Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Oönskad effekt
- Trådstartare Navqual
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
En kvalificerad gissning är att du bländar ned kraftigt för att få de långa tiderna?
På riktigt små bländare ger bländaröppningen en liknande effekt som ett stjärnfilter. Vill du ha långa tider men slippa blända ned får du ha ett ND-filter som stjäl en del ljus.
På riktigt små bländare ger bländaröppningen en liknande effekt som ett stjärnfilter. Vill du ha långa tider men slippa blända ned får du ha ett ND-filter som stjäl en del ljus.
Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Japp det är bländarlamellerna som bryter ljuset. Antalet pilar på dina stjärnor visar hur många bländarblad du har på gluggen.
En kvalificerad gissning är att du bländar ned kraftigt för att få de långa tiderna?
Henrik-J
Aktiv medlem
Stämmer att nedbländningen skapar dessa stjärneffekter.
Antalet pilar är kopplat till antalet bländarblad, som redan påpekats. Men hur ser förhållandet ut exakt? På mitt Canon 17-40 f/4 får jag 14 "pilar" och objektivet har 7 bländarblad. Är det så enkelt att antalet "pilar" är 2 * bländarblad?
Antalet pilar är kopplat till antalet bländarblad, som redan påpekats. Men hur ser förhållandet ut exakt? På mitt Canon 17-40 f/4 får jag 14 "pilar" och objektivet har 7 bländarblad. Är det så enkelt att antalet "pilar" är 2 * bländarblad?
Helmetrock
Aktiv medlem
Nej, är det ett ojämnt antal blad får man dubbelt så många stjärnor som blad, är det ett jämnt antal blad får man samma antal stjärnor.
Henrik-J
Aktiv medlem
Nej, är det ett ojämnt antal blad får man dubbelt så många stjärnor som blad, är det ett jämnt antal blad får man samma antal stjärnor.
O tusan. Blev nyfiken, ska prova med mitt 50 f/1.4 (8 blad)
EDIT : Jodå, blev 8 "pilar" på mitt 8-bladiga objektiv