Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv amatörfoto - sport och blandat?

Produkter
(logga in för att koppla)

hollowell

Medlem
Hej,

Jag har en Canon EOS 350D och standard objektivet som kom med i paketet (EF-S 18-55 mm) och vill ha en bättre som man har mer frihet med. Har tänk kanske köpa fler objektiv.

Fotar amatörmässigt men jag tar bilder för föreningar och företag också.

Viktigaste objektivet:
Ändamålet skall vara mestadels Sport och Landskaps fotografi.

"2a" objektivet:
Ett bra macro objektiv med ändamål detalj och produkt fotografi.

Ute...

Jag fotar både, men mest ute av terräng typen tex orientering, scouting, skidor mm

Eftersom jag gör det på fritiden så har jag inte så stor budjet men upp till 5-6000.

Eftersom du har lite variation i ditt fotograferande så skulle jag rekommendera ett zoomobjektiv. Eftersom du mestadels håller dig utomhus och i relativt bra ljusförhållanden så kan du skippa de ljusstarkaste objektiven (2,8).

Så till ditt första objektiv har jag två alternativ:
1. Canon Objektiv Ef 70-200/4,0L Usm, c:a 7000 kr (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556593)
- Lite dyrare än budget
- Ingen IS
- "Bara" 200 mm

2. Canon Objektiv EF 70-300/4-5,6 IS USM, c:a 6000 kr (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4232057)
- Sämre bländarvärde "längre" ut
- Inte L-objektiv (Canons räserobjektiv)

Eftersom du fotar sport så rekommenderar jag Canons egna objektiv då jag tycker att de har snabbare autofokus, men jag kan ha fel på den fronten. Med dessa objektiv har du en grund att bygga på och om/när du byter kamerahus kommer du att kunna dra ännu mer nytta av objektivens egenskaper.

Nu har jag redan bränt hela din budget på första objektivet, så någon annan får spela in dig på det andra då det ligger lite utanför mitt ordinarie verksamhetsområde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar