Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Twinklestar

Medlem
Hej!

Jag köpte min första systemkamera i julas, en Pentax K-r, och märkt att mitt fotointresse växt väldigt mycket, så nu skulle jag vilja köpa ett stativ!

Men jag har ingen aning om vilken jag ska välja och tänkte därför be er som är mer erfarna hjälpa mig! Det vore skitsnällt!

Sen undrar jag också om alla stativ passar till alla kameror, olika märken o.s.v.
Jag har en kompis som har ett stativ, men när jag skulle låna den kunde jag inte sätta dit min kamera...?

Alla stativ har standardgänga som passar i botten på din kamera. Det kan finnas snabbkopplingar med i bilden som förvirrat dig.

Du behöver både ett stativ och ett "huvud" oftast i form av så kallad kulled. Stabila stativ är tunga, lätta stativ r inte stabila. Om du vet med dig att du inte ska fara runt med ditt stativ, kosta på dig ett litet tyngre och därmed stabilare.

Exempel: Manfrotto 190.

Per.

Kul att du fått ett fotointresse.

Generellt kan man säga att de flesta stativ fungerar med din kamera. Det är en standardgänga på dem.

Men en regel kan man utgå från: ju tyngre kamera desto kraftigare stativ behövs. Prova kompisens stativ innan du köper ett eget, då får du en uppfattning om det fyller dina behov.

jag vill passa på att varna för HAMA STAR 62 som säljs billigt på många ställen (200-300:- ) Det ser stadigt och bra ut, men stativhuvudet glappar så det blir väldigt mycket vibrationer i kameran med suddiga bilder som följd.

Du skriver inget om budget för stativet. Det finns ju stativ i alla möjliga prisklasser och i nästan alla fall är dyrare bättre. Det gäller ju att hitta ett som ä "tillräckligt bra", men som helst inte kostar så mycket att man behöver sälja sin själ. :)
"Standardrekommendationen" är detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=543705
Det ger en mycket bra kompromiss mellan stabilitet, vikt och pris. Många tycker väl att det är en smula tungt, men ska man ha ett lättare stativ som fortfarande är stabilt så springer priset snabbt iväg.

Budgetlaternativet, för den som har pressad budget tycker jag är detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=545131
Det är inte lika stabilt som manfrottot, men billigare (och faktiskt lite lättare) och är, med lättare kameror och objektiv lite "lite kortare" brännvidd oftast helt okej, men har du råd så är Manfrottot helt klart bättre.

Om du vill/kan lägga mer pengar än på manfrottot så finns det jättemånga alternativ och det är kanske bra att veta lite mer specifikt vad du tänker använda stativet till för att ge bra rekommendationer och du kanske även ska testa lite olika. Det finns olika benlåsningar och det finns kulleder och växelhuvuden och trevägshuvuden och det finns massor av varianter av alla som har sina egenheter osv osv.

Kul att jag fått så många svar på bara en dag! :D

Jag skulle vilja ha stativet just för att jag läst att det är ett sånt bra redskap och tillbehör. Bilderna blir mycket mera stadigare och dessutom vill jag ha möjlighet att ställa in längre slutartid. När jag fotar under kvällstid och inte vill höja ISO:t allt för mycket kan jag inte hålla handen stilla och bilderna blir bara helt suddiga!

Jag såg även stor skillnad på kamera med och utan stativ under earth hour samt nyårsafton då jag fotade tillsammans med min kompis.

Jag har inte riktigt någon budget just nu, men prisvärt! Det kommer troligtvis vara mina föräldrar som får stå för större delen av priset, och jag har inte hunnit diskutera med dem ännu om hur mycket dem vill lägga ut för mitt intresse...

Jag tycker att det låter som att något av de jag länkade till kan funka fint. Om du inte är så lång kan även manfrotto 190, som föreslogs tidigare i tråden funka. Det är lite lättare än 055-stativet. Anledningen till att jag säger så är att ett stativ kan vara hur bra som helst, men det gör ju ingen nytta hemma. Om du har råd tycker jag att manfrotto 055 + 492RC2 är en bra kombo, men känn gärna på det i verkligheten åxå. Din profil säger att du bor i sthlm, så du kan ju ta en tur till Scandinavian Photos butik. De bör den kombon uppställd. Eller gå till fotokungen. De har ju både 055+498RC2 och Digipod A2841P i lager.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar