Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oönskad effekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Navqual

Medlem
Jag har ett problem som jag har stött på med min D90, när jag fotar med längre slutartider så får jag en stjärneffekt på olika ljuskällor som jag inte vill ha, trodde att man behövde ett stjärnfilter för att få den effekten. Kan inte minnas att jag hade samma problem på min D60.

En kvalificerad gissning är att du bländar ned kraftigt för att få de långa tiderna?

På riktigt små bländare ger bländaröppningen en liknande effekt som ett stjärnfilter. Vill du ha långa tider men slippa blända ned får du ha ett ND-filter som stjäl en del ljus.

Japp det är bländarlamellerna som bryter ljuset. Antalet pilar på dina stjärnor visar hur många bländarblad du har på gluggen.

En kvalificerad gissning är att du bländar ned kraftigt för att få de långa tiderna?

På riktigt små bländare ger bländaröppningen en liknande effekt som ett stjärnfilter. Vill du ha långa tider men slippa blända ned får du ha ett ND-filter som stjäl en del ljus.

Stämmer att nedbländningen skapar dessa stjärneffekter.

Antalet pilar är kopplat till antalet bländarblad, som redan påpekats. Men hur ser förhållandet ut exakt? På mitt Canon 17-40 f/4 får jag 14 "pilar" och objektivet har 7 bländarblad. Är det så enkelt att antalet "pilar" är 2 * bländarblad?

Nej, är det ett ojämnt antal blad får man dubbelt så många stjärnor som blad, är det ett jämnt antal blad får man samma antal stjärnor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar