Annons

Obj till D-serien?

Produkter
(logga in för att koppla)

Koja

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker objektiv till min Nikon F80. Hitta en massa objektiv på pixmania, men det står att de är till Nikons D-serie. Borde inte dom funka på min kamera då också?

http://www.pixmania.com/se/se/14609/art/sigma/objektiv-af-70-300mm-f4-5.html

Är nybörjare så jag har inte sån stor koll...

Skulle uppskatta om ni kunde komma med lite bra tips och så angående val av objektiv. De ska ju helst va av lite billigare slaget så man ev. kan uppgradera sig med tiden när man lärt sig lite mer.

Tack

Det där funkar till din kamera.

Nikon har inget som heter D-serien, men Pixmania har aldrig heller haft någon vidare koll på sina produktbeskrivningar.

Det finns objektiv som inte funkar till din F80. Det är såna som är speciellt tillverkade för digitalhus med en sensor som är mindre än småbildsfilmen. Kommer objektivet från Sigma heter det då "DG", kommer det från Nikon eller Tokina heter det "DX".

jimh skrev:
Det finns objektiv som inte funkar till din F80. Det är såna som är speciellt tillverkade för digitalhus med en sensor som är mindre än småbildsfilmen. Kommer objektivet från Sigma heter det då "DG", kommer det från Nikon eller Tokina heter det "DX".

Stopp, fel!
Sigmas DC är för små digitala sensorer.
DG fungerar med film och sensorer i småbildsstorlek.
/Erik

jo, men de kommer inte att leverera rätt brännvidd. Digitala sensorer ger en förstoringsgrad på 1,5 (eftersom den är mindre).
Nyare optik tar detta i beräkning. Vilket betyder att om du sätter på t.ex. 50mm DX nikon kommer det få samma avbildning som en 25 utan. MEN det skulle funka.

Jag har fattat det så här, skulle dock vara bra om ngn kunde bekräfta det.

Goro skrev:
jo, men de kommer inte att leverera rätt brännvidd. Digitala sensorer ger en förstoringsgrad på 1,5 (eftersom den är mindre).
Nyare optik tar detta i beräkning. Vilket betyder att om du sätter på t.ex. 50mm DX nikon kommer det få samma avbildning som en 25 utan. MEN det skulle funka.

Jag har fattat det så här, skulle dock vara bra om ngn kunde bekräfta det.
Jag tror inte bildvinkeln förändras, däremot så tror jag att DX-objektiven vignetterar kraftigt på ett analogt hus. Har för mig att jag läst att de funkar ok på mindre bländare men det är jag osäker på.

Paul har rätt i att DX- och DC-objektiven inte kommer ge bild ut i hörnen på filmrutan. Deras bildcirkel är för liten. Detta är ett medvetet val från objektivtillverkarens sida för att ge mindre och lättare objektiv med lite rätare strålgång.

Gustav,
Brännvidden på ett objektiv har inget alls med kameran att göra. Det är en fristående optisk konstruktion. Däremot bildvinkel kommer bli olika beroende på hur stor filmrutan/sensorn är. Det du säger med 1,5x är inget faktiskt begrepp, utan bara ett tankehjälpmedel. Bildvinkeln blir samma på en Nikon digital med APS-C sensor som den skulle bli på ett småbildshus med en 1,5x större brännvidd.

/Erik

AF-D heter den uppgraderingen som kom i mitten av 90 talet. AF-D skickar information om fokusavstånd till kameran vilket ska ge lite bättre blixtbilder.

jag tror det är det som pixmania systar på.

Till Nikon F80 kan du använda:

Nikon AF, AF-D, AF-G, AF-S

Du kan även använda (utan ljusmätare):

Nikkor AI, AIS, Serie E.

Använd inte!:

Nikkor H Auto, andra objektiv utan AI koppling.
De kan skada din kamera.

Fredrik Calabrese skrev:
AF-D heter den uppgraderingen som kom i mitten av 90 talet. AF-D skickar information om fokusavstånd till kameran vilket ska ge lite bättre blixtbilder.

jag tror det är det som pixmania systar på.

Till Nikon F80 kan du använda:

Nikon AF, AF-D, AF-G, AF-S

Du kan även använda (utan ljusmätare):

Nikkor AI, AIS, Serie E.

Använd inte!:

Nikkor H Auto, andra objektiv utan AI koppling.
De kan skada din kamera.

Ok. tack så mycket för all information.
synd att min kamera inte kan ha AI-objektiv.(med ljusmätare) hittade ju en bra sida där de fanns jättemånga sånna objektiv.

http://www.secondhandphoto.se/prislist.asp?Fabrikat=Nikon

Hur är det med Sigmas, och även andra, objektiv? Är det någon skillnad där, eller ska jag leta efter AF, AF-D, AF-G, AF-S där med?

ANNONS