Annons

Nytt objektiv till Sony A APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
En bekant till mig ville ha råd om ny kamera.
Long story short så förhörde jag mig lite närmare och kameran är en Sony SLT A68. Jag tror inte att själva kameran är problemet, det är troligare att det är ett trist kitobjektiv som ställer till det.
Rådet skulle alltså normalt vara att investera i objektiv. Det känns dock lite tveksamt att rekommendera stora investeringar i Sony A-mount, av lätt insedda skäl.

En försiktig medelväg skulle kunna vara att köpa Sonys 35/1,8 SAM som kostar under 2 kkr. Bildkvaliteten på det verkar rätt bra. Men hur är det med autofokusen? Någorlunda snabb och följsam?
Någon som testat och kan säga något?

Varför inte Sony 16-50/2,8 SSM? Såg en beg nyss, tror det var på blocket för mellan 2-3000kr. Den fokuserar snabbt d u, mycket snabbare än SAM objektiven och är skarp.

cyberphoto och scandinavianphoto har ju ibland begagnade sony-objektiv till bra priser. Köpte nyss ett 16-50/2.8 från cyberphoto för strax under 3000 och har noterat ett par andra objektiv som skulle kunna vara intressanta, t.ex. sigma 50/1.4

Håller man sig till FF-objektiv och helst SSM-objektiv så går de ju att fortsätta använda även om Sony bestämmer sig för att lägga ned A-mount. Man kan få leva med sämre AF men beroende på hur och vad man fotograferar behöver det inte vara något större problem.

Jag har under många år fotograferat med ett Sony 16-50, f2,8.
Jag är mycket nöjd med det objektivet. Ett av mina favoriter.
Ljusstarkt, snabbt, och förvånansvärt skarpt för att vara ett zoom. Relativt kort närgräns också.
Om jag ska föreslå ett objektiv till frågeställaren, så är det detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar