Annons

Nytt problem med kameraköp.

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej.
Som säkert många av er nu vet så planerar jag att köpa en ny kamera. (Minolta dynax 5) Men jag har kommit på en sak som får mig att tveka. Datanörd och prylgalen som jag är så är drömmen självklart en digital systemkamera och eftersom man är fattig studerande så har man ju inte pengarna att köpa en ny just nu men om några år när det finns begagnade så har man antagligen råd att köpa ett kamerahus. Men då är problemet det att den kameran som jag tänker köpa nu är en minolta och dom har ju inte några systemkameror. Visst jag kommer ju inte att lägga en förmögenhet på kameran just nu så det är väl inga höjdarobjektiv som jag kommer ha men jag kommer att samla på mig bättre objektiv under åren. Och då vill jag ju inte behöva sälja alla dom och köpa nya motsvarigheter hos canon eller nikon.

Om jag inte vill köpa minolta dynax 5 utan en beg nikon eller canon som använder samma objektiv som deras digitala system. Vilken ska jag köpa då?

Jag har max 5000:- och det ska räcka till kamerahus och helst två objektiv. Ett med lite vidvinkel och bra ljus och ett med mer zoom.

Jag vet att jag är besvärlig men jag vill ju inte göra ett köp som jag ångrar.

Jättetacksam för all hjälp
 
Kolla efter en begagnad canon eos 33, den hade jag valt. Nikon F80 är ju inte dålig heller, det är väl dom modellerna du ska kolla efter om du söker begagnat paket för max 5000kr. Förutsatt att det bara är nikon eller canon som är intressant, finns ju även pentax tex. Två ritigt bra objetiv lär du dock inte få för den summan.

Att minolta inte har några digitala hus nu säger ju inte att de inte kommer ha det i framtiden, fast det klart det känns säkrare att köpa ett system där man vet att det finns redan.
 
Canon har ju den fina feature:n att alla EOS objektiv passar alla EOS kameror, så du kan skaffa vilken EOS kamera som helst :)

Sedan är det ju svårt att spå framtiden om vem som kommer att vara ledande inom digitalkameror, men kan nån så kan Canon :)

Men Nikon kommer ju inte ge bort hela digitalsegmentet till Canon så dom kommer säkert komma med många häftiga modeller som matchar Canon hoppas jag. Fördelen med Nikon som jag ser det är ju att många andra tillverkare som Sigma och Kodak gör kameror med Nikon fattning, vilket hade varit trevligt om Canon kunde släppa till lite.

Ett svårt val, men både Canon och Nikon gör j-kligt fina kameror och objektiv.

Snapphanen som är starkt färgad av Canon :)
 
Tack för hjälpen. Ska titta lite på en eos nästa gång jag är i stan. Är ju bra att alla objektiven passar alla kameror..
 
Du verkar vara i precis samma sits som jag! Sneglar på de nya digital-modellerna som ska komma från Minolta och Sony (A1 & F828) men egentligen är det ju en digital systemkamera jag vill ha. Precis som du så är jag studerande och har en begränsad budget så det kommer dröja innan jag har råd med en digital systemkamera. Frågan är alltså om jag ska satsa på en analog sytemkamera (kommer antagligen bli Minolta Dynax 5) eller om jag ska köpa en digital med manuella inställningsmöjligheter. Jag håller på att väga för- och nackdelar fram och tillbaka men har inte kommit fram till hur jag ska göra än, suck... Om jag väljer att köpa Dynaxen så blir problemet att man inte har någon möjlighet att återanvända sig av objektiven när man byter till en DSLR. Jag vill fota porträtt och landskap och då är det ju väldigt praktiskt att ha en SLR, men det känns som det skulle vara så mycket lättare att lära sig med en digitalare... Tankar och förslag mottages tacksamt!
 
Hej på dig Johan!

Jag är även jag en fattig student, men jag köpte en Minolta Dynax 5 och är väldigt nöjd med det kamerhuset om man ser till priset!

det är mycket finesser på och vilken skärpa man får på bilderna har ju i slutändnan mest att göra med vilket objektiv man har använt.

En dynax 5 finns att få tag i ganska billigt om du letar på begagnat marknaden, scandinavianphoto har även ett prisvärt paket med dynax 5 hus och objektiv.

men Nikon har ju strået vassare kamera men frågan är ifall det är värt det ifall du sen ska byta till digitalt?

//P
 
Tack. Japanphoto i göteborg har samma paket som scandinavian photo och dom skulle få in det senare i veckan så jag tar nog och knallar dit och köper mig ett sånt.

Tack alla som har hjälpt mig i alla trådar! Äntligen har jag bestämt mig.. Efter allt detta velandet. Snart kommer bilderna som jag tar med den nya kameran. Jag lovar att ni ska få se resultat snart!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.