Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oönskat blänk

Produkter
(logga in för att koppla)

-Eira-

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Jag ska fotografera av några affischer och några av dessa har blank yta som ger blänk från den belysning jag använder.
Några sitter bakom plexiglas och ger både blänk och reflexer.
Jag fick tips om att prova ett polarisationsfilter, men jag kunde inte se att det hjälpte, hur mycket jag än snurra på glaset.
Jag undrar om det finns någon som har några tips eller idéer till detta mitt lilla problem. Tacksam för tips och idéer.
Mvh
Ewita

Hej allihopa!
Jag ska fotografera av några affischer och några av dessa har blank yta som ger blänk från den belysning jag använder.
Några sitter bakom plexiglas och ger både blänk och reflexer.
Jag fick tips om att prova ett polarisationsfilter, men jag kunde inte se att det hjälpte, hur mycket jag än snurra på glaset.
Jag undrar om det finns någon som har några tips eller idéer till detta mitt lilla problem. Tacksam för tips och idéer.
Mvh
Ewita

Polarisationsfilter är nyckeln till framgång.

Spegelbilder är nog svårt att göra något åt. Man kan ta ett steg åt sidan om det är blixtreflexer, dvs man fotar lite snett (bara lite). Ta bilden med lite säkerhetsmarginal runt om. Sen croppar man bilden i photoshop, sätt krysset för "perspektiv", flytta makeringspunkterna till hörnen på affichen och tryck enter. Bilden är rak igen.

Om du kan mjuka upp ljuset från ljusen du använder och försöka få vinklarna på ljuset att inte studsa in i kameran (från den blanka ytan) borde du kunna få ner reflexerna till ett minimum.

Enklast är kanske att omgärda affischerna med något som "bygger in dem i en låda" som du sedan fotograferar dem i. Då borde ljuset och reflexerna bli ett mindre problem.

Hittade en presentation som beskriver ämnet:
http://www.slideshare.net/hanna.m.rinne/111-reprofoto-presentation

Och ett äldre inlägg på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=1467

Kanske är till någon hjälp?

Om du kan mjuka upp ljuset från ljusen du använder och försöka få vinklarna på ljuset att inte studsa in i kameran (från den blanka ytan) borde du kunna få ner reflexerna till ett minimum.

Enklast är kanske att omgärda affischerna med något som "bygger in dem i en låda" som du sedan fotograferar dem i. Då borde ljuset och reflexerna bli ett mindre problem.

Hittade en presentation som beskriver ämnet:
http://www.slideshare.net/hanna.m.rinne/111-reprofoto-presentation

Och ett äldre inlägg på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=1467

Kanske är till någon hjälp?

Tack för ditt svar!
Jag ska läsa och testa, så borde det väl kunna bli bättre iaf.
Mvh
Ewita

Spegelbilder är nog svårt att göra något åt. Man kan ta ett steg åt sidan om det är blixtreflexer, dvs man fotar lite snett (bara lite). Ta bilden med lite säkerhetsmarginal runt om. Sen croppar man bilden i photoshop, sätt krysset för "perspektiv", flytta makeringspunkterna till hörnen på affichen och tryck enter. Bilden är rak igen.

Tack för ditt svar!
Jag har varit inne på dom tankarna och det få kanske bli så om inget annat fungerar.
Mvh
Ewita

Vid reproduktionsfoto brukar man använda två ljuskällor (blixt eller fastljus) som står vid sidan om motivet, i ca 45°. Sedan är det bra om du kan vara i ett helt mörklagt rum för att undvika blänk från andra ljuskällor. Polfilter är bra till mycket, men de hjälper inte alltid i de här fallen.

Polfilter hjälper vid blänk från solljus.
Tror inte det har ngn effekt om du använder blixt.
Men jag kan ha fel.

Det kan inte jag heller tänka mig att det skulle göra och jag använder inte blixt, utan starka lampor,, typ bygglampor. Mycket billigare än fotolampor. Men kunde ändå inte få det att funka med pol-filtret.
Mvh
Ewita

Polfilter hjälper bara om glaset är i sned vinkle mot där du fotograferarmot tex glaset. Så står du på sidan om glaset (i vinkel) och har blixtljuset på sidan, kan polfilter hjälpa.

Däremot om du har blixten på kameran och står precis framför glaset kommer det inte att hjälpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar