ANNONS
Annons

Nytt objektiv Simga 2.8 VS Canon L?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej på er alla!
Vet att denna disskution legat uppe tidigare men frågar nu igen kanske när vissa fått tag på sigma 2.8..

De objektiven jag funderar på är:
Sigma 18-50 2.8
Canon 17-40 (tror jag de e?) L
Canon 17-85 IS

Vilket tror ni blir bäst? jag älskar o kunna plåta med mitt sigma 105mm 2.8 macro men måste gå iväg så jävla långt när jag ska plåta hela bilar..
vill gärna ha suddig bakgrund offta på bilbilderna.. vilket tror ni passar bäst till bilfotografering?

kameran är Canon 20D

//Mvh Peter

Lite förenklat:

Sigma 18-50 2.8
- allroundgluggen för den som vill kunna plåta i befintligt ljus i olika situationer. Perfekt för reportage, sport eller spontana porträtt.

Canon 17-40 L
- Kvalitetsobjektivet för den som väljer bildkvalitet i första hand.

Canon 17-85 IS
- kanske sämst skärpa av dem alla. Ett fint reseobjektiv men lite för ljussvagt för vårt nordiska vinterhalvår om man vill plåta rörliga motiv eller utan stativ. Bör kompletteras med en 50/1,8

Ah tackar!
Lutar åt ett L objektiv eller ett Sigma 2.8.. men jag funderar på sigmat..
allaround är ju nog de som funkar bäst för mig tror jag..
ifs skärpan på ett L objektiv är ju inte o klaga på direkt..

Men jag gillar o kunna ha bländare 2.8, men ljusinsläppet måste väl vara bättre än med mitt 18-55 kit objektiv?

quackpack skrev:
Men jag gillar o kunna ha bländare 2.8, men ljusinsläppet måste väl vara bättre än med mitt 18-55 kit objektiv?

Vid 50 mm är 5,6 den största bländaren på ditt objektiv. Det skiljer 2 steg mellan 2,8 och 5,6 vilket motsvarar skillnaden mellan iso 400 och 1600. Två stegs skillnad är mycket vid inomhusfoto eller huvudtaget på vinterhalvåret.

Jag funderar mest på hur sigman är på f2.8. Är det så att den är lite mjuk och kontrastfattig så finns det ju i så fall inte så många anledningar till ett köp. Dessutom är den väl anpassad till 1.6x FOV Crop?

Jeppe skrev:
Jag funderar mest på hur sigman är på f2.8. Är det så att den är lite mjuk och kontrastfattig så finns det ju i så fall inte så många anledningar till ett köp.

Testerna på nätet är positiva även om inte skärpan är fantastisk på största bländaren. Dessutom är 2,8 alltid 2,8. Alternativet är kanske rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa...

Dessutom kostar gluggen cirka 3000 mindre än 17-40:an

Dessutom är den väl anpassad till 1.6x FOV Crop?

Ja... Den ska ju vara till en 20D.

Jeppe skrev:
Nu ja... ;)

Jag tror att Canon satsar långsiktigt på 1,6. Den storleken räcker för konsumenter och kommer alltid att vara billigare att tillverka. Objektiv kan också bli billigare.

Och även om man skulle vilja byta till fullformat eller 1,3 så saknas det säkert inte köpare.

froderberg skrev:
Jag tror att Canon satsar långsiktigt på 1,6. Den storleken räcker för konsumenter och kommer alltid att vara billigare att tillverka. Objektiv kan också bli billigare.

Och även om man skulle vilja byta till fullformat eller 1,3 så saknas det säkert inte köpare.
Eftersom du brukar ha bra info tidigt om Canons förehavande, vad tror du om Canon på PMA 2005? Något nytt på DSLR/objektiv-fronten?

müsli skrev:
Eftersom du brukar ha bra info tidigt om Canons förehavande, vad tror du om Canon på PMA 2005? Något nytt på DSLR/objektiv-fronten?

Antagligen kommer det en ny 300D baserad på 20D. Har inte hört några tillförlitliga rykten, men det är en kvalificerad gissning. Det är mest kring proffsprylar som det läcker. Nuvarande 300D kom som en blixt från solklar himmel ett halvår efter 10D - dessutom är 300D den absolut viktigaste modellen så den får inte dröja för länge.

En 3D kan ju alltid dyka upp, men jag börjar förlora hoppet.

Mest tror jag på objektiv och tillbehör förutom ett hav av kompakter.

Idag saknas:
- bra vidvinklar till 1Ds
- fler EF-S objektiv (telezoom, macro, fisheye)
- 50mm med avståndsinfo
- 200/1,8 IS
- Ljusstark telezoom typ 100-300/2,8 eller 200-400/4

Jag vet alltså inget utan bara spekulerar.

quackpack skrev:
Hittade ett litet test på Sigma gluggen VS kit gluggen och ialf jag blev rätt positivt överaskad..
Nee de får allt bli Sigma 2.8 tror jag.. och 2.8 samt att det är 3000 billigare e svårt o toppa.. :)

URL till testet!:
http://www.digitalfan.de/sig1850.html

Jag kan inte tyska men jag kan jämföra bilderna och jag ser verligen vilken skillnad det är men är det någon som skulle kunna översätta review lite kortfattat?

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar