Annons

Oönskade stödlinjer i Free Transform (PS)

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har CS3 beta och råkat för ett "problem". När jag väljer Free Transform verktyg får jag ett kryss över hela bilden. Jag förstår att det ska vara till någon hjälp men det stör mig. Nu vet jag inte hur jag ska stänga av det. Hade det nämligen inte förut.

Jag har försökt att gå till View och bocka av Extras då försvinner krysset. Dock försvinner även mina stödlinjer (Guides) vilka jag behöver för arbetet.

Finns det någon som vet hur man gör för att bli av med krysset men behåller Guides?

Inte överdrivet många svar har jag fått. En anledning kan vara att jag inte förklarat problemet tillräckligt bra. Bifogar en bild med krysset. Känner någon igen det?

Bilagor

• kryss i ps.jpg
    kryss i ps.jpg
    88.4 KB · Visningar: 217
hej

i vanliga cs2 finns under wiews-->show-->smart guides

kann det vara nått att slå av om det finns som val

roine

jag vet inte hur man löser "problemet" tyvärr men jag måste fråga varför du har problem med dem..

vad är det förresten du vill göra med bilden?

roinek skrev:
i vanliga cs2 finns under wiews-->show-->smart guides

kann det vara nått att slå av om det finns som val
Tack för svaret, Roine. Om jag bockar för Smart Guides ändras ingenting. Antagligen har jag inga. :-/

Det intressanta är att om jag bockar av alla alternativ under Views > Show finns krysset kvar ändå.

harryett skrev:
jag vet inte hur man löser "problemet" tyvärr men jag måste fråga varför du har problem med dem..
Jag har problem med krysset för att det ligger i mitt arbetsområde och skymtar mina Guides. Det är inte ett jätteproblem men tillräckligt irriterande för att skriva om det i forumet. Jag hade ju inget kryss innan!

harryett skrev:
vad är det förresten du vill göra med bilden?
Jag vill trasformera lagret fritt. :) Dvs, flytta, rotera och skala om det. Bilden ska passa till mina Guides och krysset är bara i vägen. Ska nog lägga till att det handlar om många bilder, dvs det är värt att lösa problemet.

Har någon annan ett kryss när ni väljer Free Trasform verktyg? Har testat att återställa verktyget men det hjälper inte. :-(

Tror nog att krysset dyker upp om du gjort om bilden till et smart objekt. Har du gjort det? Antingen som smart objekt eller "Convert for Smart filters"

moderskeppet skrev:
Tror nog att krysset dyker upp om du gjort om bilden till et smart objekt. Har du gjort det? Antingen som smart objekt eller "Convert for Smart filters"
Kom tillbaka till diskussionen för att jag hittat lösningen. Men se här! Mattias svarade redan för två månader sedan! Tack Mattias! Har varit borterst och inte kollat tråden.

Det är precis vad du säger. Av någon anledning förvandlades alla mina lager till "smart objects". Då blir det ett kryss i bilden. Nu är det fixat.

Man lär sig alltid något nytt. :)

timofej skrev:
Det är precis vad du säger. Av någon anledning förvandlades alla mina lager till "smart objects". Då blir det ett kryss i bilden. Nu är det fixat.
[/B]

Lagret blir ett smart object automatisk om du använder Place/Montera har jag för mig. Är det så du har skapat dina lager kanske?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar