Annons

Nytt objektiv eller ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Hej, jag har en k10d som jag använt ett par månader nu. Jag har kitobjektivet 18-55 samt ett helt gäng manuella objektiv. Jag gillar kameran men känner att den har vissa begränsningar. Långsam autofokus som inte fungerar bra nog i alla situationer, dålig autovitbalans och är allmänt långsam jämfört mot modernare kameror.

Jag går och funderar på att köpa ett sigma eller tamron 70-200mm f2,8 för runt 8000kr. Fungerar autofokuset mycket bättre med ett sådant objektiv än med kitobjektivet? Kommer ett objektiv i den klassen lyfta kameran?

Mitt andra alternativ är att köpa en k-7 med båda kit-wr-objektiven. Har inte haft möjlighet att hålla i en k-7, är den lika greppvänlig som k10 om man har relativt stora händer?

Det sista alternativet är att köpa en kompis begagnade canon 40d billigt, men jag vill helst inte ha en canon.

Vilket alternativ låter klokast?

Tacksam för svar
Johan

När har du problem med AF hastighet? Jag misstänker att de bilder du laddat upp kanske inte är representativa?
I dåligt ljus eller med mycket motljus är det alltid svårt med AF och där skiljer sig nog inte Pentax från andra märken i samma prisklass.
Lite märkligt att du jämför 18-55 kit med ett 70-200/2.8 då det är helt olika typer av objektiv, vad är dina vanligaste motiv?

Jag har både K100D och K20D och tycker vitbalansen fungerar förvånasvärt bra i normala snapshot-situationer, förutom glödlampsljus. I andra situationer, som i studio, kör jag raw och använder gråkort.

Har du stora händer så tänk på att K-7 är mindre än K10D och K20D...

När har du problem med AF hastighet? Jag misstänker att de bilder du laddat upp kanske inte är representativa?
I dåligt ljus eller med mycket motljus är det alltid svårt med AF och där skiljer sig nog inte Pentax från andra märken i samma prisklass.
Lite märkligt att du jämför 18-55 kit med ett 70-200/2.8 då det är helt olika typer av objektiv, vad är dina vanligaste motiv?

Jag har både K100D och K20D och tycker vitbalansen fungerar förvånasvärt bra i normala snapshot-situationer, förutom glödlampsljus. I andra situationer, som i studio, kör jag raw och använder gråkort.

Har du stora händer så tänk på att K-7 är mindre än K10D och K20D...

Alla bilder jag laddat upp är tagna med manuell fokus. Jag ska inte påstå att jag är kan så mycket men min kompis canon 40d hittar fokuset direkt, pentaxen fokuserar och finjusterar oftast innan den tar bilden. Visserligen har han fina objektiv som han påstår skiljer sig mycket mot hans billigare i fokushastighet. Testade af-c i seriebildstagning i normal inomhusbelysning när min kompis gick mot mig i normal hastighet, ingen bild fick duglig skärpa, af-c är väl till för rörliga objekt.

Är det märkligt att jämföra autofokushastigheten? Det jag undrar är om ett dyrare objektiv generellt fokuserar snabbare. Fast skulle kanske jämfört mot något annat, typ DA* smc 16-50mm f2,8. Jag fotar oftast med några fasta objektiv 28mm, 50mm och 200mm, men vill ha ett mer flexibelt och vädertätat objektiv med autofokus.

OK. I glödljus blir alla bilder felbalanserade, utomhus fungerar det bättre men inte i närheten av min flickväns nikon d5000.

Jo, men hur mycket i storlek skiljer det? Läste någonstans att det främst är högra sidan (framifrån) som de bantat, är det så borde den väl vara snarlik i greppet?

Jag upplever K10:an som mycket snabbare med Sigmas 70-200/2.8 än med kitobjektivet. Och jag har ju båda, så man kan ju hoppas att jag vet ;-)

Alla bilder jag laddat upp är tagna med manuell fokus. Jag ska inte påstå att jag är kan så mycket men min kompis canon 40d hittar fokuset direkt, pentaxen fokuserar och finjusterar oftast innan den tar bilden. Visserligen har han fina objektiv som han påstår skiljer sig mycket mot hans billigare i fokushastighet. Testade af-c i seriebildstagning i normal inomhusbelysning när min kompis gick mot mig i normal hastighet, ingen bild fick duglig skärpa, af-c är väl till för rörliga objekt.

Är det märkligt att jämföra autofokushastigheten? Det jag undrar är om ett dyrare objektiv generellt fokuserar snabbare. Fast skulle kanske jämfört mot något annat, typ DA* smc 16-50mm f2,8. Jag fotar oftast med några fasta objektiv 28mm, 50mm och 200mm, men vill ha ett mer flexibelt och vädertätat objektiv med autofokus.

OK. I glödljus blir alla bilder felbalanserade, utomhus fungerar det bättre men inte i närheten av min flickväns nikon d5000.

Jo, men hur mycket i storlek skiljer det? Läste någonstans att det främst är högra sidan (framifrån) som de bantat, är det så borde den väl vara snarlik i greppet?

AF-c på K10 innebär vad jag vet bara att kameran fokuserar mellan varje bild, men eftersom motivet rör sig så hinner det utanför fokus innan bilden tas. Jag har förstått att K-7 har en lite bättre modell på fokus, men inte testat ordentligt. Det man kan göra är att ställa om AF-justeringen så fokus ligger lite framför när motivet rör sig mot dig, alternativt använda catch-in.

Trots att jag har både K20 och K-7 så blir jag regelbundet imponerad av hur bra bilder K10 tar, så du kan definitivt ta väldigt bra bilder med den kameran, så från det perspektivet kan det kanke vara bättre att satsa på ett objektiv. Dock är K-7 en helt annan kamera än K10 och K20. Tidigare modeller må vara bra, men allt (utom då möjligen högISO) är bättre eller mycket bättre på K-7. Men det känns nog lite tråkigt att bara ha kitzoom på en K-7 (även om den är ruggigt bra för det priset), men med lite fina manuella objektiv kan du nog ha det trevligt.

Tack för de konstruktiva svaren! Det känns som om jag kommer använda min k10 ett tag till, jag är trots allt nybörjare, senare blir det garanterat en k-7 eller värre. Vad borde jag satsa på för objektiv?

Som det är nu har jag kit 18-55 samt 6 manuella:
Sigma 28mm f2,8 mini wide
Pentax 50mm f2
Pentax 28-80 f3,5-4,5 macro
Pentax 200mm f4
Cosmicar 70-200 f4 macro
Pentax 135mm f2,8

Det jag saknar mest är objektiv med autofokus och vädertätning. Vill ha minst ett vädertätat jag kan ha ute i ur och skur. Snälla kom med tips! Gärna något runt 70-200.

Vad använder ni andra pentax-fotografer för objektiv?

Låter bra det kan bli lite för mycket fokus på uppgraderade av skälva kameran
det är betydligt viktigare att ha bra linser

Apropå k-7 så är den oförsvarbart dyrare än k20d

Om gluggar och fokus

Jag har inte bytt än till en k7:)
Fortfarande kör jag med en "urgammal" K10d och det fungerar alldeles utmärkt. Begränsningar i K10:an är att i dåligt ljus kan den tjura när det gäller autofokusen men det gäller även Nikon och Canon också. Jag har ofta spotmätningen på när jag kör för jag upplever att dels blir den snabbare men även så fokuserar den inte så oroligt om man har kontinuerlig mätning på. ISOegenskaperna är helt ok upp till ungefär 800 ISO och vill man upp högre så slå av allt vad brusreducering heter och fota i RAW. Gör därefter en efterbehandling i något program som är riktigt bra för uppgiften exempelvis http://www.dxomark.com/ , rawtherapy eller kanske Pentax Silkypixen. Då kan man faktiskt få användbara bilder på maximal ISO 1600...Inte riktigt lika bra som dagens pixelracers men förvånansvärt bra kvalité i jämförelse med många av dagens budgethus.

Vill du ha bra gluggar och kan tänka dig att köra manuellt finns det ett antal äldre k-bajonettobjektiv som går utmärkt att köra manuellt och som har utmärkt bildkvalité. Just nu har du ju några manuella vad jag kan se.
Gluggar nyttjar jag själv Sigma 17-70 DG APO macro mest och den är bra snabb samt har en mycket god bildkvalité. Inte tätat men för runt 3000 så är gluggen mycket prisvärd. Jag har dessutom en SIGMA 70-300 DG APO inte så användbar i yttersta läget då bilderna blir mjuka i skärpan ibland spelar det ingen roll men det är inget toppklassobjektiv. man klara sig ganska långt även med den gluggen och trots otätat har jag haft med den underganska krävande förhållanden utan problem. Förutom de uppräknade har jag ett spann av olika gluggar från olika tillverkare men mest nyttjar jag Sigman 17-70...

På min önskelista står idag i första hand ett Pentax 60-250 tätat. Det skulle göra fotandet på lite längre brännvidder till en dröm. Bättre glas bättre skärpa men kostar skjortan. Tänk efter om du verkligen nu till en början behöver ett tätat objektiv. Man klarar sig ganska länge utan tätning men det är klart kommer man över en glugg till vettigt pris så slå till. Vad du ser ut att behöva är mer vidvinkel. Titta på Sigman eller liknande i första hand, komplettera med en billigare autofokusZOOM och byt sedan hus längre fram i tiden.

Läs gärna tester av objektiv och framförallt testa själv hur det känns, kan vara bra då man väljer gluggar. var inte så märkestrogen till en början. Visst är Pentaxgluggarna bra men det är inget måste att allt ska vara märkestroget till en början. Det finns bra gluggar av andra fabrikat. Till sist är K10:an en bra kamera? Ja det är det om man lär sig hur den fungerar och inser att autoläget är en kompromiss inget annat då är det en riktigt bra kamera än idag. Egentligen är det ingen nybörjarkamera i sig men den har möjligheter som kan matcha många betydligt dyrare hus. Lycka till nu med fotandet och skruva på alla reglage....Lär dig kameran!

Tack för de konstruktiva svaren! Det känns som om jag kommer använda min k10 ett tag till, jag är trots allt nybörjare, senare blir det garanterat en k-7 eller värre. Vad borde jag satsa på för objektiv?

Som det är nu har jag kit 18-55 samt 6 manuella:
Sigma 28mm f2,8 mini wide
Pentax 50mm f2
Pentax 28-80 f3,5-4,5 macro
Pentax 200mm f4
Cosmicar 70-200 f4 macro
Pentax 135mm f2,8

Det jag saknar mest är objektiv med autofokus och vädertätning. Vill ha minst ett vädertätat jag kan ha ute i ur och skur. Snälla kom med tips! Gärna något runt 70-200.

Vad använder ni andra pentax-fotografer för objektiv?

Hej, jag har en k10d som jag använt ett par månader nu. Jag har kitobjektivet 18-55 samt ett helt gäng manuella objektiv. Jag gillar kameran men känner att den har vissa begränsningar. Långsam autofokus som inte fungerar bra nog i alla situationer, dålig autovitbalans och är allmänt långsam jämfört mot modernare kameror.

Jag går och funderar på att köpa ett sigma eller tamron 70-200mm f2,8 för runt 8000kr. Fungerar autofokuset mycket bättre med ett sådant objektiv än med kitobjektivet? Kommer ett objektiv i den klassen lyfta kameran?

Mitt andra alternativ är att köpa en k-7 med båda kit-wr-objektiven. Har inte haft möjlighet att hålla i en k-7, är den lika greppvänlig som k10 om man har relativt stora händer?

Det sista alternativet är att köpa en kompis begagnade canon 40d billigt, men jag vill helst inte ha en canon.

Vilket alternativ låter klokast?

Tacksam för svar
Johan

Hej!

Jag har en K10D sedan snart tre år och tänker inte byta (inom crop- klassen) förrän den går sönder :) Upplever att det fortfarande är jag själv som är den begränsande faktorn när det gäller mina bilder.

Har ett Tamron 70-200/2,8 och det är mycket bättre/snabbare AF med det än med kit-objektivet. Tyvärr går det inte att fokusera manuellt med det på Pentax.

Vill du ha vädertätning går väl K-7´s kitobjektiv att köpa löst?

Hälsn Maria

Ni som har K-7 och har, eller har haft, K10D - är det bättre autofokus på K-7:an? Jag upplever att autofokusen på min K10D har blivit sämre över tid (men jag vet inte om det ens kan vara möjligt eller vad det i så fall skulle bero på) Jag blir allt mer irriterad på autofokusen i alla fall vilket börjat få mig att sukta efter en K-7:a...Men skulle det innebära en förbättring?

K7.an är bättre

Autofokusen på K 7 är bättre än K 10:ans . Men hastighet beror dels på objektiv typ-märke samt om man kör punktmätning eller ej.. K 10:an kan upplevas som orolig men det beror ofta på objektivet eller att man glömt ställa om kameran från kontinuerlig mätning. Nikon D 80/90 som jag kör ibland gör som så att den pendlar fram sedan tillbaka eller tvärtom och låser. Kan upplevas som snabbt men är ofta inte så snabbt som det verkar.
Visst kan det vara så att ett system har fått ändrade inställningar så det är inte omöjligt om kameran fått en smäll smuts eller ngt som påverkar systemets mätsäkerhet.. Kan också sitta i gluggen..Är felet bara med viss glugggr kan det vara gluggfel.
Ni som har K-7 och har, eller har haft, K10D - är det bättre autofokus på K-7:an? Jag upplever att autofokusen på min K10D har blivit sämre över tid (men jag vet inte om det ens kan vara möjligt eller vad det i så fall skulle bero på) Jag blir allt mer irriterad på autofokusen i alla fall vilket börjat få mig att sukta efter en K-7:a...Men skulle det innebära en förbättring?

Jag tycker problemet är generellt på alla objektiv jag använder. Vad som ofta händer nu för tiden är att autofokusen blir liksom galen och ränner iväg åt helt fel håll tills den når botten och stannar där. Jag får korrigera den manuellt så att den kan börja söka igen. Detta upplevde jag mycket sällan förut.
Ett annat problem, som funnits där hela tiden, är att om man exempelvis tar en gruppbild med ett lövverk någon eller några meter bakom personerna så väljer kameran konsekvent lövverket. Ofta har jag upptäckt det först när jag kommit hem och förstorat upp bilden. Kameran borde väl prioritera närmare objekt?
(Hoppas nu inte att någon tycker att jag är off the topic...)

Jag upplever en viss skillnad på autofokus med K-7 jämfört med K10:an. Men jag tror också att det är viktigt att lära känna sin kamera och sina objektiv, hur de fungerar tillsammans och deras begränsningar.

Kontinuerligt fokusläge och likaså spot-mätning är inställningar att pröva. Om man har ett objektiv som behöver rotera en lång väg från närgräns till oändlighet kan man innan fokuseringen ställa den i en bättre position manuellt innan man autofokuserar. Jag har läst någonstans hört att autofokus fungerar snabbare om man använder den dedikerade AF-knappen.

Apropå fokus. En del dömer ut LV-läget på K-7 för att det tar sådan tid att auto-fokusera. Här är det dessvärre bara att inse systemets begränsning. MEN detta läge är ju suveränt vid manuell fokusering. När det är svagt ljus, svårt att se skärpan i sökaren eller vid makrofoto tycker jag att LV kommer till sin rätt. Om du har manuella objektiv eller gillar att fokusera manuellt kanske detta även kan vara ett skäl till uppgradering till K-7

Tryck på LV-knappen och sedan INFO-knappen för att förstora bilden på skärmen (upp till 10 x förstoring) och du ser skärpan direkt på den skarpa skärmen!

Jag har också K10D och min erfarenhet av AF-C med den är följande:

Kit objektiv 18-55, AF-C är HELT hopplöst med detta objektiv oavsett ljusförhållande. När kameran väl justerar fokus så har jag klart och tydligt sett att målet är ur fokus i sökaren under flera tiondelar. Det går bara inte att följa något som går eller springer med detta objektiv.

Kit objektiv 50-200, detta objektiv är otroligt mycket bättre än 18-55 kitten vid AF-C. Har utan problem tagit bilder på bilar körandes rakt emot mig i 70-80kmh.

Jag vill påstå att 50-200 är bättre på AF-C än 50-135/2.8, i alla fall på min K10a. Jag har jämfört dessa två objektiv vid friidrottstävlingar och löpning och får många fler bilder i fokus med 50-200 än med 50-135/2.8.

/Peder

Jag har både K10D och K7. Vad gäller autofokusen så upplever jag en viss skillnad i fullt dagsljus till K7's fördel, den känns helt enkelt mycket säkrare och något snabbare. När det mörknar så blir skillnade större. Med mitt FA 50/1,4 så försökte jag fota hundarna inomhus i normal rumsbelysning med K10D (dom står nästan aldrig still), utan att lyckas speciellt bra. Kameran hann aldrig sätta fokus innan hundarna flytta på sig. Med K7 går det utmärkt fast dom ränner runt benen.

//Lars

Ok, AF verkar fungera bättre på K-7 än K10D. Men jag upplever att Pentax skulle behöva ta tag i autofokusen på sina kameror. Det verkar släpa efter där. Fått för mig att både Nikon och Canon är bättre på den punkten.
Vad gäller objektiv och AF så är mina problem något olika beroende på dessa. Sällan eller aldrig problem med DA 35/2,8 och värsta problemen med Samsung 50-200/4-5,6. Sist när jag skulle fota min sons match från läktarplats fick jag ge upp till slut. Fungerade lite bättre när jag kom närmare och till markplan. Har den inställd på AF-C vid sådana tillfällen.

Jag har aldrig blivit vän med AF-C på K10D. I det läget fokuserar kameran hela tiden, men du kan trycka av bilden när som helst utan att du har fokus rätt. Jag använder AF-S och trycker upprepade gånger på avtryckaren för att följa rörliga föremål och lyckas mycket bättre med den metoden.

Hur K7 funkar med AF-C har jag inte hunnit prova, men dom som gjort det tycker det är bättre. Kanska beror på att den orkar hålla föremålet i fokus bättre än K10D.

//Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar