Annons

Nytt objektiv till Sony a300

Produkter
(logga in för att koppla)

lambisoft

Medlem
Jag har en Sony a300 som jag köpte tillsammans med ett 18-70 objektiv. Nu skulle jag vilja byta upp mig till ett bättre objektiv. Jag fotar mest mina barn, mycket poträttbilder men jag skulle även vilja ha lite mer zoom för utomhusbruk. Tips på några bra allroundobjektiv eller ska jag satsa på två olika? Är även sugen på ett stativ och en fjärrutlösare, vad rekommenderar ni där?

Ett mycket bra allroundobjektiv som också är roligare för porträttbruk än ditt befintliga Sony-objektiv är Tamron 17-50/2.8, kostar strax över 4000:- nytt.

Alternativet är att du behåller ditt 18-70 för vidvinkelbilder och istället kompletterar med ett Minolta AF 35-70/4 som ger mycket trevliga och skarpa bilder (finns begagnat för strax över 500:).

För porträttbilder (och för många andra typer av foton) är ett fast 50 mm-objektiv ett mycket bra alternativ. Minolta AF 50/1.7 (ca 1300:- beg) eller ett nytt Sony 50/1.8 (1900:) är ljusstarka nog för foto inomhus utan blixt och ger mycket snygga porträttbilder med tjusigt kort skärpedjup.

Om du vill kunna "zooma in" lite mer är det ett objektiv med längre brännvidd du behöver. Minolta AF 70-210/4 "Beercan" är en klassiker som har tappat lite pris på sistone och går att få för strax under 2000:-. Ett smidigare och billgare alternativ som är nästan lika bra optiskt är Minolta AF 100-200/4.5 som finns för under 1000-lappen.

För att hitta begagnade Minolta-objektiv kan jag rekommendera Blocket, Tradera eller Ebay. Även här på Fotosidan säljs en del. För mer info om respektive objektiv är www.dyxum.com oslagbart.

Det finns egentligen inget bra "allround-objektiv" med "lite mera zoom". De objektiven kallas lång-zoomare och är generellt kraftiga kompromisser vad avser optisk prestanda. De blir helt enkelt för tunga ( = mycket kvalitetsglas och precisionsmekanik ), vilket leder till högre priser, vilket leder till minskade volymer, vilker leder till högre priser, osv, osv.

Kan Du förlika Dig med tanken på flera objektiv, så är det genast lättare att lösa. Utan att favorisera specifika objektiv, kommer här ett av flera exempel;

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO och
Sigma 55-200mm F4-5.6 DC.

Det går att hitta ännu kompetentare objektiv, med ännu högre ljusstyrka, men då rusar priset iväg.

Caroline,

När det ska införskaffas nya objektiv handlar det till stor del om en avvägning mellan olika egenskaper såsom kostnad, bildkvalitet, mångsidighet, portabilitet (vikt / storlek), kvalitetsintryck & tillförlitlighet. Därför styrs valet till stor del av hur mycket pengar du vill lägga och hur mycket du prioriterar smidigheten som t.ex ett allroundobjektiv ger.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto