Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt ram

Produkter
(logga in för att koppla)

NissePli

Ny medlem
Hej, har nyligen köpt en ny laptop men tänkte också på att upg mitt ram till den stationära nu efter jul när jag fått lite pengar. Vart kan man hitta bra ram? Och vad ska man tänka på ? Vet hur man kollar ifall det passar men hur ser man ifall ett ram är bra? Är det bara hur stort det är som gäller eller finns det mer att tänka på? Kom också gärna med egna tips på ram som ni tycker är bra så jag vet vad jag ska kolla efter nu när jag ska köpa.
 
CPU-Z lär räcka för att lista ut vad det sitter för något i maskinen.

Edit: Som det ser ut på maskinen jag skriver på.
 

Bilagor

  • mem1.jpg
    mem1.jpg
    84 KB · Visningar: 234
  • mem2.jpg
    mem2.jpg
    65.3 KB · Visningar: 235
Moderkorts specifikation !

Hej, har nyligen köpt en ny laptop men tänkte också på att upg mitt ram till den stationära nu efter jul när jag fått lite pengar. Vart kan man hitta bra ram? Och vad ska man tänka på ? Vet hur man kollar ifall det passar men hur ser man ifall ett ram är bra? Är det bara hur stort det är som gäller eller finns det mer att tänka på? Kom också gärna med egna tips på ram som ni tycker är bra så jag vet vad jag ska kolla efter nu när jag ska köpa.

Ett gott råd är att läsa moderkortets minnesspecifikation i manualen ! Ska du utnyttja alla platser så kan de vara så att du måste ha en viss (lägre) hastighet på minnesmodulerna även om moderkortet klarar högre hastigheter om du inte nyttjar alla platser. Sen ska du inte blanda cl klasser, du måste veta om moderkortet har dubbla minneskanaler, om de ska vara ECC eller icke ECC eller om moderkortet klarar bägge osv osv.
ThomasR
 
Hej, har nyligen köpt en ny laptop men tänkte också på att upg mitt ram till den stationära nu efter jul när jag fått lite pengar. Vart kan man hitta bra ram? Och vad ska man tänka på ? Vet hur man kollar ifall det passar men hur ser man ifall ett ram är bra? Är det bara hur stort det är som gäller eller finns det mer att tänka på? Kom också gärna med egna tips på ram som ni tycker är bra så jag vet vad jag ska kolla efter nu när jag ska köpa.

Folk i tråden verkar krångla till det ovanligt mycket.

Exakt vad är det för modellbeteckning på din dator?
 
Samma sak.

Folk i tråden verkar krångla till det ovanligt mycket.

Exakt vad är det för modellbeteckning på din dator?

Jag tycker inte att jag försöker krångla till de utan försöker förenkla de så mycke som möjligt för TS.
Du säger ju i princip samma sak, verifiera moderkortets identidet !
Erfarenheten har lärt mej att läsa manualen mycke noga, speciellt då det gäller kompatibla minnen.

ThomasR

Edit: Speciellt då man läser att TS vet hur man kollar att det passar, men sen inte vet, i princip, nånting om minnen. ;-)
 
Senast ändrad:
Du säger ju i princip samma sak, verifiera moderkortets identidet !

Att identifiera "moderkortets identitet" i en laptop är tämligen fruktlöst. Däremot finns det gott om databaser från kingston/viking/andra som om man ger dem modellbeteckningen talar om exakt vad som passar och hur mycket.

Vill man inte köpa minnen från tillverkaren ifråga så har man iallafall fått ut typinfon.

Så jo, jag anser att alla råd om CPU-Z och liknande för just denna fråga är att krångla till det onödigt mycket.
 
Laptop ?

Att identifiera "moderkortets identitet" i en laptop är tämligen fruktlöst. Däremot finns det gott om databaser från kingston/viking/andra som om man ger dem modellbeteckningen talar om exakt vad som passar och hur mycket.

Vill man inte köpa minnen från tillverkaren ifråga så har man iallafall fått ut typinfon.

Så jo, jag anser att alla råd om CPU-Z och liknande för just denna fråga är att krångla till det onödigt mycket.

De var ju den stationära som skulle uppgraderas ;-)

ThomasR
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.