Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv kärvar i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kontakta tillverkaren eller generalagenten.

Oberoende av vad många skrivit här så är detta inte godtagbart!

Håller helt med dig. Är också förvånad över att så många försvarar detta, har dom aldrig fotat i minusgrader?

Det är troligtvis iphoneägare som på senare tid blivit varse om att appleprodukter inte garanteras fungera i minusgrader och eftersom apple har den specifikationen måste den vara norm för all elektronik. ;o)

Skämt åsido. Googlade lite olika fettprodukter för kullager och liknande och de har en temperaturtålighet neråt på -40 - -20 grader med garanterade smörjegenskaper och uppåt en bit över hundra grader och åt det håller kommer man ju garanterat aldrig nära.

Låter ju klart som någon konstruktionsmiss om det är så köldkänsligt. Kan ju även vara att nåt lager eller liknande krymper ihop och nyper lite för mycket i kyla och inte fettet som fryser till. Det är ju svaga motorer och små marginaler i passningarna.

Hur är det med risk för kondens i kamerahus och objektiv? Är den obefintlig även om man rör sig in och ut i kyla mycket eller är det något man kan behöva ta hänsyn till?

edot.. tog bort en ful sär skrivning. <---- ;o)

Senast ändrad:
Hur är det med risk för kondens i kamera hus och objektiv? Är den obefintlig även om man rör sig in och ut i kyla mycket eller är det något man kan behöva ta hänsyn till?

Kondens kan uppstå när man tar in en kall kamera i ett varmt rum. Inte tvärtom. Men om man springer ut och in och ut borde det kunna uppstå kondens som sedan fryser. Vilket skulle kunna vara en förklaring till kärvande mekanik. Men jag har aldrig varit med om det.

Petter ...

Det är ju ett nytt objektiv som inte funkar. Då är naturligtvis affären, om det är en seriös sådan, skyldig att leverera ett nytt objektiv i utbyte, inte heller en reparation är godtagbar tycker jag. Ofta är det bättre att ringa i stället för att maila i ett sådant här fall och be att få tala med någon person som har mandat att ta beslut.
I min bruksanvisning står det att Nikon D300 har brukstemperatur från noll grador och uppåt, men nog tusan fotar jag i likhet med många andra i tjugo minusgrader. Har fungerat hittills. På objektiv har jag aldrig sett några tempuppgifter.

Intressant det här, om en leverantör av objektiv inte har angett i vilket temperaturintervall deras objektiv garanteras fungera, så har de alltså helt friskrivit sig från allt ansvar oavsett temperatur.

Eller? Vem har sagt att objektivet behöver fungera i rumstemperatur? Räcker det kanske att det fungerar mellan 32,7 och 32,9 grader t.ex.?

Detta är absurt, klart du ska reklamera!

Det är troligtvis iphoneägare som på senare tid blivit varse om att appleprodukter inte garanteras fungera i minusgrader och eftersom apple har den specifikationen måste den vara norm för all elektronik. ;o)

Skämt åsido. Googlade lite olika fettprodukter för kullager och liknande och de har en temperaturtålighet neråt på -40 - -20 grader med garanterade smörjegenskaper och uppåt en bit över hundra grader och åt det håller kommer man ju garanterat aldrig nära.

Låter ju klart som någon konstruktionsmiss om det är så köldkänsligt. Kan ju även vara att nåt lager eller liknande krymper ihop och nyper lite för mycket i kyla och inte fettet som fryser till. Det är ju svaga motorer och små marginaler i passningarna.

Hur är det med risk för kondens i kamerahus och objektiv? Är den obefintlig även om man rör sig in och ut i kyla mycket eller är det något man kan behöva ta hänsyn till?

edot.. tog bort en ful sär skrivning. <---- ;o)
Finns för övrigt inget fett eller annat smörjmedel på bländarlameller som kan stelna så jag vidhåller fortfarande att objektivet är defekt.

Som jag sagt, finns ingen diskussion, objektivet är defekt.

Punkt.

Man kan ju tycka att ett objektiv sålt i Sverige borde klara minusgrader. Men ser man till vad det är som gör att bländaren kärvar så får man viss förståelse för problemet. Det är nämligen fett - kullagerfett - som får bländarmekanismen att löpa lätt i vanliga fall. Vid kallare temperaturer stelnar fettet. På väl använda objektiv kan fettet börja flyta ut på själva bländarlamellerna och då går bländaren trögt även i varm väderlek. Men detta åtgärdes genom att lämna in objektivet på service.

bländarmekanismen / lamellerna skall vara fria från fett, blandar du inte ihop det med det fett som användes i metallsnäckorna förr i manuella objektiv och detta kunde kunde under väldigt varma förhållanden krypa in och lägga sig på lamellerna om man hade otur?

Blir så less när diskussioner drar ut, mest när folk försvarar men även när vi andra lägger ut teorier.

Trådskaparen. Du ska helt klart få objektivet utbytt. Kontakta generalagenten direkt, bör inte vara några problem.

Om vi nu bortser från vad som kan anses vara det rätt eller fel , så har Sara redan svarat på frågan vad jag förstår, jag hittar ingenstans att Canon eller Nikon garanterar att de objektiv jag har skall fungera ner till ett antal minusgrader. Senast jag fotograferade i minus 30 grader var förra sommaren i Helsingborg och båda mina 5dmk2 + objektiv fungerade utan anmärkning.

Ja det är väl det jag har sagt hela tiden.

För övrigt så verkar ni ha haft en rejält kall sommar där nere i Helsingborg :)

Efter ett längre telefonsamtal med butiken så kom vi överens om atrt jag skulle få byta ut objektiv mot ett från en annan tillverkningsbatch. Dom ville först hävda att man inte bör ta så känslig utrustning som kameror och objektiv ut i kylan, men etfer mina protester om att det föll på sin orimlighet och att alla mina äldre objektiv fungerade klander fritt i den för årstiden normala temperaturen så gick dom med på att skicka ett nytt. Så en eloge till tjejen i kundtjänst.

Får nu hoppas på att den nya optiken kommer att fungera i vårt sköna vinterväder. Återkommer med besked om detta efter leverans och test.

Tack ni alla som har haft en vettig åsikt, dvs stått på den lille mannens sida, i denna tråd.

PS! För mig är foto ett sätt att i ur och skur komma ut i vår fina natur, mina prylar bör fungera för detta och dom är till för att användas.

//Torbjörn

Om vi nu bortser från vad som kan anses vara det rätt eller fel , så har Sara redan svarat på frågan vad jag förstår, jag hittar ingenstans att Canon eller Nikon garanterar att de objektiv jag har skall fungera ner till ett antal minusgrader. Senast jag fotograferade i minus 30 grader var förra sommaren i Helsingborg och båda mina 5dmk2 + objektiv fungerade utan anmärkning.

I manualen till mitt Canon-objktiv står det att extrem värme kan få objektivet att "malfunction". Ingenting om hur kyla skulle påverka.

Petter ...

se svar 29...............

Se där ja - i inlägg 29!

Men du frågade i inlägg 28 vad jag menade med lamellerna. Och jag svarade.

Oavsett fett eller inte är bländaren till stora delar en mekansik konstruktion som naturligtvis kan kärva av olika anledningar. Det hände mig med 25 år gamla Rokkor-objektiv. Troligen en kombination av fett och damm.
Men det hör inte till den här tråden.

Petter ...

Efter ett längre telefonsamtal med butiken så kom vi överens om atrt jag skulle få byta ut objektiv mot ett från en annan tillverkningsbatch. Dom ville först hävda att man inte bör ta så känslig utrustning som kameror och objektiv ut i kylan, men etfer mina protester om att det föll på sin orimlighet och att alla mina äldre objektiv fungerade klander fritt i den för årstiden normala temperaturen så gick dom med på att skicka ett nytt. Så en eloge till tjejen i kundtjänst.

Får nu hoppas på att den nya optiken kommer att fungera i vårt sköna vinterväder. Återkommer med besked om detta efter leverans och test.

Tack ni alla som har haft en vettig åsikt, dvs stått på den lille mannens sida, i denna tråd.

PS! För mig är foto ett sätt att i ur och skur komma ut i vår fina natur, mina prylar bör fungera för detta och dom är till för att användas.

//Torbjörn

Det personer dom du som drar upp konsumentpriset på produkter när man missbrukar garanti och reklamationsrätt. Vettig åsikt att tycke att det är oki att förvänta sig att någonting fungerar i förhållande som det aldrig är utlovat att fungera i?

Det personer dom du som drar upp konsumentpriset på produkter när man missbrukar garanti och reklamationsrätt. Vettig åsikt att tycke att det är oki att förvänta sig att någonting fungerar i förhållande som det aldrig är utlovat att fungera i?

Ouch!

Jag vill hellre påstå att konsumenters klagomål på produkter som inte lever upp till förväntan är det som driver utvecklignen åt det håll som vi konsumenter vill!
Men det får vi kanske dra i en annan tråd?

Detta specifika ärende har väl aldrig varit inne på att missbruka garanti och reklamationsrätt?

Petter ...

Det var en av dom fånigaste åsikterna hittils, det kanske är sådana som jag som ser till att det blir bättre kvalite i dom prylar vi köper.

Som jag skrev tidigare så är det inte deklarerar något runt temperaturer, det finns inga utlovade förhållanden och om man läser specifikationerna så är det nog en del som inte är deklarerat som vi som konsumenter bara förutsätter att skall fungera på ett visst sätt eller ett visst förhållande, det står t.ex inget om atmosfärstryck, luftluftfuktighet, höjd över havet mm. Så med din tolkning så är allt som inte är deklarerat i specen sådan som fabrikanter skriver sig fria från, för mig är det tvärtom att har man inte skrivit undantag för vissa "normala" förutsättnigar t.ex temperaturspann så anser jag då bör det fungera under normala förhållanden, vi pratar faktiskt om -8C och inte -30C. Menar du på fullaste allvar att ett objektiv inte skall fungera under noll grader och hur fotar du då vintertid (ligger i ide?).

//Torbjörn

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto