Annons

Obehag med anonymitet

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag tycker det är obehagligt med anonyma medlemmar, som inte har angivit hela namn och var de bor, ingen presentation och inga bilder. Varför får sådana personer bli medlemmar här?
Jag vet att en person har varit här bara för att kolla min presentation och det känns obehagligt :/

Ni borde rensa bort inaktiva och anonyma medlemmar, då skulle det kännas lite tryggare här...

Hur vet du att någon inte bara hittat på något namn och ort osv..och laddat upp en bild på någon annan?

Jo, det är sant, sådant kan man aldrig veta. Men medlemmar som uppenbart försöker att vara anonyma, tycker inte jag borde få vara här. FS är en liten och personlig site, finns väl ingen anledning till att smyga på tå här?

Det är obehagligt att en Sundsvallsfotograf som är ett förbannat (ursäkta!) snusk har sökt upp mig här. Han var väldigt anonym men jag har listat ut att det är samma person. Jag hade praktik hos honom och han fotar snuskbilder på minderåriga och så. Uuuscha...

Javisst är det tråkigt när folk är anonyma eller utger sig för att vara någon annan än de är.

En lösning skulle kunna vara att man för att bli medlem tvingas svara på ett brev till sin hemadressel liknande. Men vem skall betala portot för alla de breven?

Dessa anonyma personer kan tagas bort av fotosidans redaktion. Bara skicka ett mail om vem/vilken medle det gäller. Regler för medlemskap kan hittas under Om Oss>Regler

Mvh

Jeppe

Tack Jeppe! Det känns tryggt att veta. Den här personen har egentligen inte gjort något fel, så det känns inte som att jag kan anmäla honom. Däremot vet jag vem det är (Sundsvall är ändå en bra liten stad) och det känns obehagligt att han har hittat mig här. Han kör inte med rent mjöl i påsen och jag funderar på att polisanmäla honom.

Sen kanske man vill vara annonym av andra personliga skäl. Men det kanske inte är tillåtet här. Lite synd.

Anonyma medlemmar eller inte, det är de påhittade och fejkade medlemmarna som stör mig.

För ett bra tag sedan mailade jag Herr Elmfeldt om ett förslag att alla måste uppge fullständigt personnummer för att kunna vara medlem. Numret skulle sparas och man skulle inte kunna registrera mer än en användare med det numret.

Detta är absolut ingen 100%'ig lösning, men borde kunna göra saken bättre iaf.

Men, det har aldrig varit några problem med att maila redaktionen om fejkade användare.

::F skrev:
Anonyma medlemmar eller inte, det är de påhittade och fejkade medlemmarna som stör mig.

Båda är lika illa tycker jag. Antingen anger man fullständigt korrekt namn, eller så blir man borttagen. Enklare än så borde det inte vara. Lika för alla, oavsett.

Men, det har aldrig varit några problem med att maila redaktionen om fejkade användare.

Fast ibland verkar det inte som något händer, trots det. Jag vet att redaktionen inte enbart sitter med FS på heltid utan har liv vid sidan om, men så tidskrävande kan det ju ändå inte vara att bara antingen ta bort kontot, eller skicka uppmaning om ändring, eller så spärras kontot?

(någon mer hjälpfunktionär kanske hade varit en idé..?)

Nej, det är ingen 100% lösning. Personligen så skulle jag aldrig bli medlem om någon krävde mitt personnummer. Det är en värdehandling som jag undviker att sprida i möjligaste mån.

--jalle

::F skrev:

För ett bra tag sedan mailade jag Herr Elmfeldt om ett förslag att alla måste uppge fullständigt personnummer för att kunna vara medlem. Numret skulle sparas och man skulle inte kunna registrera mer än en användare med det numret.

Detta är absolut ingen 100%'ig lösning, men borde kunna göra saken bättre iaf.

JalleS skrev:
Nej, det är ingen 100% lösning. Personligen så skulle jag aldrig bli medlem om någon krävde mitt personnummer. Det är en värdehandling som jag undviker att sprida i möjligaste mån.

--jalle

Ja, men hos doktorn brukar man ju nästan alltid vara tvungen att uppge det ;D, så varför inte FS? Det är ju inget som kommer visas för andra medlemmer, eller användas för annat ändamål än registreringen.

Men det finns säkert tusenfalt bättre lösningar.

Jag tycker det skulle vara obehagligt att ha ett krav om personnummer registerat, full adress mm.

Det borde vara upp till besökaren att ge de uppgifter som denne känner är ok. Ett tvång skulle bara få många att lämna fotosidan.

Varför ska personuppgifter lämnas över huvud taget? Vad är det som är så viktigt här att det kräver denna registrering?

JalleS skrev:

--jalle

Jag vet inte om jag har fel nu, men personmummret är ingen värdehandling, som jag förstår det så kan du om du har en persons namn och adress ringa skattemyndigheten och få dennes personnummer samtliga tio siffror.

Jag läste om det här i någon dagstidning för ett antal år sedan då det var frågan om att man var tvungen att skriva personnummer på busskort och liknande. Jag kan som sagt ha fel, kanske någon som vet?

Det stämmer. Du kan ringa till skattemyndigheten och få personuppgifter som tex namn, adress, inkomst mm. Det är offentlighetsprincipen som gäller på alla statliga/kommunala ställen. Det är bara med vissa undantag som sekretess finns; tex medicinska handlingar.

Jessica_ skrev:
Tack Jeppe! Det känns tryggt att veta. Den här personen har egentligen inte gjort något fel, så det känns inte som att jag kan anmäla honom. Däremot vet jag vem det är (Sundsvall är ändå en bra liten stad) och det känns obehagligt att han har hittat mig här. Han kör inte med rent mjöl i påsen och jag funderar på att polisanmäla honom.

Om personen inte har gjort något fel, varför skall du då polisanmäla honom?

Ingen som reagerat på att hon skrev:

"...praktik hos honom och han fotar snuskbilder på minderåriga och så. Uuuscha..."

Jag vet inte vad hon menar egentligen,

Han har inte gjort något fel (???) sen har han fotograferat snusk (minderåriga) och är det så då jävlar är det garanterat fel och då ska han polisanmälas och stängas av tycker jag.

MVH/Stefan

Hon har ett namn och det är jag. Om ni vill diskutera vad jag har sagt eller inte kan ni väl ställa frågan direkt till mig. Föresten är det här en gammal tråd och ingenting som jag känner för att diskutera. Jag har redan kollat upp detta med att fota minderåriga och har jag inget bevis så kan jag inte så mycket göra, tyvärr.
Ja, då sätter vi punkt för det här.

Mvh
//Jessica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar