Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

litenprinssesa

Ny medlem
tiJag har precis köpt min första systemkamera (har beställt det och hoppas få den snart) en Nikon D500 :)
och funderar nu på obejktiv.

Jag har tänkte mig att köpa ett macroobjektiv, ett Tamron 90 / 2,8. Jag tänker mig att det är ett mångsidigt objektiv med många möjliga användningsområden!

Är det någon som har erfarenhet i området som vill komma med lite tips och kloka ord, inför val av objektiv?

//ebbie

Väldigt många som lovordar Tamrons 90mm macro.
Finns ju jättemånga recensioner här på fotosidan. Bara söka produkter så hittar du.

Annat över det så kan det ju vara bra att ha nåt med mer vidvinkel för alldagliga bilder. Eller det kanske ingick till huset?

tiJag har precis köpt min första systemkamera (har beställt det och hoppas få den snart) en Nikon D500 :)
och funderar nu på obejktiv.

Jag har tänkte mig att köpa ett macroobjektiv, ett Tamron 90 / 2,8. Jag tänker mig att det är ett mångsidigt objektiv med många möjliga användningsområden!

Är det någon som har erfarenhet i området som vill komma med lite tips och kloka ord, inför val av objektiv?

//ebbie

Mitt bästa råd är att köpa begagnat. Det är det bästa sättet att få råd med objektiv som du inte skulle ha råd med annars och när det gäller objektiv så vill du ha så bra som möjligt.

Mitt näst bästa råd är att först skaffa en normalzoom som du kan använda till lite av varje samtidigt som du spar pengar till bättre objektiv.

Mitt tredje bästa råd är att alltid köpa originaloptik. Ett begagnat Canonmakro kan du säkert få för samma pris som ett nytt Tamron och då har du ett bättre andrahandsvärde och en bättre kvalitet.

Mitt tredje bästa råd är att alltid köpa originaloptik. Ett begagnat Canonmakro kan du säkert få för samma pris som ett nytt Tamron och då har du ett bättre andrahandsvärde och en bättre kvalitet.

Sen kan man ju undra om ett Canonmakro är tillräckligt bra för att passa även på en Nikon (;

Sen kan man ju undra om ett Canonmakro är tillräckligt bra för att passa även på en Nikon (;

Tja, det var ju närmast eftersom trådstartaren var inne på Canon. Men självfallet gäller samma resonemang oavsett märke, fast mest för Canon och Nikon eftersom utbudet av begagnat är så pass stort, bra mycket större än hos de andra märkena där man ofta är hänvisad till tredjepartstillverkare. Till exempel om man köper Sonykameror som ju är lite billigare än N och C. Men då får man slanta upp dyrt för originaloptik och så är vinsten uppäten. Kör man C eller N så ska man dra nytta av det stora utbudet av beg. optik tycker jag.

Vänta lite...

Att köpa en systemkamera är ett rejält lyft - helt nya möjligheter öppnas och det är lätt att bli ivrig. Den kamera du har valt har jag också. Hoppas du blir lika nöjd med den som jag är.
I ditt läge skulle jag emellertid ta det lite lugnt innan jag beställer ett nytt objektiv och utforska lite mer vad du gillar att fotografera först. Du får - hoppas jag - med ett objektiv till kameran. Arbeta lite med det och se om det är i teleläget eller i vidvinkelläget du bör satsa först. Eller i makroläget. Just makro är ju en av de sidor där det är lättare att arbeta med en systemare, men det finns andra - mycket billigare - vägar att gå än att skaffa ett nytt objektiv. T.ex. http://www.kaffebrus.com/narbild-makro-g92.html

Tamron 90/2,8 är en klassiker bland makrogluggar och om det är makro du kommer att satsa på är den säkert ett bra val. Men för "lite då och då"-makro fungerar närbildslinserna ovan bra.

Så, testa först innan du köper....

Var hon?
I övrigt håller jag med dig...
Ja, jag tyckte hon skrev att hon hade beställt en Canon 550D, men jag kan ha missuppfattat saken. Hur som helst, mina råd är ju generella och det är ju fint att vi är överens :)

Edit: Nehej, det står Nikon D500, vad det nu är för något... Sorry, tittade väl mest på siffran, eller så hade jag en annan tråd i minnet.

Tamron 90/2,8 är en klassiker bland makrogluggar och om det är makro du kommer att satsa på är den säkert ett bra val. Men för "lite då och då"-makro fungerar närbildslinserna ovan bra.

Så, testa först innan du köper....

Eller ännu hellre, ett set med riktiga mellanringar, men det kanske blir svårt med en D500? Den tar väl inte AF-objektiv. En viktig anledning till varför man ska gå på D90 snarare än D5000. Det du sparar in på att köpa en billigare kamera förlorar du på att inte kunna fynda bland lite äldre objektiv, utan du är ofta hänvisad till att köpa nytt, och dyrt.

Med en mellanringssats kan du strunta i makrogluggen och till exempel satsa på ett 85 mm f/1.8 som du hittar beg för ett par tusenlappar. Vips så har du ett kanonbra makroobjektiv också! Samma sak gäller om du köper en 135 mm, 180 mm eller ett 300 mm. De blir utmärkta makrogluggar med en mellanring.

mycket tips :) tack!

ser nu att jag visst missade en nolla,, det är en Nikon D5000 jag köpt!

jag har redan fotat en del, med lånad kamera och har nog redan kommit fram till att jag gillar att fota makro!

Jag är inte alls insatt i det här med teknink... Orginalobjektiven till, i det här fallet Nikon, är allså mycket bättre än t ex Tamronobjektiv?

Hur vet man föressten vilka objektiv som passar till kameran man har?

Det här objektivet t ex, Tamron SP AF 90mm, F2.8, Di MACRO 1:1, passar det till den kameran jag köpt?
vad står alla saker för? exempelvis det där "Di"

Vilka orginal makroobjektiv skall jag söka efter? vad heter dom.

sorry om jag har "blonda"frågor,, är verkligen nybörjare när det gäller sånt här ^ ^

//ebbie

mycket tips :) tack!

ser nu att jag visst missade en nolla,, det är en Nikon D5000 jag köpt!

jag har redan fotat en del, med lånad kamera och har nog redan kommit fram till att jag gillar att fota makro!

Jag är inte alls insatt i det här med teknink... Orginalobjektiven till, i det här fallet Nikon, är allså mycket bättre än t ex Tamronobjektiv?

Det här objektivet t ex, Tamron SP AF 90mm, F2.8, Di MACRO 1:1, passar det till den kameran jag köpt?
vad står alla saker för? exempelvis det där "Di"

Vilka orginal makroobjektiv skall jag söka efter? vad heter dom.

sorry om jag har "blonda"frågor,, är verkligen nybörjare när det gäller sånt här ^ ^

//ebbie

Kolla efter Nikkor + makro eller micro (som Nikon kallar dem). till din kamera behöver du lite nyare modeller med beteckningen AF-S vilket betyder att objektivet har inbyggd motor istället för att använda sig av kamerans motor (som D5000 saknar). Du har till exempel
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16558
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=19899
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=11880

ja, det är vel dessa om passar till din kamera. Vet inte om du kan använda AF micro-gluggar, men då blir det med säkerhet att använda manuell fokus i så fall, vilket inte är någon större förlust vid makrofoto, men kanske inte lika kul när du använder objektivet på längre håll.

Som sagt, hade du haft en D90 i stället så hade du kunnat botanisera bland äldre objektiv och säkert hittat något för 2000 eller ännu mindre om du valt ett manuellt. Nu blir det dyrare eftersom dessa gluggar är ganska nya. Men visst är Tamron 90 mm ett alternativ men det kostar ju också. Tänk på att Nikkor i allmänhet har hög byggkvalitet och lite bättre andrahandsvärde.

Objektiven är märkta med namnet på det kameramärke den passar till. Det finns många objektiv som säljs i 4-5 versioner, ett för varje stort kameramärke.

Ett sätt att ta reda på vilka objektiv som finns till Nikon är att använda Cyberphotos lista: http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php Klicka i "Nikon" överst samt, om du vill ha autofokus, "Har inbyggd motor". Då får du en komplett lista, bara att välja!

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto