Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv kärvar i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Hej

Har ett ny inköpt fastobjektiv som kärvar i bländaren efter en stund utomhus i vårt vackra och kalla vinterväder (-8C) och alla bilder blir då överexponerade. Kontaktade inköpsstället, en av dom stora fotobutikerna på nätet, med frågan om detta var acceptabelt och fick till svar följande rad och inget annat:

"Kyla gör att det mesta går trögt ju kallare det är, så det är fullt normalt. Dyrare optik klarar det i regel lite bättre, men finns gränser där också."

Mina frågor till er där ute är följande:
- Vilka krav kan man ställa på att ett tredjeparts objektiv skall klara en normal vintertemperatur?
- Är det OK att reklamera detta?

//Torbjörn

De brukar vara specificerade till noll grader - fungerar det inte i minus så är det ditt problem för tillverkarna lovar sällan det och har de inte lovat det så är det en egenskap och inget fel..

Du får köra Av och ställa in maxbländare så fungerar det - gammalt Sigma knep från deras äldre optik som slutade fungera på digitala husen på annat än fullt öppen bländare...

Ett objektiv som saluförs i Sverige borde absout tåla normalt svenskt väder.
Så tycker i alla fall jag.
Om det inte uttryckligen varnas för att det inte klarar minusgrader så borde det gå att reklamera det. En kamera och dess tillbehör är väl allmänt uppfattade att vara till för användning utomhus.

(Detsamma borde gälla för SJ! Om SJ inte kan köra tåg och passa tider i normalt Svenskt väder, så borde vi kunna reklamera SJ)

Petter ...

Ett objektiv som saluförs i Sverige borde absout tåla normalt svenskt väder.

Det var väl ungefär så jag i mitt andra mail la upp argumentationen (som forfarande är obesvarat). Jag bad dom också specificera vilket temperaturspann som gällde för det aktuella objektivet. Men som sagt inga svar ännu på dessa frågor.

//Torbjörn

Man kan ju tycka att ett objektiv sålt i Sverige borde klara minusgrader. Men ser man till vad det är som gör att bländaren kärvar så får man viss förståelse för problemet. Det är nämligen fett - kullagerfett - som får bländarmekanismen att löpa lätt i vanliga fall. Vid kallare temperaturer stelnar fettet. På väl använda objektiv kan fettet börja flyta ut på själva bländarlamellerna och då går bländaren trögt även i varm väderlek. Men detta åtgärdes genom att lämna in objektivet på service.

Hur kallt är det på månen?
Där har både Hasselblad och Nikon varit med "kullagerfett" på lamellerna.

(om man nu verkligen var på månen vill säga)

-8 grader C är ju inte extremt på något vis. Klart som tusan bländaren ska funka!

Petter ...

-8 grader C är ju inte extremt på något vis. Klart som tusan bländaren ska funka!

Kan man absolut tycka, men med tanke på att digitalkameror i allmänhet brukar vara specificerade till att klara en arbetstemperatur på 0-45 grader Celsius (Canon EOS 1D Mk4) finns det faktiskt inget som säger att bländaren faktiskt måste fungera vid -8 grader tvärt om.

Men detta är ju nonsens! Har fotat i över 30 år och i temperaturer klart under -8 & aldrig haft problem med att bländarlamellerna kärvar. Däremot så har det funnits andra problem med kamerahusen då.

Rätta mig gärna om jag har fel men jag har i alla fall aldrig sett tempspecar på objektiv typ de som brukar finnas till kamerahusen?

Stå på dig, något är fel! Folk fotar ju på Everest & hur gör alla dessa vintersportfotografer?

Har fotat i under - 20 i alla fall & kan säga att kärvande bländarlameller har jag aldrig varit med om...

Stå på dig, något är fel! Folk fotar ju på Everest & hur gör alla dessa vintersportfotografer?

De fotograferar nog precis som vanligt (det skulle jag göra), men de är förmodligen fullt medvetna om att ifall de får problem på grund av låga temperaturer så är det inte nödvändigtvis något som tillverkaren tar ansvar för.

Självfallet men för den skull så ska ju trådskaparen kunna använda ett nytt objektiv vid -8.

Förstår inte riktigt detta försvarande?

Objektivet ska fungera vid - 8, allt annat är icke godtagbart...

Självklart behöver inte objketivet fungera vid minusgrader om det inte är utlovat att göra det! Vill man som kund testa att använda saker utanför sin specifikation så varsågod, men ingen garanti och inget löfte om funktion.

Gillar man inte specifikationen så får man låta bli att köpa och istället köpa ifrån någon som utlovar funktion som du önskar - rätt enkelt och själva grunden för en marknadsekonomi...

Lika tramsigt att gnälla över att ett kamerasystem inte fungerar i lägre temperaturer än utlovat som att gnälla över blue-ray spelare inte kan spela VHS-band...

Torbjörn - varför inte ställa en fråga direkt til ltillverkaren. Gör det inte som ett support- eller klago-ärende. Ställ en fråga som en spekulant. "Hej, jag har funderat lite på objektiv X, men är lite osäker på om det går att använda utomhus på vintern. Visserligen har alla mina tidigare objektiv, och alla mina kompisars tidigare objektiv fungerat klanderfritt ända ner mot minus 20 grader. Men jag är ändå fundersam. Hur väl fungerar objektiv X på vintern? Det är inte så att jag har tänkt gräva ner det i snön, eller så. Jag ska bara bära med mig kameran runt halsen och fotografera som vanligt. Vänliga hälsnignar T..."

Petter ...

Självklart behöver inte objketivet fungera vid minusgrader om det inte är utlovat att göra det! Vill man som kund testa att använda saker utanför sin specifikation så varsågod, men ingen garanti och inget löfte om funktion.

Gillar man inte specifikationen så får man låta bli att köpa och istället köpa ifrån någon som utlovar funktion som du önskar - rätt enkelt och själva grunden för en marknadsekonomi...

Lika tramsigt att gnälla över att ett kamerasystem inte fungerar i lägre temperaturer än utlovat som att gnälla över blue-ray spelare inte kan spela VHS-band...

Förstår inte riktigt ditt resonemang och ej heller jämförelsen mellan blueray och VHS. Skulle nog tro att du skulle reklamera om din bluerayspelare t.ex inte kunde spela upp Amerikanska filmer och detta ej var uttryckligen deklarerart i någon manual eller specifikation.

Har heller inte klagat utan ville bara få er syn på vilken funktion man kan förvänta sig för ett objektiv och om jag har rätt att reklamera detta. Det är väl klar att jag kan svälja förtreten och acceptera ett dåligt köp, men samtidigt så kan ställa frågan vad man kan förvänta sig av prylar man köper.

Har en ett 10-tal objektiv gamla som nya, dyra som billiga och har inga problem med några av dom i kyla. Jag köper ett nytt objektiv som för mig i första hand skall användas för att fotografera landskap (under alla årstider). På Fotobutikens hemsida så rekomenderas detta objektivet och har enligt deras egna tester fått Toppbetyg och skall ha en bra byggkvalitet, dom har ej heller några specifikationer runt temperaturer. Så det är väl ganska uppenbart att man känner sig lite blåst och när man sen inte får någon förståelse från butiken så känns lite mera surt.

//Torbjörn

Torbjörn - varför inte ställa en fråga direkt til ltillverkaren. Gör det inte som ett support- eller klago-ärende. Ställ en fråga som en spekulant. "Hej, jag har funderat lite på objektiv X, men är lite osäker på om det går att använda utomhus på vintern. Visserligen har alla mina tidigare objektiv, och alla mina kompisars tidigare objektiv fungerat klanderfritt ända ner mot minus 20 grader. Men jag är ändå fundersam. Hur väl fungerar objektiv X på vintern? Det är inte så att jag har tänkt gräva ner det i snön, eller så. Jag ska bara bära med mig kameran runt halsen och fotografera som vanligt. Vänliga hälsnignar T..."

Petter ...

Mailade dom igår kväll, dock inte med ditt upplägg utan lite mer "rop på hjälp"

//Torbjörn

Kollade för skojs skull om Canon presenterar någon information om "lägsta temperatur" för sina objektiv. Kunde inte hitta något på produktsidan eller på teknisk specifikation.
För kamerahus anger man dock - precis som påpekats tidigare i tråden - en begränsning från 0-40 grader C. Men jag har använt min Canon i minus 25 utan minsta krångel från vare sig hus eller ojektiv.

Jag är lite förundrad över denna tråd. I andra trådar är det hel ok att samstämmigt ropa ut sin avsky över brister i fokusering trots att exempelvis Canon tydlligt deklarerar vad man kan förvänta sig av autofokusen. Men när någon försöker få gehör för sitt missnöje kring möjligheten att använda sin kamera för en vanlig vinterpromenad, precis som han har gjort med alla sina tidigare objektiv, precis som vi andra alltid har gjort, då får han minsann veta att han får skylla sig själv som inte läst specen ordentligt.
Varför blir det så?

Petter ...

Håller helt med dig. Är också förvånad över att så många försvarar detta, har dom aldrig fotat i minusgrader?

Oavsett vad som står i specen så tror jag att du har en ganska god chans att få det som goodwill av en tillverkare då även dom vet att det normalt sett fungerar även om det står något i specen.
Jag har aldrig haft något problem med detta ens med det crappigaste av crappiga objektiv.

Objektiven är förmodligen tillverkade med toleranser att klara några minusgrader även om man inte lovar det. Det är troligen som med textiltillverkarnas undermärkning där även bomull skall tvättas i 40 grader trots att alla vet att det krävs minst 60 för att det skall bli rent. Så länge ingen klagar på att tillverkarna och deras ÅF säljer grejor i Norden som inte klarar några minusgrader så är det ju rätt skönt för tillverkarna att lova i underkant av vad som egentligen krävs.

Men dom ska ju klara det, har dom i alla fall gjort för mig i över 30 år & då ner till temperaturer klart under - 8.

Objektiven är förmodligen tillverkade med toleranser att klara några minusgrader även om man inte lovar det.

Har nu läst bifogat informationsblad/manual, alla informationsidor för objektivet, både hos den svenska fotoaffären, den Europeiska generalagenten samt hos tillverkaren. Och ingenstans kan jag läsa om några begränsningar för temperaturer. Så man ju se det som om inget är lovat och därför behöver man ej heller lämna några garantier.

För mig är detta en fråga om vilka "normala" krav jag kan ställa på prylar som köps nya och vad dom kan förväntas leva upp till utifrån mina normer, samt och inte minst hur man blir behandlad av butiker och leverantörer vid reklamationer.

Skickade idag mitt tredje mail till butiken och begärde besked om hur dom kommer att hantera min begäran om utbyte eller service, har fortfarande inte fått några svar (varken på mail 2 eller 3) och kommer att ringa upp dom imorgon för att försöka få ett accept på min begäran om utbyte eller service. alternativt att dom kan övertyga mig om att detta "Toppklassade" objektiv enbart fungerar vid varmt väder och detta får jag leva med.

//Torbjörn

ANNONS