ANNONS
Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Dert

Medlem
Funderar på att köpa ett telezoom objektiv till min D5000, har just nu bara 18-55 och skulle vilja komma lite närmre tänkte på ett 70-300 eller Nikon AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR. Någon som har något tips och kan hjälpa mig välja? Vill helst inte få sämre kvalitet än på de jag har.

/Dert

Både 70-300 VR och 55-300 VR är bra köp, 55-300 är ju billigare och det är ju en fördel :)

Båda är också bättre än 18-55.

Däremot Tamrons och Sigmas 70-300 ska visst inte vara så mycket att ha, förutom Sigmas nya 70-300 men det är ju i princip lika dyrt som original.

Filter finns de nåt sånt som man verkligen behöver? Gråfilter lät bra, om man köper ett sånt funkar de med ett billigt för ungefär 250kr? Finns de något annat som verkligen är bra att ha och inte kostar för mycket?

/Dert

De flesta har ju ett nästan helt genomskinligt filter som skydd för objektivet, oftast skylight- eller UV-filter.

Polarisationsfilter är mycket populära.

Nu måste jag vara lite språkpolis, för jag fullkomligt kräks inombords när folk skriver "de" istället för "det". Skärpning!

Billiga gråfilter kan ha färgstick, alltså att de inte är helt grå.

Gråfilter är väl inte de mest användbara heller, effekten de ger är att slutartiden förlängs vid samma bländare. Alltså att man får mer rörelseoskärpa om man fotar saker som rör sig, t.ex. vågor mot en strand, vattenfall eller om man panorerar efter en bil kan man få mer oskärpa i bakgrunden.

Är det något du vill göra ofta kan det ju vara något, annars inte.

Ett polfilter är nog roligare isåfall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar