fylla hela bilden av en häst på sådär 50 meters avstånd. Det går inte med kitobjektivet...

Så vad tycker ni att jag skall satsa på?
Tänkte att jag skulle behålla möjligheten till autofokus och vet att jag är begränsad då i mina val. Det jag har spanat in är:

Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC till Nikon AF (Det låter som att man kanske blir besviken på bildkvaliteten om man kollar ovan?)

Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED (Säkert väldigt bra, men i överkant av min budget).

Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED (Räcker det med 135 mm?)

En annan idé är att hitta ett objektiv som jag BÅDE kan använda till att fota på ett par meters avstånd och på 50 meters avstånd. Vad jag menar är att jag kanske inte behöver ett objektiv som jag kan krypa runt med i gräsmattan och då kanske jag inte behöver något som börjar på 18 mm? Kan detta nedan vara något då? Eller vilket spann på millimetrar bör jag fokusera på?

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED

Kom gärna med förslag på objektiv som passar min typ av foto (som typ är hästar på långt håll hästar/djur på nära håll (porträtt), hus, bilar och nattfoto).

/Jenny

fylla hela bilden på 50 m låter som 300mm
kanske 200mm räcker men jag är tveksam

dressyr inomhus utan blixt måste du nog ha ljusstark glugg, typ 2,8

jag plåtade hästar på trav med min 70-300 vr, det gick ju utmärkt utomhus med sol,

men inomhus i en mörk lada blev det bara suddigt

kanske en fast prime, av nån tamron el sigma kunde vara nåt? men då kanske du missar autofokus, hitta ingen billig ivarje fall med autofokus

antar att din maxbudget ligger på 5000:-?

Om du vill veta hur lång brännvidd du behöver kan den här kalkylatorn komma till pass:

http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm
Skrolla ned till "Dimensional Field of View Calculator"

Exempel:
Avstånd 50m, fokuslängdsfaktor 1.5 (din D40 har det) och brännvidd 200mm ger ett bildutsnitt på 6x4m. Om det duger så blir en 55-200mm bra.

Sedan måste man betänka ljusstyrka, förstås, men det kan du bedöma med din nuvarande optik. Räcker ljuset till vettiga slutartider?

Per.

Mest ekonomiskt blir nog en Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED bästa valet, men då är det endast utomhus i bra ljusförhållanden som gäller, det objektivet är också det naturliga extra valet till din kamera, och håller samma kvalitet som det du redan har.

/kent

För att bedömma vad du vill ha för brännvidd så måste du testa dig fram.

I princip har du 3 zoomområden.
55-200
70-200
70-300

JAG påstår att det vettigaste är en 80-200/2,8 skjutzoom. De brukar ligga runt 3000 kr. MEN om jag har förstått rätt på nätet så kan dessa ha lite skärpeproblem med digitala hus. Jag är inte riktigt säker på uppgiften. Testa den innan du köper, det brukar inte vara några problem med en seriös säljare.

55-200/(3 el.4)-5,6 & 70-300/(3 el.4)-5,6 finns med VR. Men de ger 2 steg längre tider än 2,8. VR ger dig 2-3 stegs stabilitet men det är i princip uppätet av den mörkare bländaren. Med köpet får du också en mörkare sökare än med 2,8.

Sedan finns det en liten slamkrypare, en begagnad 70-210/4-5,6. Ingen VR men priset brukar ligga runt 1000 kr. Och dess kusin 70-210/4 men den är troligtvis dyrare och rätt sällsynt.

Inomhus för att fota hästar... Vad sägs om ett begagnat fast 85/1,8 som komplement till det zoomval som du troligtvis kommer göra. Du kommer INTE bli besviken. Men lite vassa armbågar är inte fel så att du kan gå lite närmre.

Hur använder du dina bilder du skall presentera?
Det kanske räcker ypperligt med ett 85/1,8 och förstora bilden och klipp bort överflödet runt om?

Eftersom hon har en D40 så faller dom flesta av dom objektiven bort, för jag antar att hon vill ha auto-fokus.

/kent

Jenkis skrev:
Kom gärna med förslag på objektiv som passar min typ av foto (som typ är hästar på långt håll hästar/djur på nära håll (porträtt), hus, bilar och nattfoto).

När det gäller hästar och Canon med 1,6 crop faktor så började jag med ett 28-135/ 3,5-5,6 IS som jag upplevde som för kort i många situationer.
Har numera ett 70-200/4 IS som jag tycker fungerar bra för hästsport och hästbilder utomhus. Häst 50m bort är kanske väl långt bort men 30-40 meter är ok.

/Stefan

Bilagor

• _mg_1551-edit_400.jpg
    _mg_1551-edit_400.jpg
    70 KB · Visningar: 917
Eftersom ingen annan föreslår det så gör jag det.
80-200/2,8 AFS borde funka men ligger väl runt 6 till 9 tusen kronor begagnade.

Tack för era svar!!!

Jag har fått något att tänka på helt klart!

Men som någon av er skriver så ligger ju Nikons 55-200 mm objektiv mära tillhands till att börja med.

Är ju ganska nybörjare på foto och vill till att börja med inte lägga ner allt för mycket pengar innan jag har hittat "min nisch", men jag förstår att om detta "långdistansfoto" är min nisch, så får jag investera igen senare.

/Jenny

Re: Tack för era svar!!!

Jenkis skrev:
Är ju ganska nybörjare på foto och vill till att börja med inte lägga ner allt för mycket pengar innan jag har hittat "min nisch", men jag förstår att om detta "långdistansfoto" är min nisch, så får jag investera igen senare.

Det verkar vara en mycket klok hållning, som fler borde ta till sig.

Per.

Det är naturligtvis vettigt att vara återhållsam.

Men å andra sidan är andrahandsvärdet på bra Nikonoptik såpass högt att det inte sällan lönar sig att köpa det dyra på en gång som man kan sälja med ingen/liten förlust än att först ett köpa sämre objektiv (som oftast tappar mer i värde), och sen uppgradera.

Beror ju förstås på ens likviditet =)

Visst!

jonasy skrev:
Men å andra sidan är andrahandsvärdet på bra Nikonoptik såpass högt att det inte sällan lönar sig att köpa det dyra på en gång som man kan sälja med ingen/liten förlust än att först ett köpa sämre objektiv (som oftast tappar mer i värde), och sen uppgradera.

Beror ju förstås på ens likviditet =)

Jo, jag kan hålla med om det. Nu blir det budgetvarianten som inte har något andrahandsvärde :)

Hittade Nikon 55-200 mm billigt, så nu blir det en testperiod. Kollade förresten de bilder jag har tagit hittills med kameran. Majoriteten ligger på brännvidden 55 mm, så det verkar som ett 55-200 mm kan passa mig ganska bra.

Och några vassa armbågar kan inte skada vid sommarens hästtävlingar som blir utomhus :)

/J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar