Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oöppnad kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias76

Medlem
Har oöppnad Rodinal och Kodak Polymax Fixer. Säkert mer än två år gammalt, kanske till och med 6-10 år. Är det värt att ens köra en testrulle? Har hört olika, många säger att Rodinal ska gå att använda utan problem, särskilt om den är oöppnad. Olika bud på på Fixen.

Har också öppnad Kodak Max stoppbad. Kan ha stått lika länge, hur är det med den tror ni?

Ska snart göra en större beställning och behöver veta lite vad jag behöver komplettera med.
 
Har oöppnad Rodinal och Kodak Polymax Fixer. Säkert mer än två år gammalt, kanske till och med 6-10 år. Är det värt att ens köra en testrulle? Har hört olika, många säger att Rodinal ska gå att använda utan problem, särskilt om den är oöppnad. Olika bud på på Fixen.

Har också öppnad Kodak Max stoppbad. Kan ha stått lika länge, hur är det med den tror ni?

Ska snart göra en större beställning och behöver veta lite vad jag behöver komplettera med.

Stoppbadet är väl i princip bara överprissatt ättika så det borde väl hålla sig.
Hur det är med det andra vill jag låta vara osagt, Rodinal håller sig länge men så länge har jag aldrig provat. Jag hade nog kört en testrulle om inte annat för att få veta hur bra, eller om det fungerade.
 
Rodinal (i alla fall om det är Agfas) borde ha hållt sig, men kör en testrulle för att vara säker. Ett knep är att klippa av en bit film och lägga i framkallaren, om filmbiten blir svart (framkallad) inom rimlig tid är framkallaren åtminstone aktiv. Dock ger det bara svar på om framkallaren fortfarande är aktiv och inte hur aktiv den är. Den kan ha blivit försvagad under förvaringen så att den fortfarande framkallar, men inte lika kraftig som den ska.

Fixet har nog blivit för gammalt, men prova även där att klippa av en filmbit och lägg i, klarnar filmen inom rimlig tid (1-4 minuter ca.) så bör fixet vara ok och du kan använda en fixeringstid på 2, 3 gånger klarningstiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.