Annons

Oändlig slutartid på Nikon F3?

Produkter
(logga in för att koppla)

BusyB

Avslutat medlemskap
Enligt uppgift ska ju F3:an endast kunna hantera slutartider på upp till 8 sek med tidsautomatik (A). Fast när jag vid några tillfällen testat nattfotografering har tiderna landat långt bortom detta - med full automatik. Faktum är jag måste underexponera minst 1/3 steg för att inte överexponera.

Exempel finns att beskåda här: http://www.sahlberg.se/bjorn/temp/sabysjon_040401_14min50sek.jpg. Slutartiden var 14 min och 50 sek, bländaren 8, ljusmätningen på Auto (ljusstrimman vid horizonen gjorde att ingen exponeringskompensation behövdes här).

Någon som känner igen sig?

Visst går det att köra på Auto men lite chansartat är det. Jag föredrar att mäta manuellt och ev. justera för reciprocitetsavvikelse. F3 klarar ljusnivå ner till EV-8 med 1,4-optik och lurad ljusmätare (6400).

Ok, tackar! Det som framför allt gjorde mig undrande var att kompisar med långt modernare kameror än F3 inte kunnat exponera längre än de 30 sek de har som maxtid (förutom i B-läge). Fast jag har begränsad erfarenhet av nyare kameror så vet inte om det är standard.

det är så att Nikon bara garanterar att det blir korrekt upp till 8 sek. Utöver det är det inte så noga med exponeringen. Några 80-tals kameror exponerar mycket längre än vad som står i bruksanvisningen, men det tar väldigt mycket ström. Varför exponerar du inte med T, detta är mekaniskt och tar ingen ström alls.

Halvgamla kameror som F3 har analog elektronik och då kan det bli långa tider på Auto. Moderna kameror är helt digitala och styrs av en mikroprocessor. I dessa är för det mesta maxtiden i Autoläget 32 sekunder.

Har ingen separat ljusmätare så därför har det blivit Auto. Kände heller inte till tricket med lurad ljusmätare som Olle nämnde (att testas helt klart). Har endast börjat nosa på det här med nattfoto och egentligen bara tagit rena testbilder hittills.

Att det drar ström har jag märkt, men med MD-4:an på så är det ju ingen fara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar