Annons

Nytt objektiv till D7000??

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Jag har precis köpt mig en nikon D7000 som uppgradering från min D40.
Nu är jag sugen på ett objektiv.. Det jag fotar mest är porträtt, sport, landskap och jag har i nuläget ett 35mm och sigmas 70-300 . Någon som har några tips vad jag ska satsa på?? Är själv velig och kan inte bestämma mig.. Vill helst inte lägg ungefär 5000 på något som sedan inte känns som ett vettigt val

Har varit inne på 85mm 1.8. Och tamrons 28-75. Men är de för lika mitt 35mm? :)

Tacksam för råd!
 
Nej för porträtt är de inte lika. Särkilt om du tänkt fotografera porträtt med väldigt kort skärpedjup och fin bokeh.
För porträtt med tillgång till bra avstånd till modell (särskilt för utomhus) 85mm, annars är 35;an super i de flesta lägena. Men 85:an kommer du kunna separera modell från bakgrund väldigt snyggt.

/Stefan
 
Ska du fotografera porträtt är Nikons 85:a ett väldigt bra val.

Det beror nog allt på storleken på din studio, det. 85mm på en D7000 ger en rätt snäv bildvinkel.

Men 85mm kan ju Liini själv prova, det finns ju inbyggt i 70-300:an. Jag tror att det blir för långt för porträtt, åtminstone inomhus.

Liini, har din ingen paketglugg, t.ex. 18-55 eller 18-105?

Om du har det, kan du ju själv prova fram en lämplig brännvidd för porträtt!

Per.
 
Jag har för mig att 35:an fanns som paketglugg till D40. Uppgraderar man så köper man nog sällan med kit-objektiv.

I vissa fall är prisskilladen för enbart kamerahus och ett kit så låg att det lönar sig att köpa kitet (och eventuellt sälja det medföljande objektivet) :)

Jag tycker att 85 mm kan vara lite långt för porträtt med en DX-kamera, och skulle nog hellre i så fall välja en 50 mm (men det beror som tidigare skrivits på hur mycket utrymme man har).
 
Det beror nog allt på storleken på din studio, det. 85mm på en D7000 ger en rätt snäv bildvinkel.

Men 85mm kan ju Liini själv prova, det finns ju inbyggt i 70-300:an. Jag tror att det blir för långt för porträtt, åtminstone inomhus.

Liini, har din ingen paketglugg, t.ex. 18-55 eller 18-105?

Om du har det, kan du ju själv prova fram en lämplig brännvidd för porträtt!

Per.


Jo, det är sant, sedan beror det ju på hur snäva porträtt man vill ha. Att prova med 70-300:an var ett bra råd. Känns det för långt kanske TS skulle fundera på en 50/1.8 eller eventuellt 50/1.4. Och här är det lite svårt att välja vilken 1.4 versionen ger bättre bokeh, men är inte lika skarp på full öppning som 1.8 versionen. Vet dock inte det märks nog inte så stor skillnad på DX format. Själv hade jag valt 1.8 versionen och sparat pengar skärpedjupet på 1.4 är väldigt kort och man får se upp när man fotograr så att skärpan verkligen hamnar där man vill ha den. Möjligtvis skulle man kunna anmärka att 50 mm ligger ganska nära TS 35:a
 
Jag har just nu, satt mig i soffan efter att ha plåtat en session. Porträtt, Mode... Inomhus.
Jag kör D7000, till det har jag 50/1,8 samt 85/1,8G. Båda är Väldigt Bra! Den nya 85:an är sjukt skarp, även på full öppning. Med tanke på det du skriver om bruksområden så hade jag personligen hoppat 35:an som i mina ögon blir för mycket vidvinkel, även på D7000 och ditt ändamål. Om du har 3 meter tillgodo, så funkar 50:an för 3/4 kropp. 85:an är perfekt för ansikte och halvkropp. Jag är helt övertygad om att du skulle bli lycklig med 85:an.
Lycka till!! //PeterL
 
Om du vill slå 2 flugor i en smäll så är Tamron 90 Macro väldigt bra för porträtt, och sen kan du börja leka med makro då oxå:)
 
Jag kör 85 mm på min DX-kamera för porträtt och tycker mycket om brännvidden MEN det är verkligen ingen allroundlösning. Är man inomhus är man vanligen hänvisad till huvudporträtt. Så, ett jättebra instrument så länge man inte tror att det ska lösa alla uppgifter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.