ANNONS
Annons

Oändlig sensorrengörning....

Produkter
(logga in för att koppla)
emji skrev:
Det låter som 494 kr + moms är ganska prisvärt för att få en 100% rengörning utan att riskera något.

Jag röstar fortfarande på en l u c k a som fälls ut.

Ps. Ha en kanonhelg och fota mycket trots väder och vind! Jag själv åker till Öland på måndag och fotar i en vecka :)

Må bäst!

Olympus elektroniska variant som skakar av dammet från sensorn & lagrar det på nån sorts tejp är inte dum heller...

Ha en trevlig helg själv & byt optik försiktigt & i medvind:)

//Larsa

Hej Benny!
Jag lämnar in på Canon Svenska i Mölndal (nära Göteborg).
Dom är kanontrevliga och i mitt tycke riktigt proffesionella.

Maila mig, så har vi en gemensam fotosession på Öland någon av dagarna.
Ev. kommer även Jörgen Schön och hälsar på någon av dagarna.

Hälsningar Michael Jönsson

---------------------------------------------

Hej Larsa!
Man ska aldrig spotta eller byta objektiv i motvind ;)

//M

emji skrev:
Hej Benny!
Jag lämnar in på Canon Svenska i Mölndal (nära Göteborg).
Dom är kanontrevliga och i mitt tycke riktigt proffesionella.

Maila mig, så har vi en gemensam fotosession på Öland någon av dagarna.
Ev. kommer även Jörgen Schön och hälsar på någon av dagarna.

Hälsningar Michael Jönsson

Okej!
Du har ju nära att lämna in kameran..
Vet Du på vilket sätt de rengör sensorn/filtret?
Själv vill jag gärna lämna till Kamerateknik i Malmö, men det är ju typ 35 mil dit. :(

Jag mejlar sedan!

/Benny

Dammsugare + blåsare funkade bra för mig igår. Testsköt ett kort på f/22 och såg en massa skräp.

Var en halvtimme kvar tills jag skulle åka så jag riggade upp kameran (Canon EOS 300D) på stativet och riktade den neråt. Var i badrummet eftersom det förmodligen är minst damm där. Sen höll jag dammsugaren snett mot sensorn på typ en halvmeters avstånd och blåste med en gummiblåsa. När jag var klar testsköt jag och då hade dom stora dammkornen försvunnit.

Jag har en teori om att bara suga inte funkar så bra. Dammet lär ju sitta fast lite grann och då måste man blåsa för att få bort det. Sen när det lossnar sugs det ju upp i dammsugaren.

Jalong skrev:
Frågade en Canongubbe på Scandinavian Photos Canondag i Mölndal och han rekommenderade; 1. Hama blåsbälj med filter för insugningen;

Var hittar man denna Blåsbälj med filter?

Trodde att det räckte med att aldrig byta objektiv för att inte få in smuts i kameran, har fungerat i 7 månader men efter en vecka på Öland så har vi nu 2 stora hårstrån(?) som flyttar runt på sensorn. Ingen panik men irriterande.

Hörde igår ett föredag av en lokal camera dealer om de senaste från Nikon & Canon (D200-30D, 5D). Speciellt fick 5D anmärkningar för sin känslighet för damm pga den stora sensorn.
Man funderar varför det inte är möjligt för de två stora att fixa detta problem så som vissa lite mindre redan har gjort det under ngr år. Varför är det så svårt?

Vad händer när du dammsuger-jo samma sak som att blåsa. Luften du suger bort ger ett undertryck som ersätts med ny luft= nytt damm .Vill man ha ett rum rent exv "renrum" så sker det med övertryck, inte med undertryck. Man blåser därmed inte in mer skit med en ren gummiblås (som är frisk och inte fäller gummipartiklar från insidan) än den skit som kommer med vid ett skapat undertryck. Dvs luften är så ren som den är .
Erfarenhetsmässigt fungerar Hamas stora blås med röd avrundad pip mycket bra, skall ej förväxlas med den gamla med spetsig pip som är kass..
Håll kameran neråt och blås på - det fungerar bra i de allra flesta fall.

Mikael

Torbjörn Stoor skrev:
Hörde igår ett föredag av en lokal camera dealer om de senaste från Nikon & Canon (D200-30D, 5D). Speciellt fick 5D anmärkningar för sin känslighet för damm pga den stora sensorn.
Man funderar varför det inte är möjligt för de två stora att fixa detta problem så som vissa lite mindre redan har gjort det under ngr år. Varför är det så svårt?

5d, Nikon d1x, d2x Ids, 1dsmk2 är riktiga dammsugare, dvs de drar till sig betydligt lättare smuts, damm till sensorn än exv 10d, 20d gör.
Antagligen har dessa sensorer högre statisk laddning.
Även objektiven spelar stor roll, vissa zoomar är rena cykelpumpar och trycker in luft/damm mot sensorn.
Vid senaste Photokina berättade en Canon chef att dammfrågan hade hög prioritet, det är tydligen svårlösligare problem än vad vi tror det är.
Olympus har säkerligen patent på sin piezoelektronik och att vibrera ner dammpartiklarna.
Mikael

Senast ändrad:
Visible dust

Smuts på sensorn är inget kul. Har testat det mesta, men Hamas blåstuta och Visible dust's statiska pensel fungerar alldeles förtäffligt!
ett måste i fotoväskan :)

Städ-mannen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar