Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyttan med ett ben

Produkter
(logga in för att koppla)

cimera

Aktiv medlem
Jag undrar över hur stor nyttan är med enbenstativ? Kan ni ge era erfarenheter. Kan man säga något generellt, i stil med att man kan välja max x slutartid eller så?

Shoot fellows!

vh

Jag använder mitt enbensstativ främst tillsammans med mitt 300mm och då går det med lite koncentration att få skarpa bilder ner mot 1/15s.

Sen är det kanon att montera en extern blixt på det och vifta runt.

Det är svårt att säga nån direkt gräns som man klarar med hjälp av en enbenare. Men det underlättar mycket, särskilt slipper du utmattningen i armarna om du står länge med ett tungt tele.

Ok, tack. 1/15 del ger skarpa med 300 mm, och hur lång slutartid räknar du med utan stativ(samma brännvidd)? Skolan säger ju 1/300-del, men vad säger du Patric...för att kunna jämföra.

På mina digitala Nikon så räknar jag runt 1/400s för garanterad skärpa på frihand. med lite koncentration så ner mot 1/80s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar