Annons

Nytt stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tsukuyomi

Avslutat medlemskap
Har bestämt mig för att satsa lite på foto, för att det är så rackarns kul! Nu blir det till att köpa stativ, hade tänkt ge mig ut på resande fot om ett tag så det vore bra om det var ett riktigt schyst och lätt stativ. Tänkte ha det till att fota allround, med en Canon EOS 5D och ett 24-70/2.8 och kanske även ett 70-200/2.8 IS i framtiden.

Gitzo GT1541T Traveler - eller - Gitzo GT1541 Mountaineer

och ett

Gitzo G1178M/G1278M - eller - Gitzo GH2750/GH2750QR (Skillnader?)

Vad är fördelarna/nackdelarna med ett off-center kulledshuvud? Vad tror ni om stativen jag valt ut?

Har läst stativ-guiden här på Fotosidan och funderar lite på om Traveler stativet är lite för lågt, är själv runt ~180cm lång. Kolfiber är mer eller mindre ett krav då jag ska bära runt det en hel del, och jag hörde att Gitzo gör schysta stativ.

Jag skulle inte satsa på gitzos kulleder, dom är både dyra och dåliga tycker jag. Jag har haft en 1275M (har jag för mig att den hette). Den var både kärv och kulan låste ganska dåligt samt att den ändrade utsnitt när man drog åt. Så kulor finns mycket bättre till rimligare pris dessutom. Stativen däremot är väldigt fina.

På "center"-modellerna sitter kameraskruven alltid mitt över stativets mittpelare. På "off-center" kan kameran skjutas i sidled. Se nedanstående bilder:
http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/pid/17214
http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/pid/16876

Jag hade en gång en tidigare modell av Gitzos "off-center"-kulled. Enda fördelen tyckte jag var när jag monterade mittpelaren upp och ner för att komma nära marken.

Med en vanlig kulled (center) var det svårt att komma åt att se i sökaren eller att undvika att ett stativben kom med på bilden. Med en off-center-kulled kunde jag få kameran i ett läge där detta inte längre var ett problem. Kanske bör påpeka att jag på den tiden använde ett 50 mm makroobjektiv till en småbildskamera.
Med längre brännvidd (mindre bildvinkel) går det kanske bra även med ett centerhuvud.

Olle

Jag borde kanske även nämna fördelarna med centerkulleden. Av länkarna kan man ana att centervarianten har betydligt större kula. Större kula brukar innebära större stabilitet. Chansen att kamerans tyngdpunkt hamnar mitt över kulan borde också ge bättre stabilitet i vissa lägen.

Hur sen Gitzos centerkulleder står sig jämfört med andra fabrikat vet jag inte. Jag har aldrig haft någon av Gitzos centermodeller. Ja inte heller någon annan av de fabrikat som brukar rekommenderas här på Fotosidan.

Olle

Tack för svaret! Har letat en hel del nu och kommit fram till att jag vill ha ett Gitzo Mountaineer GT2542L. Nu är det bara kulan kvar!

Manfotto verkar ganska vassa på kulleder? Arca-Swiss verkar vara vassast av dem alla men de är way out of budget för min del!

Tack för svaret! Har letat en hel del nu och kommit fram till att jag vill ha ett Gitzo Mountaineer GT2542L. Nu är det bara kulan kvar!

Manfotto verkar ganska vassa på kulleder? Arca-Swiss verkar vara vassast av dem alla men de är way out of budget för min del!

Jag kände på Cullmans magnesit kulleder och de kändes förtroendeingivande. Själv kör jag med en manfrotto 468, men den är ganska stor och tung. Sedan finns förstås hur dyra och bra grejor som helst. Arca-Swiss eller rrs tex.

Det fick bli ett RRS BH-40 LRII med en L-platta (och plattor till mina tunga teleobjektiv). Gick på ~5600kr inklusive frakt från staterna! :)

Jag körde på Gitzo Mountaineer GT2542L, du tror inte det blir en bra kombination?
Jag tror det blir en fantastiskt kombination. Tyckte det verkade som om du tänkte lägga krutet på stativet och spara pengar på kulan vilket jag anser vara lite bakvänt. De två modeller jag föreslog är mycket bra stativ men till halva kostnaden av Gitzo. Speciellt Velbons 630 är ett mycket bra stativ som känns lika vridstyvt som Gitzos bättre modeller. Jag har själv haft en 3540 LS och blev förvånad när jag klämde på Velbons 635. Nu vet jag inte hur pass tåliga Velbons stativ är men faktum är att man mycket sällan läser något negativt om deras bättre stativ.

Viktigt dock är att satsa på deras jämna nummer, dvs 630, inte 635. De ojämna numren har snäpplås och de tycker jag känns lite sköra medans de jämna numren har ringar med samma typ av ALR som Gitzo.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto